Hvem er jeg?2022-02-24T14:28:20+01:00

Hvem er jeg?

Her finner du undervisningsressurser og bakgrunnsstoff om menneskets identitet og verdi,
med utgangspunkt i aktuelle spørsmål:

Hvorfor er jeg verdifull – ifølge Bibelen? Hva vil mye i reklame/film/tv/musikk få oss til å tenke om hva som gjør oss verdifulle? Hva stemmer/stemmer ikke med Bibelen? Hvis mennesket bare er natur, hva forteller det om vår verdi og om hvordan vi bør leve? Og hva med vår verdi dersom vi er guddommelige? “Menneskelivet må vernes fra unnfangelsen til en naturlig død.” Hva med abort og aktiv dødshjelp i forhold til denne påstanden? Siden jeg har en unik verdi, er jeg vel bra nok for Gud? Hva er meninga med livet?

Se her for flere ressurser om kristen apologetikk

Hva sier du, Gud?

ORD FOR DAGEN / UNDERVISNINGSRESSURS: Sangteksten fra låten "You say" / "Du sier" handler om identitet – og om behovet for å ha noe å holde fast i -  når livet kommer med sine opp- og nedturer. Ressursen kan knyttes til verdensdagen for psykisk helse 10.oktober, Folkehelse og livsmestring og i KRLE-faget om det kristne menneskesynet.

Sekulære selvfølgeligheter

ARTIKKEL FOR LÆREREN: Vi lever i en stadig mer sekulær kultur. Ofte skrives Gud ut av manus, enten dette gjelder mediebudskap, utdanning eller kulturarv. I møte med dagens sekulære selvfølgeligheter trenger vi å bygge en sterk apologetisk kultur. Men hvorfor er en sekulær holdning så utbredt i vår kultur?

Til mann og kvinne skapte Han dem – Et kristent svar på den nye kjønnsideologien

FOREDRAG: Her kan du lytte til Eirik Steenhoff sitt foredrag fra et fagseminar om kjønn og seksualitet for lærere ved kristne friskoler. Del I handler om kjønnsidentitet som kulturelt fenomen. Del II handler om Et kristent svar på den nye kjønnsideologien.

Har livet en mening?

ARTIKKEL FOR LÆREREN: Med «meningen med livet» kan man mene to ting. Enten mener man en objektiv mening, en mening med livet, eller så mener man en subjektiv mening, en mening i livet. Det virker som om vi mennesker søker etter begge deler.

Hva gjør livet verdt å leve? Aktualisering fra filmen «Sjel»

ARTIKKEL: Disneyfilmen "Sjel" løfter opp store spørsmål. - Is All This Living Really Worth Dying For? 22 er skeptisk til å forsøke livet på jorden. Er det verd det, dette kaoslivet?

Hva er meningen med livet? Aktualisering fra filmen «Sjel»

ARTIKKEL: Disneyfilmen "Sjel" løfter opp store spørsmål. Svarene den gir er blandet miks, men den nydelige filmen åpner for å snakke om hva kristen tro sier.

Fantasiens frihet – fire punkter om transhumanisme

BAKGRUNNSARTIKKEL FOR LÆREREN: Drømmen om det perfekte mennesket gjennomsyrer fortellingene i vår kultur. Ved å se nærmere på noen av disse, får vi hjelp til å forstå transhumanismen bedre.

Ungdomskultur, livssynsdanning og kristen tro

ARTIKKEL FOR LÆREREN:  Her er en dybderessurs som gjør rede for typiske trekk ved aktuell ungdomskultur og ungdommers livssynsdanning. Artikkelen fokuserer også på hvilke utfordringer og muligheter dette gir for kristen formidling.

Hva er da et menneske?

ARTIKKEL: Danny O´Donoghue (vokalist i «The Script») finner ikke et tilfredsstillende svar som kan forklare kjærlighet og følelser. Det ansporer et dypere spørsmål: Hva er egentlig et menneske? Bli med på å utforske to grunnleggende alternativer.