Noah-filmen: slangeskinnet fra Edens hage har blitt overlevert gjennom generasjoner og brukes som et slags relikvie. Hva skal dette skinnet bety? Er manusforfatterne på parti med fristeren selv?
EN RESSURS FOR LÆREREN.

Noen kristne har ment at slangeskinnet i filmen Noah er et eksempel på hvordan regissør og manusforfatter Darren Aronofsky vrir på Bibelens fortelling. Slangen i Bibelen var jo selve djevelen, som fristet mennesket til den første synden. Slangen står for ondskap og død. Hvordan kan Noahs familie da bruke skinnet i ritualer for å velsigne neste generasjon, og ta vare på minnet om Skaperen og verdens opprinnelse?

En tolkning ut fra jødisk kontekst

En jødisk kommentator sa at scenen hvor Noahs far vil overrekke slangeskinnet til sønnen, øyeblikkelig minnet henne om hvordan religiøse jøder binder sorte små lær-bokser med skriftsteder (tefillin), rundt pannen og armen når de ber. Skriftstedene i disse boksene minner om at Gud selv har inngått en pakt med sitt folk, ført dem ut av slaveri i Egypt og gitt dem sitt eget land. Guds folk står under hans spesielle beskyttelse, og dette skal de alltid huske på. Et synlig tegn som jødene binder rundt armen og pannen, skal være med på å minne dem om forholdet de har til Gud. (Se 5. Mos 6, 4-8: Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er én. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din makt. Disse ordene som jeg pålegger deg i dag, skal du bevare i ditt hjerte. Du skal gjenta dem for dine barn og snakke om dem når du sitter i ditt hus og når du går på veien, når du legger deg og når du står opp. Du skal binde dem om hånden som et tegn og ha dem på pannen som et merke).

Manusforfatterens egen forklaring

Ari Handel var medforfatter til Noah-manuset, sammen med Darren Aronofsky. Han forklarer slangeskinnets symbolske betydning i et intervju med  Relevant Magazine.

«Det står at da Adam og Eva ble vist ut av hagen, gav Gud dem klær av skinn – en slags avskjedsgave fra Gud til menneskeheten i det de forlot Eden og gikk ut i verden. Vi lurte på hva dette kunne være – og etter hvert som vi leste en del kommentarer til historien, fant vi en tolkning som gikk igjen, nemlig at klærne var laget av slangeskinnet. Vi stusset på hvordan dette kunne være mulig, og det slo oss at Gud hadde skapt slangen også. Slangen var god i begynnelsen. Men etter hvert sto Fristeren frem i slangens ham. I vår versjon får vi slangen til å kaste skinnet, og dette skinnet står for den opprinnelige godheten som slangen forlot da den ble til Fristeren. Slangeskinnet er i filmen et symbol på det Eden vi forlot. Det er en åndelig påkledning.»

AV Anethe V. Birkeli, KrdOnline 2014