Folkehelse og livsmestring – fysisk og psykisk helse2022-03-08T10:15:03+01:00

Folkehelse og livsmestring #Fysisk og psykisk helse

Her finner du undervisningsressurser, aktualiseringer og samtaleguider til filmer/tv-serier, samt bakgrunnsstoff for læreren.

Se flere ressurser knyttet til Folkehelse og livsmestring

Hva sier du, Gud?

ORD FOR DAGEN / UNDERVISNINGSRESSURS: Sangteksten fra låten "You say" / "Du sier" handler om identitet – og om behovet for å ha noe å holde fast i -  når livet kommer med sine opp- og nedturer. Ressursen kan knyttes til verdensdagen for psykisk helse 10.oktober, Folkehelse og livsmestring og i KRLE-faget om det kristne menneskesynet.

NRK-serien Rådebank i tverrfaglig undervisning på u-trinnet

UNDERVISNINGSRESSURS: Hvordan koble fag og tro på en aktuell, relevant og troverdig måte? Hvordan lage et fengende undervisningsopplegg utfra NRK-serien Rådebank (sesong 2)? Her er fokus på norskfaget, undervisningen kan gjøres tverrfaglig sammen med KRLE og samfunnsfag. Folkehelse og livsmestring er sentralt.

Elevtekst Rådebank «Under panseret»

ELEVTEKST: "Å kjenne ulyd i motoren er heilt normalt, og det er noko alle gjer i løpet av livet. Det er ingenting å skamme seg over, og det finst mange rundt deg som vil hjelpe deg. Det viktigaste er at du lyttar på motoren din før det blir vanskelegare for deg å køyre" skriv Elise Kjelvik Vevle, elev i 10. klasse på Danielsen Ungdomsskule Osterøy, 2021-22.