Elevteksten «Under panseret» (PDF-format) av Elise Kjelvik Vevle, elev 10.trinn på Danielsen Ungdomsskule Osterøy 2021-22

ELEVTEKST: «Å kjenne ulyd i motoren er heilt normalt, og det er noko alle gjer i løpet av livet. Det er ingenting å skamme seg over, og det finst mange rundt deg som vil hjelpe deg. Det viktigaste er at du lyttar på motoren din før det blir vanskelegare for deg å køyre» skriv Elise Kjelvik Vevle.

Folkehelse og livsmestring

• Elevteksten kan brukes i samtale med elevene i forhold til psykisk helse.

Oppgaven er hentet fra Skrivesenteret, inspirert av NRK-serien Rådebank sesong 2

Her finner du undervisningsopplegget.

1. Ordet «Rådebank» viser til en ulyd i motoren. Tar man ikke raskt hånd om rådebank i motoren så blir det dyrt. Hva kan skje dersom vi ikke snakker om følelser? Skriv en tekst der du tydeliggjør sammenhengen mellom rådebank og følelser.