Dataspill og sosiale medier2021-05-11T15:41:41+02:00

Her finner du ressurser om dataspill og sosiale medier

Både elever og lærere møter populærkulturen daglig. Ser du det bare som underholdning? Eller tar du på alvor at det ligger «noe mer» der, under overflaten? Verdier, holdninger og tanker som enten er i tråd med eller i strid med det Bibelen sier, og som derfor bør vurderes?

Vi i Damaris Norge er opptatt av forholdet mellom den kristne tro og samtidskulturen, noe som også speiles i ressursene nedenfor.
Dobbel lytting – til Bibel og samtid, er utgangspunktet, samt å vise respekt for både Bibelens og samtidens tekster.

Dataspill

Legning og kjønn i simulatorspillet The Sims 4

ARTIKKEL FOR LÆREREN: The Sims er et av verdens mestselgende videospill gjennom tidene. Etter en oppdatering av The Sims 4 kan spilleren velge pronomen og seksualitet på sin sim. Utgiverne er tydelige på at de vil gjøre inkluderingen av LHBTQ+ synligere.

Sosiale medier

(Nesten) ingen er fornøyde med hvordan sex og seksualitet fremstilles i populærkulturen

ARTIKKEL FOR LÆREREN: Populærkulturens stadig økende overbruk av sex og seksualitet som markedsføring, gjør at mange blir bekymret for totalbildet som formidles. Den såkalte seksuelle «frigjøringen» har ført til nye, trange rom, særlig for kvinner. Generasjon X har begynt å rope etter bitene de ser mangler: Hvor ble det av intimiteten?

Sosiale medier og salg av nakenbilder

AKTUALISERING: NRK.no har publisert en alvorlig sak om barn som tar nakenbilder av seg selv og selger dem på nett. Dette skjer via bruk av seksualiserte emojier og skjult for foreldrene.

Meningsløse ord og ufrihet

ARTIKKEL: Språk er et redskap for å skape forståelse og fellesskap. Språk er også makt. Å selv bestemme innhold og mening i et ord er i realiteten ufrihet. For når ord mister mening, mister mennesker frihet. For hvordan skal vi kunne forstå hverandre dersom vi legger ulik mening i ordene vi bruker?

Squid Game: Mennesker = penger

ARTIKKEL FOR LÆREREN: Den sør-koreanske produksjonen Squid Game fra Netflix er å se på sosiale medier, særlig på TikTok. Ungdommer og barn plukket opp trenden veldig fort. «Alle» har enten hørt om Squid Game eller sett den selv. Hvorfor fascineres så mange av mennesker som kjemper om å vinne et spill – med livet som innsats?

Kjærlighet og kjemi – girl in red

AKTUALISERING: Kan kunnskap om kroppens kjemi gi oss visdom til å håndtere livet? Teksten i sangen "Serotonin" av artisten girl in red (Marie Ulven Ringheim) er sårbar og ærlig, og beskriver et indre liv som er knalltøft å håndtere. Men hun er ikke alene, mange kjenner seg igjen i hennes beskrivelser. Videoer med emneknaggen #girlinred er vist ufattelige en milliard ganger på TikTok.

Det sosiale dilemmaet – samtaleguide

SAMTALEGUIDE: "- Det virkelige sosiale dilemmaet oppstår i våre hjerter og i våre hjem, hvem vi vil tjene." Hva tenker du om et slikt utsagn? Hva er konsekvensene av vår stadig økende avhengighet av likes og sosiale medier?

Det sosiale dilemmaet

ARTIKKEL: Netflix-dokumentaren "Det sosiale dilemmaet" slår alarm og gir oss en vekker. Hva er konsekvensene av vår stadig økende avhengighet av likes og sosiale medier? Tverrfaglige temaer: "Folkehelse og livsmestring" og "Demokrati og medborgerskap"

Nudes og viktige spørsmål til ungdom

AKTUALISERING: TV-serien Nudes tar opp fenomenet der barn og unge sender nakenbilder, enten frivillig eller under press. Hva kan ligge bak slike handlinger? Her peker vi på to av mange forklaringer.

Jeg deler, derfor er jeg

SOSIALE MEDIER: Hva gjør teknologi og sosiale medier med oss? Hvordan påvirker det relasjoner og vennskap? Hva gir oss og livene våre verdi? Bruk dette korte videoklippet (engelsk) til å snakke om disse viktige temaene.