Fag tro, hvorfor og hvordan?2022-11-12T17:29:06+01:00

Fag og tro, hvorfor og hvordan?

Hva menes med at ingen fag er nøytrale?

Fag og tro i ulike fag

Uansett hvor objektiv  framstillingen måtte være  i ulike fag, vil det alltid ligge noen perspektiver til grunn. Ingenting er nøytralt. Derfor bør faglige fremstillinger, temavalg, synspunkt og påstander analyseres og vurderes med utgangspunkt i de allmenne sannhetskriteriene og kristen tro.

Læremiddelanalyse – noen ressurser

Sa du nøytral? -ressurspakke

En guide til analyse av skolens læremidler

Sa du nøytral? – videoer

Ti videoer til inspirasjon og refleksjon

Hva er et livssyn?

En intro til begrepet og beskrivelse av ti livssyn, med videoer

Hva er budskapet?

Fem artikler fra boka Våg å tenke, Margunn Serigstad Dahle (red), Egill Danielsen stiftelse 2012

Webinar og podcast – et aktuelt utvalg

Fag og tro webinar for naturfagslærere på ungdomstrinnet

OPPTAK FRA WEBINAR: Ønsker du tips og idéer til hvordan du kan koble fag og tro i naturfag på ungdomstrinnet? Signe Sandsmark (tidligere seniorrådgiver i KFF) leder en fagsamtale med to naturfagslærere fra kristne friskoler.

Fag og tro webinar for ungdomstrinnet i norskfaget

OPPTAK FRA WEBINAR: Ønsker du tips og idéer til hvordan du kan koble fag og tro på en aktuell, relevant og troverdig måte i norskfaget? Vil du høre om erfaringer med å lage og gjennomføre et undervisningsopplegg utfra NRK-serien Rådebank (sesong 2)? Lurer du på hva elevene tenkte i etterkant?

Fag og tro – aktuelle artikler

Tante Matildes kake

ARTIKKEL: Er det bare naturvitenskapen som kan gi oss sann kunnskap? En enkel illustrasjon om tante Mathildes kake kan hjelpe oss til å forstå naturvitenskapens begrensning. Illustrasjonen er hentet fra John C. Lennox' bok "Guds undergang. Har vitenskapen begravd Gud?"