Videreutdanning for lærere ved kristne friskoler

Mange lærere på kristne grunnskoler og videregående skoler ønsker mer kompetanse i forhold til hva verdigrunnlaget betyr for faglig, pedagogisk og sosialpedagogisk arbeid. Udirs krav om synliggjøring har ytterligere forsterket de ulike behovene knyttet til «fag-tro»-arbeidet, som dette ofte kalles.

Våren 2023 lanserer NLA Høgskolen følgende praksisnære emne med fokus nettopp på dette – og med et fleksibelt studieopplegg:

Kristent livssyn og ulike skolefag – grunnlagsspørsmål og praktiske tilnærmingsmåter (10 sp)

Emnet kvalifiserer for stipend- eller vikarordning så lenge arbeidsgiver godkjenner det, via samme søknadssystem som andre fag i Udirs studiekatalog.

Temaer som er sentrale i emnet:

• livssynsnøytralitet
  • respekt og toleranse
  • kritisk tenkning og vurdering i møte med ulike tekster
  • det kristne livssynets relevans for ulike skolefag

Ikke minst vektlegges den faglige og didaktiske dialogen mellom KRLE-faget og synliggjøringstilleggene i de aktuelle skolefagene.

Emnet består av tre hoveddeler. I den første blir grunnlagstenkningen introdusert, mens andre del har fokus på praktiske tilnærmingsmåter. Begge disse delene er felles for alle studentene. Den tredje hoveddelen består av praktisk faglig og didaktisk arbeid, der studenten velger aktuelt skolefag.

Se emneplanen med kode NKRLE807 på nla.no.

NLA Høgskolen og Damaris Norge

NLA Høgskolen har et nært samarbeid med de kristne friskolene gjennom randsonevirksomheten Damaris Norge, som tilbyr ressurser på Damaris Skole Grs og Damaris Skole Vgs, også om fag og tro.