Kompetanseutvikling for lærere2022-03-30T11:22:53+02:00

Kompetanseutvikling for lærere

Damaris Skole er en del av Forum for didaktikk i kristent perspektiv og har en aktiv rolle når det gjelder webinarer og fagseminarer for lærere i kristne friskoler.

Her står ulike aspekt ved relasjonen mellom fag og tro sentralt. Det samme gjelder for mange av ressursene her på nettsiden. Med forankring i synlighetskravet, er det jo viktig å reflektere over forholdet mellom tro og tanke i alle fag. Dette opptar oss i Damaris Skole!

Se også Fag og tro – hvorfor og hvordan?

Webinarer og fagseminarer for lærere ved kristne friskoler

1000 år med kristendom i Norge tema på Veritaskonferansen 2024

KOMPETANSEUTVIKLING FOR LÆREREN: Hovedtema for Veritaskonferansen i 2024 er '1000 år med kristendom i Norge'. Hva har egentlig kristendommen betydd for landet vårt? Hva skjedde ved kristningen av Norge, på god og vondt? Hvordan hadde landet sett ut uten kristen tro? Kunne vi klart oss bedre uten kristendommen? Er det noe i kristenarven vi i Norge ikke har råd til å miste? Hvor går nå veien videre for Norge?

Egen samling for lærere på Veritaskonferansen 2022

KOMPETANSEUTVIKLING FOR LÆREREN: Læremidler og populærvitenskap formidler ofte en mørk fortelling om kristen tro og tanke.  Mye er basert på feil og mangelfulle fremstillinger. Hvordan kan vi møte dette med kritisk tenkning og dybdelæring i klasserommet? Kort innledning før samtale i plenum, med utgangpunkt i eksempler og erfaringer. Velkommen til å dele fra din lærerhverdag!

17.02.22: Fag og tro webinar for ungdomstrinnet i norskfaget

Fagseminar om kjønn og seksualitet i kristent perspektiv for lærere

FAGSEMINAR: Kjønn og seksualitet er viktige tema både i fagfornyelsen og samtiden. Den felleskristne, klassiske forståelsen av kjønn og seksualitet fremstår i vårt samfunn i dag som en minoritetsholdning. Hvordan kan lærere på kristne friskoler gi elevene hjelp til å forstå og begrunne dette perspektivet?

Kompetanseutvikling for lærere

Her finner du ressurser og opptak fra seminarer og webinarer.

Lurt av læreboken? Er de mørke fremstillingene riktige?

PODKAST: Bjørn Are Davidsen var en av foredragsholderne på en fagdag for lærere med temaet '1000 år med kristendom i Norge'. Davidsen gir i sitt foredrag '-Lurt av læreboken? Er de mørke fremstillingene riktige?' noen eksempler på hvordan kristen tro, tanke og historie omtales i læremidler og litteratur for barn og ungdom.

Fag og tro webinar for naturfagslærere på ungdomstrinnet

OPPTAK FRA WEBINAR: Ønsker du tips og idéer til hvordan du kan koble fag og tro i naturfag på ungdomstrinnet? Signe Sandsmark (tidligere seniorrådgiver i KFF) leder en fagsamtale med to naturfagslærere fra kristne friskoler.

Fag og tro webinar for ungdomstrinnet i norskfaget

OPPTAK FRA WEBINAR: Ønsker du tips og idéer til hvordan du kan koble fag og tro på en aktuell, relevant og troverdig måte i norskfaget? Vil du høre om erfaringer med å lage og gjennomføre et undervisningsopplegg utfra NRK-serien Rådebank (sesong 2)? Lurer du på hva elevene tenkte i etterkant?

Den nya könsideologin. Trans og queer i skolans värld

FOREDRAG:  Spørsmål om kjønn, seksualitet og identitet har i den senere tid dominert den offentlige debatten. Her kan du se video av Olof Edsingers foredrag om "Den nya könsideologin. Trans og queer i skolans värld. Varför krockar vi med tidsandan?" fra KFFs skolelederkonferanse 2021.

Feminismens tre vågor – och deras påverkan på västvärlden

FOREDRAG: Få idelogier har påvirket den morderne vestlige verden så mye som feminismen. Her kan du se video av Olof Edsingers foredrag om "Feminismens tre vågor – och deras påverkan på västvärlden" fra KFFs skolelederkonferanse 2021.

Seksualitet i populærkulturen & Seksualitet i kristen tro og noen andre livssyn

FOREDRAG: Her kan du lytte til Margunn Serigstad Dahles foredrag om "Seksualitet i populærkulturen" og "Seksualitet i kristen tro og noen andre livssyn". Hun underviste om denne tematikken under et fagseminar om kjønn og seksualitet for lærere ved kristne friskoler.

Det finnes en bedre historie – om revolusjoner og sex

FOREDRAG: Her kan du lytte til Alexis Lundh sitt foredrag fra et fagseminar om kjønn og seksualitet for lærere ved kristne friskoler. Tema: Den seksuelle revolusjonen: Hva er den, og hva har den gjort med oss? Hvordan fortelle den gode historien om kjønn og seksualitet?

Til mann og kvinne skapte Han dem – Et kristent svar på den nye kjønnsideologien

FOREDRAG: Her kan du lytte til Eirik Steenhoff sitt foredrag fra et fagseminar om kjønn og seksualitet for lærere ved kristne friskoler. Del I handler om kjønnsidentitet som kulturelt fenomen. Del II handler om Et kristent svar på den nye kjønnsideologien.