Kristenretten – 1000 år med kristendom i Norge

I 1024 steg Olav Haraldson og biskop Grimkjell i land på Moster og etablerte Kristenretten på norsk jord. Hvilke endringer medførte det for individ og samfunn den gang? Hvordan har det bidratt til utvikling av nasjonen Norge i etterkant? Og på hvilke måter preger det kultur, institusjoner og samfunnet i dag?

2024 er en anledning til å løfte fram denne hendelsen, samtidig som den er et tidsskille i norsk historie som fortjener plass i undervisningen til enhver tid.

Her er en samling faglige ressurser som belyser hendelsen fra ulike perspektiver. De er relevante i flere fag, men særlig tilpasset det tverrfaglige temaet ‘demokrati og medborgerskap’.

Undervisningsressurser
#for eleven

Kristenretten
#youtube-serie i tre episoder

Animasjonsfilmer
#fra fagsjekk.no

Moster 2024
#fridom, rettsvern og likeverd

Faglig fordypning
#for læreren

Kompetanseutvikling for læreren
#fagdag og konferanser

Noen tilknytningspunkter til læreplan og synliggjøringstillegg

Overordnet del – Identitet og kulturelt mangfold 

Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap. Innsikt i vår historie og kultur er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet. Elevene skal lære å kjenne de verdiene og tradisjonene som bidrar til å samle menneskene i landet. Kristen og humanistisk arv og tradisjon er en viktig del av landets samlede kulturarv og har spilt en sentral rolle for utvikling av vårt demokrati. 

Demokrati og medborgerskap

(…) Opplæringa skal gi elevane forståing for samanhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettar som ytringsfridom, stemmerett og organisasjonsfridom. (…) Gjennom arbeid med temaet demokrati og medborgarskap skal elevane forstå samanhengen mellom rettane og pliktene til individet. Individa har rett til å delta i politisk arbeid, samtidig som samfunnet er avhengig av at borgarane bruker rettane til politisk deltaking og utforming av det sivile samfunnet. (…) Gjennom arbeidet med temaet skal elevane lære kvifor demokratiet ikkje kan takast for gitt, og at det må utviklast og haldast ved like. 

Synliggjøring av det kristne verdigrunnlaget i samfunnsfag

 Elevane skal bli bevisste på religionen sin påverknad på etiske haldningar, sosiale strukturar og lover, og spesielt korleis kristen tru, tanke og sed har prega utviklinga i Noreg.

Print Friendly, PDF & Email