Engelsk2021-10-17T20:52:26+02:00

ENGELSK

Her finner du undervisningsressurser knyttet til synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget og kompetansemål i faget, samt aktualiseringer fra populærkulturen og bakgrunnsstoff for læreren.

Synliggjøring av det kristne verdigrunnlaget

Evnen til kommunikasjon skaper identitet og er en gave som skal brukes til Guds ære og til tjeneste og glede for medmennesker, både individuelt og på samfunnsnivå. Faget skal utruste elevene til å vise gjestfrihet og nestekjærlighet og oppmuntre dem til å gjøre det. Faget skal motivere elevene til å lære fremmedspråk som et uttrykk for respekt for mennesker som ikke forstår norsk. Elevene skal få erfare gleden ved å mestre et språk for sin egen del og de muligheter det gir for opplevelser og fellesskap.

Tekstene og språkøvelsene som elevene møter i faget vil, i større eller mindre grad, bære med seg et grunnleggende syn på mennesket, samfunnet og meningen med livet. Utvikling av evne til kritisk tenkning vil innebære at elevene lærer å analysere hvilke normer og verdier som formidles og å vurdere disse. I denne prosessen vil de også bevisstgjøres i forhold til egen kultur og eget livssyn. Elevene skal møte tekster som gir positive forbilder, utvider deres horisont og skaper empati. Tekster og språkøvelser som reflekterer kristen tro og liv med en gudsdimensjon, bidrar til kulturforståelse og identitetsutvikling. Slike tekster vil også kunne være et kritisk korrektiv til dagens majoritetskultur og bidra til at elevene blir reflekterte samfunnsborgere, med respekt for mennesker med forskjellig ståsted.

Tillegg til Fagets relevans og sentrale verdier .
Utarbeidet av KFF. Til bruk i kristne friskoler etter avtale med KFF. Godkjent av Utdanningsdirektoraktet juni 2020.

Innledning til overordnet del for kristne friskoler

Advent: Fred, håp, glede og kjærlighet

VIDEOER PÅ ENGELSK: I århundrer har kristne over hele verden brukt de fire ukene frem til jul til å forberede seg på å feire Jesu fødsel. Her kommer et forslag fra The Bible Project om å huske og grunne på fire viktig bibelske temaer som ble oppfylt ved Jesu ankomst: fred, håp, glede og kjærlighet.

ENGELSK: Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget

FAGFORNYELSEN: Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i læreplanen er utarbeidet av Kristne Friskolers Forbund og i samarbeid med medlemsskolene. Synliggjøringen er et tillegg til "Fagets relevans og sentrale verdier". Dette er til bruk i kristne grunn- og videregående skoler, etter styrevedtak. Tilleggene er godkjent av Utdanningsdirektoratet 2020.

Det Timmy Gresshoppe ikke sa – om Den hellige ånd i populærkulturen

ARTIKKEL: Populærkulturen har mange elementer av noe overnaturlig som veileder oss. Men Den hellige ånd er langt mer enn en veileder. Hvilke spor av Den hellige ånd finner man i populærkulturen?

ET FULLVERDIG FOKUS PÅ FILMMEDIET

ARTIKKEL FOR LÆREREN: Denne ressursen er utviklet for å møte behovet for en helhetlig tilnærming til filmanalyse i ulike fag. Fremgangsmåten tar siktemål om å gjøre en helhetlig vurdering av filmen, med alt fra hvordan vi opplever filmen rent følelsesmessig, hvor godt filmen er laget, hvilke virkemidler som brukes, hvilke tema som tas opp – og hvilke spor av livssyn som underliggende formidles. Til slutt retter vi også fokus mot den personlige vurderingen av filmen i møtet med eget livssyn.

Jeg deler, derfor er jeg

SOSIALE MEDIER: Hva gjør teknologi og sosiale medier med oss? Hvordan påvirker det relasjoner og vennskap? Hva gir oss og livene våre verdi? Bruk dette korte videoklippet (engelsk) til å snakke om disse viktige temaene.