Undervisningsressurser og aktualiseringer2024-02-09T13:06:35+01:00

Demokrati og medborgerskap

I KRLE handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene skal delta i etisk refleksjon og få øvelse i å innta ulike perspektiver og å handle til det beste for sine medmennesker. KRLE bidrar til å styrke elevenes evne til å håndtere utfordrende spørsmål og være åpne for andres synspunkter i et mangfoldig samfunn. Gjennom å delta i etisk refleksjon blir elevene i stand til å problematisere makt og utenforskap og til å stille spørsmål ved gjengse normer. Faget forbereder elevene til å bli ansvarlige samfunnsborgere med fokus på empati, nestekjærlighet og solidaritet.

Hentet fra Veiledningsdokumentet for KRLE-plan for kristne grunnskoler, utarbeidet av KFF.

Undervisningsressurser og aktualiseringer fra populærkulturen,
samt bakgrunnsstoff for læreren

Det sosiale dilemmaet – samtaleguide

SAMTALEGUIDE: "- Det virkelige sosiale dilemmaet oppstår i våre hjerter og i våre hjem, hvem vi vil tjene." Hva tenker du om et slikt utsagn? Hva er konsekvensene av vår stadig økende avhengighet av likes og sosiale medier?

Det sosiale dilemmaet

ARTIKKEL: Netflix-dokumentaren "Det sosiale dilemmaet" slår alarm og gir oss en vekker. Hva er konsekvensene av vår stadig økende avhengighet av likes og sosiale medier? Tverrfaglige temaer: "Folkehelse og livsmestring" og "Demokrati og medborgerskap"

GUTTEN I DEN STRIPETE PYJAMASEN

UNDERVISINGSRESSURS: En undervisningsressurs om det ondes problem og personlig ansvar. Filmen kan selvsagt også brukes inn i undervisning om menneskeverd i KRLE-faget og i samfunnsfag (2. verdenskrig). Passer også til det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap.

Arbeidsoppgaver Hans Nielsen Hauge

UNDERVISNINGSRESSURS: Her finner du forslag til arbeidsoppgaver og varierte innleveringsoppgaver knyttet til kap. 7 i Tro som bærer 10.trinn "Hans Nielsen Hauge - mannen som endret Norge"

LES MISÉRABLES – TVERRFAGLIG RESSURSPAKKE

UNDERVISNINGSRESSURS: Les Misérables, den store romanen av Victor Hugo fra 1862, verdens mest sette musikal og nå film, skildrer menneskeskjebner, fattigdom og troen på loven og på Gud. Ressurs for fagene Norsk, KRLE og samfunnsfag, samt de tverrfaglige temaene Folkehelse og livsmestring og Demokrati og medborgerskap.