Litteratur og musikk2021-05-11T12:32:12+02:00

Her finner du ressurser om litteratur og musikk

Både elever og lærere møter populærkulturen daglig. Ser du det bare som underholdning? Eller tar du på alvor at det ligger «noe mer» der, under overflaten? Verdier, holdninger og tanker som enten er i tråd med eller i strid med det Bibelen sier, og som derfor bør vurderes?

Vi i Damaris Norge er opptatt av forholdet mellom den kristne tro og samtidskulturen, noe som også speiles i ressursene nedenfor.
Dobbel lytting – til Bibel og samtid, er utgangspunktet, samt å vise respekt for både Bibelens og samtidens tekster.

Musikk

Hva sier du, Gud?

ORD FOR DAGEN / UNDERVISNINGSRESSURS: Sangteksten fra låten "You say" / "Du sier" handler om identitet – og om behovet for å ha noe å holde fast i -  når livet kommer med sine opp- og nedturer. Ressursen kan knyttes til verdensdagen for psykisk helse 10.oktober, Folkehelse og livsmestring og i KRLE-faget om det kristne menneskesynet.

(Nesten) ingen er fornøyde med hvordan sex og seksualitet fremstilles i populærkulturen

ARTIKKEL FOR LÆREREN: Populærkulturens stadig økende overbruk av sex og seksualitet som markedsføring, gjør at mange blir bekymret for totalbildet som formidles. Den såkalte seksuelle «frigjøringen» har ført til nye, trange rom, særlig for kvinner. Generasjon X har begynt å rope etter bitene de ser mangler: Hvor ble det av intimiteten?

Kjærlighet og kjemi – girl in red

AKTUALISERING: Kan kunnskap om kroppens kjemi gi oss visdom til å håndtere livet? Teksten i sangen "Serotonin" av artisten girl in red (Marie Ulven Ringheim) er sårbar og ærlig, og beskriver et indre liv som er knalltøft å håndtere. Men hun er ikke alene, mange kjenner seg igjen i hennes beskrivelser. Videoer med emneknaggen #girlinred er vist ufattelige en milliard ganger på TikTok.

Maria Mena og sangen «Not OK»

AKTUALISERING: Denne sangen kan brukes som aktualisering eller introduksjon til en andakt eller undervisning om folkehelse og livsmestring, samt image, identitet, ærlig liv, svakhet og styrke. Det synes som Mena finner styrke i sin gudstro, hvor Gud utruster og hjelper den som møter stor pågang.

Hvilken stemme følger du?

AKTUALISERING: Den norske artisten Aurora var med på å fremføre den Oscarnominerte filmlåten “Into the unknown» fra Frost 2. Aurora beskriver stemmen hun synger som «en stemme som er eldre enn menneskene og større enn de noen gang kan bli». Det kunne ha vært en beskrivelse av Bibelens Gud, men Aurora peker nok heller mot naturreligion og mytologier. Men hva er det slike stemmer kaller til?

Mer enn kropp

ORD FOR DAGEN: I en tid hvor sosiale medier, reklame og influensere viser og forteller oss hvordan vi bør-skal-må se ut, tar sanger og låtskriver Ina Wroldsen sitt oppgjør med kroppsfokuset. Som kristne er vi ikke immune mot denne samfunnspåvirkningen. Vender vi øynene mot Guds Ord finner vi at vår verdi ikke er knyttet til vårt ytre, men til vårt indre – i vår relasjon til Gud.

Les Misérables – Å bli virkelig fri

ORD FOR DAGEN: Her finner du et filmklipp der fangevokteren Javert minner Valjean om at han aldri kommer til å bli virkelig fri, selv ikke etter at han har sonet i fengsel. Klippet kan brukes i sammenheng med å snakke om hvordan mennesker virkelig kan bli frie.

Hva er da et menneske?

ARTIKKEL: Danny O´Donoghue (vokalist i «The Script») finner ikke et tilfredsstillende svar som kan forklare kjærlighet og følelser. Det ansporer et dypere spørsmål: Hva er egentlig et menneske? Bli med på å utforske to grunnleggende alternativer.