KOMPETANSEUTVIKLING FOR LÆREREN: Læremidler og populærvitenskap formidler ofte en mørk fortelling om kristen tro og tanke.  Mye er basert på feil og mangelfulle fremstillinger. Hvordan kan vi møte dette med kritisk tenkning og dybdelæring i klasserommet? Kort innledning før samtale i plenum, med utgangpunkt i eksempler og erfaringer. Velkommen til å dele fra din lærerhverdag!

Veritaskonferansen på BIG i Grimstad 21.-23.oktober

Denne årlige konferansen har stort fokus på kristen apologetikk, og løfter denne gangen fram viktigheten av trosforsvar for barn og yngre tenåringer. NLA Høgskolen, Laget og Bibelskolen i Grimstad står som arrangører, med Damaris Norge som sentral samarbeidspartner.

For 2022 vil hovedtema være “Hvis Gud er død…” Vi utforsker her den berømte ateisten Friedrich Nietzsches påstand at tro på – eller fornektelse av – Guds eksistens har enorme konsekvenser. Mange anser hans proklamasjon av “Gud er død!” som heltemodig. Men få har våget å følge i de dramatiske konsekvensene han mener må følge av dette: Om “Gud er død”, har vi ikke lenger rett til å tro på menneskeverd, universell moral, fornuft, fremgang eller fred. Nietzsche lar oss ikke være likegyldige. Både kristne, ateister, agnostikere og vanlige nordmenn trenger å la seg utfordre av disse spørsmålene. Våger du?

Egen nettverkssamling for lærere

Nytt i år er fokuserte nettverkssamlinger på lørdagen kl. 13.15 – 14.15, blant annet for lærere. Fokus i nettverkssamlingen for lærere vil være på kristen apologetikk, kritisk tenkning og dybdelæring i klasserommet. Samlingen er like aktuell enten du er lærer i grunnskole eller videregående skole, og enten du er på en offentlig skole eller en kristen friskole. Den ledes av:

• Margunn Serigstad Dahle som er førstelektor ved NLA Høgskolen Kristiansand, team- og produksjonsleder i Damaris og redaktør for Damaris Skole Vgs.
  • Bjørn Are Davidsen som er sivilingeniør, forfatter, redaktør for fagsjekk.no og rådgiver i tankesmien Skaperkraft.

Nyttige ressurssider/bøker:

Egen seminarrekke tilpasset lærere

Er du lærer, anbefales seminarrekke #7

• #7 Mediefortellingene og troen på Gud – hva med barn og unge? v/Margunn Serigstad Dahle
  • #7 Gud – utvist fra klasserommet? v/Sofie Braut
  • #7 Hvis Gud er død, kan vitenskapen overleve? Praktisk myteknusing i klasserommet v/Bjørn Are Davidsen

Program og påmelding