Religiøsitet2022-02-24T14:28:47+01:00

Ressurser om filmer og TV-serier
som viser ulike former for religiøsitet.

Her finner du mal for filmanalyse, der livssynsaspektet er integrert.

Alle tilber. Det eneste valget er hva vi tilber.

AKTUALISERING: Hva er det å tro? Ateisme blir ofte definert som fravær av tro. Men er det mulig å ikke tro? Og er det forskjell på å tro at det kommer en dag i morgen, og å tro at Gud eksisterer?

Hva vil folk si

SAMTALEGUIDE: Den sterke filmen "Hva vil folk" si rørte mange da den gikk på kino i 2017, og førte til en samfunnsdebatt om integrering og sosial kontroll. Filmen har vunnet flere Amandapriser, blant annet for beste norske kinofilm. Filmen ble også valgt til skoleforestilling for ungdomsskolene i Haugesund under Filmfestivalen 2018.

Vaianas mytologiske budskap

ARTIKKEL:  Er det en utfordring at Disneys siste prinsessefilm tar utgangspunkt i gammel, polynesisk mytologi? Vaiana lærer oss mytologien om en livgivende gudinne, en som skaper og så legger seg til hvile og lar skaperverket greie seg selv. Kristne tror også på en Skaper. Hva sier Bibelen om hvordan jorden ble laget, og hvilket forhold Skaperen nå har til vår verden? Og hvilken forskjell gjør det?