Nattreisen

Norsk versjon av Solveig Westermoen, hentet fra Sahih al-Bukhari, volum 4, bok 54, Hadith nr 429,

Kompetansemål etter 10.trinn, KRLE

Oppgave

Se Tro som bærer for 10.trinn, kapittel 13 om Islam og fordypningsoppgave 3 s. 228:

• Hva slags reise var Muhammes himmelreise? Hvilken av de fem søylene gir denne fortellingen en forklaring på? Hvem møter Muhammed på sin reise gjennom himlene?

Se også Hva er islam?

Muhammes himmelreise

Profeten sa: Mens jeg var ved Huset (Kabaen) halvveis mellom søvn og våken tilstand, kom en engel til meg. En gyllen skål full av visdom og tro ble brakt til meg. Kroppen min ble åpnet fra halsen til magen, så ble jeg vasket med vann fra Zamzam-brønnen og hjertet mitt fylt av visdom og tro.

Et hvitt dyr som lignet en hest ble gitt meg. Dyrets navn var Al-Burak, og jeg dro ut med engelen Jibreel. Vi dro først til Jerusalem og deretter opp til himlene.

Den første himmelen

Da vi kom til den første himmelen, sa Jibreel til himmelens portvakt:

–  Åpne porten
– Hvem kommer? spurte portvakten.
– Jibreel, svarte engelen
– Hvem har du med deg? spurte portvakten.
– Muhammed, svarte Jibreel
– Har han blitt kalt hit? spurte portvakten.
– Ja, svarte Jibreel.

Da ble det sagt «Han er velkommen. For et herlig besøk han er!» Så møtte jeg Adam og hilste ham, og han sa «Du er velkommen, du min sønn og en Profet».

Den andre himmel

Så dro vi opp til den andre himmel. Det ble spurt:

– Hvem kommer?
– Jibreel, svarte engelen Jibreel
– Hvem har du med deg?
– Muhammed, svarte Jibreel
– Har han blitt kalt hit?
– Ja!

Da ble det sagt «Han er velkommen. For et herlig besøk han er!» Så møtte jeg Isa (Jesus) og Yahya (døperen Johannes), som sa «Du er velkommen, du vår bror og en Profet».

Den tredje himmel

Så dro vi opp til den tredje himmel. Det ble spurt:

– Hvem kommer?
– Jibreel, svarte engelen Jibreel
– Hvem har du med deg?
– Muhammed, svarte Jibreel
– Har han blitt kalt hit?
– Ja!

Da ble det sagt «Han er velkommen. For et herlig besøk han er!» Der møtte jeg Josef og hilste ham, og han svarte «Du er velkommen, du min bror og en Profet».

Den fjerde himmel

Så dro vi opp til den fjerde himmel, og igjen ble de samme spørsmålene stilt og de samme svarene gitt som i de forrige himlene. Der møtte jeg Idris (Enok) og hilste ham. Han sa «Du er velkommen, du min bror og en Profet».

Den femte himmel

Så dro vi opp til den femte himmel, og igjen ble de samme spørsmålene stilt og de samme svarene gitt som i de forrige himlene. Der møtte jeg og hilste Aron, som sa «Du er velkommen, du min bror og en Profet».

Den sjette himmel

Så dro vi opp til den sjette himmel, og igjen ble de samme spørsmålene stilt og de samme svarene gitt som i de forrige himlene. Der møtte jeg og hilste Moses, som sa “Du er velkommen, du min bror og en Profet”.

Da jeg var på vei til å gå videre, begynte han å gråte, og da jeg spurte hvorfor han gråt sa han “Å Herre! I Paradis vil det være flere følgere av denne ungdommen som ble sendt etter meg, enn av mine egne følgere”.

Den syvende himmel

Så dro vi opp til den syvende himmel, og igjen ble de samme spørsmålene stilt og de samme svarene gitt som i de forrige himlene. Der møtte jeg og hilste Ibrahim (Abraham) som sa «Du er velkommen, du min sønn og en Profet».

Så ble jeg vist Al-Bait-al-Ma’mur (Allahs Hus). Jeg spurte Jibreel om det, og han sa «dette er Al-Bait-al-Ma’mur der 70 000 engler ber daglig, og når de drar kommer de aldri tilbake, men nye kommer dit hver dag».

Så ble jeg vist Sidrat al-Muntaha (et tre i den syvende himmel), og jeg så Nabk-fruktene som lignet leirkrukker fra Hajr, og bladene var som elefantører, og fire elever sprang ut fra røttene, to av dem over bakken, og to var skjulte. Jeg spurte Jibreel om elvene og han svarte «De to skjulte elvene er i Paradis, og de du ser er Nilen og Eufrat».

Pålagt femti bønner daglig

Så ble jeg pålagt femti bønner daglig. Jeg dro ned til jeg møtte Moses, som spurte «Hva har du gjort?» Jeg svarte «Femti bønner er pålagt meg». Han sa «Jeg kjenner folket bedre enn du, for jeg hadde den hardeste jobben med å oppdra Israels barn til lydighet. Dine følgere klarer ikke bære en slik forpliktelse. Så, dra tilbake til din Herre og be ham om å redusere antall bønner». Jeg dro og ba Allah om en reduksjon, og han gjorde det til førti.

Jeg dro ned og møtte Moses og hadde en lignende diskusjon, og dro tilbake til Allah for en reduksjon og Han gjorde det til tretti, så tjue, så ti, og så kom jeg ned til Moses som gav det samme råd som tidligere. Til slutt hadde Allah redusert antall bønner til fem.

Når jeg kom ned til Moses igjen, sa han «Hva har du gjort?» Jeg sa «Allah har gjort det til bare fem». Han svarte som han hadde gjort før, men jeg sa «Jeg aksepterte velvillig». Og det ble sagt til meg: «Jeg har sannelig forordnet Min forpliktelse og har redusert byrden for Mine tjenere, og jeg skal belønne en eneste god handling som om det var ti gode handlinger».

Miraj

Miraj, også kalt nattreisen. Her ser man Muhammed rir på Al-Burak opp gjennom de sju himlene; en persisk miniatyr fra ca. 1550 av Sultan Muhammed, hentet fra Wikipedia.