Troen og fornuften2022-02-24T14:28:04+01:00

Troen og fornuften

Her finner du undervisningsressurser og bakgrunnsstoff om troen og fornuften,
med utgangspunkt i seks aktuelle spørsmål.

Hvorfor er det ingen motsetning mellom den kristne troen og fornuften? Hvorfor er det ingen motsetning mellom den kristne troen og vitenskapen? Hvorfor er det viktig å stille ærlige spørsmål til den kristne troen? Finnes det én sannhet – eller har alle rett? Er det ikke farlig å tro at man har sannheten? Leder ikke det til intoleranse og vold? Hvorfor er ikke tvil det motsatte av tro?

Se her for flere ressurser om kristen apologetikk

Lurt av læreboken? Er de mørke fremstillingene riktige?

PODKAST: Bjørn Are Davidsen var en av foredragsholderne på en fagdag for lærere med temaet '1000 år med kristendom i Norge'. Davidsen gir i sitt foredrag '-Lurt av læreboken? Er de mørke fremstillingene riktige?' noen eksempler på hvordan kristen tro, tanke og historie omtales i læremidler og litteratur for barn og ungdom.

Evolusjon eller evolusjonisme? – Noen oppklaringer

BAKGRUNNSNOTAT FOR LÆREREN: Begrepet ‘evolusjon’ blir brukt på ulike måter, noe som ofte skaper forvirring. Det er særlig viktig å skille mellom ‘evolusjon’ og ‘evolusjonisme’.  ‘Evolusjon’ er en vitenskapelig teori, åpen for prøving og kritikk, og kan forenes med ulike livssyn. ‘Evolusjonisme’ er en livsfilosofi bygget på evolusjon, i realiteten ateisme forkledd som vitenskap.

James Clerk Maxwell: Herrens gjerninger er store, alle som elsker dem, grunner på dem

ARTIKKEL: James Clerk Maxwell kalles den største fysikeren mellom Newton og Einstein. Likevel er han mye mindre kjent enn dem. Han la grunnlaget for hele vår trådløse revolusjon med mobiltelefoner, trådløse nettverk, GPS og kringkasting. Det er tydelig fra Maxwells biografi at han hadde en levende og personlig kristen tro.

Peter Waage: Gud har ordnet alt etter mål og vekt og tall

ARTIKKEL: Peter Waage var professor i kjemi og den mest berømte norske kjemikeren i sin tid. Han er opphavsmann til den eneste naturloven som er oppdaget av nordmenn, nemlig massevirkningsloven som han og Cato Guldberg formulerte i 1864. Waage så at det er antagelsen om Gud som mer enn noe annet støtter opp om troen på lovmessighet i naturen.

Kristne naturforskere gjennom tidene

ARTIKKEL: Selv om historikere for lenge siden har sluttet å hevde at det er konflikt mellom naturvitenskap og kristen tro, er det likevel mange som tror at vitenskap vokste fram i Europa ved å overvinne den kristne tro. Et av de beste argumentene mot denne konfliktmodellen er mengden av kristne naturforskerne gjennom tidene.

Tante Matildes kake

ARTIKKEL: Er det bare naturvitenskapen som kan gi oss sann kunnskap? En enkel illustrasjon om tante Mathildes kake kan hjelpe oss til å forstå naturvitenskapens begrensning. Illustrasjonen er hentet fra John C. Lennox' bok "Guds undergang. Har vitenskapen begravd Gud?"

Levde Jesus og stod han virkelig opp igjen?

KRLE/kristen apologetikk: Jesus er selve kjernen i den kristne troen. Han er Guds Sønn som ble menneske, som kom hit til jorden, som døde på korset og stod opp igjen. Hva er sannsynligheten for at det er sant? Ble døden eller vi lurt?

Finnes Gud? 3. Det moralske argumentet

KRLE/Kristen apologetikk: Animert video fra Resonable Faith med norsk tekst. Trenger moralen vår en forklaring og en forankring? Det moralske argumentet berører oss ofte mer eksistensielt enn de andre gudsargumentene, fordi det angår våre verdier, noe som betyr mye for oss.

Finnes Gud? 2. Fininnstillingsargumentet

KRLE/Kristen apologetikk: Animert video fra Resonable Faith med norsk tekst. Universet synes å være fininnstilt for liv. Men peker dette på eksistensen av en Skaper?

Finnes Gud? 1. Det kosmologiske kalam-argumentet

KRLE/Kristen apologetikk: Animert video fra Resonable Faith med norsk tekst. Finnes Gud? Kan det gis gode argumenter for Guds eksistens?

Har Big Bang bevist at Gud ikke eksisterer?

ARTIKKEL: I første episode av «Gud og vitskapen» diskuterer ateister og teister sjansene for liv, uten og med en skaper. Mats Selander ved Apologia - Centrum för kristen apologetik i Sverige svarer her på spørsmålet: «Har Big Bang bevist at Gud ikke eksisterer?»