I seks klipp snakker Ingveig Reilstad om ulike tema som berøres i filmen Kule Kidz:

• Syn på døden
  • Spor av livssyn i filmen
  • Hva skal vi tenke om døden?
  • Hvorfor akkurat Lisa?
  • Hva blir sagt om Gud?
  • Hva er egentlig bønn til Gud, i kristen forståelse?

5Ingveig-Reilstad-2014
Bruk klippene som igangsetter til samtale, eller som et innslag i et bredere opplegg.

Se også filmstudieark fra skolekino her.

Ingveig Reilstad hadde deler av arbeidsuka si hos Damaris Norge vinteren 2014.

Se også et forslag til å snakke om hva Bibelen sier om døden. Les mer. (aktualisering).

Syn på døden

1. I filmen møter vi tre syn fra tre forskjellige personer på hva som skjer etter døden. Er det noen av disse tre personene som du synes fremstår mer troverdig eller klokere enn andre? Hvorfor (ikke)?
  2. Alle de tre som sier noe om døden, har ulik personlighet og livserfaring. Hva gjør dette med måten du oppfatter det de sier på? Hvordan ville du reagert hvis f. eks. Jonas og sykepleieren hadde byttet om sine syn på døden?

Spor av livssyn i filmen

1.  Hvilke livssyn mener du at de tre ulike oppfatningene om det som skjer etter døden stammer fra?
  2. Hvordan reagerer læreren når noen i klassen begynner å diskutere hva som skjer etter døden?
  3. Hvor viktig/ikke viktig mener du det er at læreren i filmen ikke tar stilling til hva som skjer etter døden?

Kule kidz gråter ikke – spor av livssyn from Damaris Norge on Vimeo.

Hva skal vi tenke om døden?

1.  Hva tror du filmen vil fortelle oss om livet etter døden?
  2. Anja og sykepleieren snakker om himmelen. Får vi vite noe om hvem som kommer dit?
  3. Hva sier Bibelen om livet etter døden?

Kule kidz gråter ikke – budskap i filmen from Damaris Norge on Vimeo.

Hvorfor akkurat Lisa…?

1.  Hvordan er Lisa som person?
  2. Lisa er en dagdrømmer, opptatt av kjærester og modell-karriere. Hva gjør hennes personlighet med hvordan vi oppfatter henne når hun snakker om bønn?
  3. Hvordan hadde du reagert hvis det var Jonas som snakket om bønn slik Lisa gjør?
  4. Hvilken hjelp eller trøst gir læreren klassen når elevene blir lei seg for Anjas skyld?

Kule kidz gråter ikke – Lisa sine kommentarer from Damaris Norge on Vimeo.

Hva blir sagt om Gud?

1. Lisa mener at Gud kan høre bønn, og at han gjør folk friske hvis man ber til ham. Hva kan være problematisk med et slikt syn på Gud?
  2. Hvis Gud alltid gjør folk friske når man ber til ham, er det Gud eller den som ber som bestemmer?
  3. Hvis Gud vet alt, og vi mennesker ikke vet alt, hvordan skal vi da tenke om måten Gud svarer (eller tilsynelatende ikke svarer) på bønner?

Kule kidz gråter ikke – hva sies om Gud? from Damaris Norge on Vimeo.

Hva er egentlig bønn til Gud, i kristen forståelse?

1. Hva sies om bønn i filmen?
  2. Hva mener du bønn er?
  3. Hva vet du om bønn i f. eks. buddhisme eller islam?
  4. Hva kjennetegner kristen bønn?
  5. Hvordan tror du gudsbildet man har kan påvirke bønnene man ber?

Kule kidz gråter ikke – hva er bønn? from Damaris Norge on Vimeo.

(Foto: Filmweb, SF Norge/Cinenord)