Folkehelse og livsmestring – identitet og menneskeverd2022-03-07T14:48:43+01:00

Folkehelse og livsmestring #Identitet og menneskeverd

Her finner du undervisningsressurser, aktualiseringer og samtaleguider til filmer, samt bakgrunnsstoff for læreren.

Se flere ressurser knyttet til Folkehelse og livsmestring

Samtaleguide Ibelin

SAMTALEGUIDE: Filmen IBELIN forteller den sterke historien om Mats Steen, som døde bare 25 år gammel av en sjelden muskelsykdom. Etter at Mats var død, oppdaget foreldrene at han hadde mange venner i World of Warcraft, der han var spillkarakteren Ibelin.  Selv om filmen har 9-års aldersgrense, er den i skolesammenheng best egnet for elever på 10.trinn på ungdomsskolen. Filmen passer godt inn i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.

Maria Mena og sangen «Not OK»

AKTUALISERING: Denne sangen kan brukes som aktualisering eller introduksjon til en andakt eller undervisning om folkehelse og livsmestring, samt image, identitet, ærlig liv, svakhet og styrke. Det synes som Mena finner styrke i sin gudstro, hvor Gud utruster og hjelper den som møter stor pågang.

Drømmen fra Disney

ARTIKKEL: Walt Disney selv var klar over at fortellingene han skapte, formidlet moralske verdier og holdninger som ubevisst absorberes. Altså har drømmene – og de underliggende lengslene – fra Disney påvirket og formet generasjoner siden begynnelsen på 1920-tallet, og gjør det fortsatt.

Ungdomskultur, livssynsdanning og kristen tro

ARTIKKEL FOR LÆREREN:  Her er en dybderessurs som gjør rede for typiske trekk ved aktuell ungdomskultur og ungdommers livssynsdanning. Artikkelen fokuserer også på hvilke utfordringer og muligheter dette gir for kristen formidling.

Hva er da et menneske?

ARTIKKEL: Danny O´Donoghue (vokalist i «The Script») finner ikke et tilfredsstillende svar som kan forklare kjærlighet og følelser. Det ansporer et dypere spørsmål: Hva er egentlig et menneske? Bli med på å utforske to grunnleggende alternativer.

HVILKET SPEIL VIL JEG BRUKE?

UNDERVISNINGSRESSURS: Dette handler identitet og selvbilde, basert på det kristne menneskesynet. Her finner du en powerpoint-presentasjon og skriftlige oppgaver/samtalespørsmål som legger til rette for refleksjon rundt eget syn på identitet, i forhold til Bibelens utsagn om mennesket.  Basert på et opplegg av Irene Ludvigsen.

LES MISÉRABLES – TVERRFAGLIG RESSURSPAKKE

UNDERVISNINGSRESSURS: Les Misérables, den store romanen av Victor Hugo fra 1862, verdens mest sette musikal og nå film, skildrer menneskeskjebner, fattigdom og troen på loven og på Gud. Ressurs for fagene Norsk, KRLE og samfunnsfag, samt de tverrfaglige temaene Folkehelse og livsmestring og Demokrati og medborgerskap.