Advent og jul2021-12-15T14:01:24+01:00

Her finner du ressurser knyttet til advent og jul

Samtaleguider til julefilmer

Samtaleguide Elf

SAMTALEGUIDE: Elf er aldri innom juleevangeliets budskap. Her handler jul om å finne den gode stemningen og at alle skal være snille og glade. Ikke så ulikt det julen er for mange. Nettopp derfor er det fint å se Elf i klassen og snakke sammen både om alt det fine vi vil bekrefte, men også om det vi savner og om det som må utfordres ut fra kristen tro.

Legenden om Narnia – Løven, Heksa og klesskapet

SAMTALEGUIDE: Denne filmen er et godt eksempel på en film som gir et helhetlig bibelsk bilde. Filmen er basert på den andre boken i fantasyserien på sju bøker skrevet av C.S. Lewis. Filmen passer også i forbindelse med advent og jul, samt påske. Finnes det et vakrere bilde på Jesu offerdød og oppstandelse enn de mektige scenene i Narnia? 11 års aldersgrense.

Ord for dagen, artikler og andre ressurser – med tema om advent og jul

Advent: Fred, håp, glede og kjærlighet

VIDEOER PÅ ENGELSK: I århundrer har kristne over hele verden brukt de fire ukene frem til jul til å forberede seg på å feire Jesu fødsel. Her kommer et forslag fra The Bible Project om å huske og grunne på fire viktig bibelske temaer som ble oppfylt ved Jesu ankomst: fred, håp, glede og kjærlighet.

Jul – et undervisningsopplegg med video fra «The Bible Project»

UNDERVISNINGSRESSURS: Hvordan bruke «The Bible Project» (animasjonsfilm med norsk tekst og tale) i undervisningen om julens viktige budskap? Ressursen kan tilpasses hele grunnskolen.

Skeptikerens guide til julen – podcaster og videoer for læreren

Her finner du forslag til ord for dagen i adventstiden

Advent, uke 1

Disse aktualiseringene tar utgangspunkt i vanlige juleforberedelser og kan brukes som en innfallsvinkel til å snakke om åndelige sannheter i livet.

Advent, uke 2

Disse aktualiseringer har tema om ulike goder og privilegier som Jesus ga avkall på for menneskenes skyld.

Advent, uke 3

I disse aktualiseringene temaet nåde. Hva gjør nåden med oss? Og hva gjør vi med nåden?