Folkehelse og livsmestring – mediebruk2022-03-07T14:58:16+01:00

Folkehelse og livsmestring #Mediebruk

Her finner du undervisningsressurser, aktualiseringer og samtaleguider til filmer, samt bakgrunnsstoff for læreren.

Se flere ressurser knyttet til Folkehelse og livsmestring

Samtaleguide Ibelin

SAMTALEGUIDE: Filmen IBELIN forteller den sterke historien om Mats Steen, som døde bare 25 år gammel av en sjelden muskelsykdom. Etter at Mats var død, oppdaget foreldrene at han hadde mange venner i World of Warcraft, der han var spillkarakteren Ibelin.  Selv om filmen har 9-års aldersgrense, er den i skolesammenheng best egnet for elever på 10.trinn på ungdomsskolen. Filmen passer godt inn i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.

Skjermfri? Hvorfor?

UNDERVISNINGSRESSURS: Her finner du en undervisningsressurs med PPT for å skape bevissthet rundt skjermbruk. Du finner noen historiske linjer, samt et rammeverk bestående av visjon, vurdering, valg, vaner og livet. Erfaring viser at menneskene ikke alltid gjør det de vet er godt og rett, derfor er vanedannelse og holdningsdannelse også nødvendig og en del av skolens oppgave.

(Nesten) ingen er fornøyde med hvordan sex og seksualitet fremstilles i populærkulturen

ARTIKKEL FOR LÆREREN: Populærkulturens stadig økende overbruk av sex og seksualitet som markedsføring, gjør at mange blir bekymret for totalbildet som formidles. Den såkalte seksuelle «frigjøringen» har ført til nye, trange rom, særlig for kvinner. Generasjon X har begynt å rope etter bitene de ser mangler: Hvor ble det av intimiteten?

Sosiale medier og salg av nakenbilder

AKTUALISERING: NRK.no har publisert en alvorlig sak om barn som tar nakenbilder av seg selv og selger dem på nett. Dette skjer via bruk av seksualiserte emojier og skjult for foreldrene.

Legning og kjønn i simulatorspillet The Sims 4

ARTIKKEL FOR LÆREREN: The Sims er et av verdens mestselgende videospill gjennom tidene. Etter en oppdatering av The Sims 4 kan spilleren velge pronomen og seksualitet på sin sim. Utgiverne er tydelige på at de vil gjøre inkluderingen av LHBTQ+ synligere.

Meningsløse ord og ufrihet

ARTIKKEL: Språk er et redskap for å skape forståelse og fellesskap. Språk er også makt. Å selv bestemme innhold og mening i et ord er i realiteten ufrihet. For når ord mister mening, mister mennesker frihet. For hvordan skal vi kunne forstå hverandre dersom vi legger ulik mening i ordene vi bruker?

Nettvett og fasene – for foreldre

VIDEOER: Nettvett er viktig! Sammen med flere barne- og ungdomsorganisasjoner har har Tro & Medier laget en filmserie om nettvett tilpasset barnets ulike faser og modningsnivå. For læreren til å tipse foreldrene om deres rolle i forhold til nettvett. Kan også vises på foreldremøter.

Squid Game: Mennesker = penger

ARTIKKEL FOR LÆREREN: Den sør-koreanske produksjonen Squid Game fra Netflix er å se på sosiale medier, særlig på TikTok. Ungdommer og barn plukket opp trenden veldig fort. «Alle» har enten hørt om Squid Game eller sett den selv. Hvorfor fascineres så mange av mennesker som kjemper om å vinne et spill – med livet som innsats?

Det sosiale dilemmaet – samtaleguide

SAMTALEGUIDE: "- Det virkelige sosiale dilemmaet oppstår i våre hjerter og i våre hjem, hvem vi vil tjene." Hva tenker du om et slikt utsagn? Hva er konsekvensene av vår stadig økende avhengighet av likes og sosiale medier?

Nudes og viktige spørsmål til ungdom

AKTUALISERING: TV-serien Nudes tar opp fenomenet der barn og unge sender nakenbilder, enten frivillig eller under press. Hva kan ligge bak slike handlinger? Her peker vi på to av mange forklaringer.

Jeg deler, derfor er jeg

SOSIALE MEDIER: Hva gjør teknologi og sosiale medier med oss? Hvordan påvirker det relasjoner og vennskap? Hva gir oss og livene våre verdi? Bruk dette korte videoklippet (engelsk) til å snakke om disse viktige temaene.