UNDERVISNINGSRESSURS: Her finner du en undervisningsressurs med arbeidsark om synet på seksualitet i ulike religioner og livssyn. I sammenligning med kristen tro, hva er likt og hva er forskjellig?

Folkehelse og livsmestring

• I KRLE handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal få utforske eksistensielle spørsmål og svar. Arbeidet med faget gir elevene kunnskap om menneskeverdet og hvordan dette forankres i ulike religioner og livssyn. Kristent menneskesyn gir fremtidshåp, det understreker alle menneskers verdi og at alle kan bety noe for andre, selv når de strever med å mestre livet. Faget bidrar til å utvikle elevenes evne til å reflektere over etiske spørsmål og problemstillinger som gjelder identitet, kjønn, seksualitet og psykisk helse, og setter dem i stand til å bygge fellesskap og ta ansvar for seg selv og andre.

Kompetansemål etter 10.trinn, KRLE:

Hva sier kristen tro om sex?

Kristen tro har et positivt syn på kropp og seksualitet – mellom askese og hedonisme

• Gud er seksualitetens opphav.
  • Seksualitetens sammenheng er fellesskap.
  • Seksualitetens plass er ekteskapet.
  • Sølibat og ekteskap er begge kall fra Gud.
  • Ikke «åpne ekteskap», men «åpne hjem».

Kilde: Stefan Gustavsson: Nakne uten skam (Veritas Forlag, 2021)

Hva sier jødedommen om sex?

– Seksualdriften er sterk, og kan derfor også være ødeleggende om den får utløp utenfor oppsatte rammer», forteller Eliana Hercz fra Det mosaiske trossamfunn. «Jødedommen har i utgangspunktet ekteskapet som eneste tillatte ramme for sex. Det moderne samfunnet har imidlertid satt nye rammer for partnerskap.

Denne videoen er laget av Uenighetens fellesskap og først publisert på religioner.no. Uenighetens fellesskap er et formidlingsprosjekt der flere titalls vidt ulike tros- og livssynssamfunn forteller som sitt syn i ulike spørsmål.

Hva sier islam om sex?

Den sunnimuslimske organisasjonen Islamic Cultural Center (ICC) er tydelig på at sex hører til innenfor ekteskapets rammer, med en person man elsker:

– Det intime forholdet mellom en mann og en kvinne er noe islam anser som vakkert og hellig. På denne måten blir det intime noe mer enn det rent fysiske, forklarer Arslan Fakhruddin.

Hva sier sekulærhumanisen om sex?

Det er moralsk problematisk å bruke andre mennesker kun til egen nytelse, hevder Human-Etisk Forbund (HEF).

Arnfinn Pettersen (HEF) mener sex har en lang rekke formål. «Når man engasjerer seg i seksuelle aktiviteter har vi imidlertid også et ansvar», ifølge Pettersen.

Les også: Hvilke sentrale likheter og forskjeller er det mellom kristen tro og de to sekulære livssynene sekulærhumanismen og naturalismen?

Hva sier buddhismen om sex?

Manirathana Thero er theravadamunk i Tisarana Sri Lankan Buddhist Association in Norway. Han kan fortelle at mens buddhismen ikke tillater at munker, nonner og dem som har avlagt løfte om sølibat har sex, er ulike kulturelle normer vel så viktige retningslinjer for buddhistiske lekfolks sexliv.

En slik norm i India tilsier at unge bør vente med å ha sex til de gifter seg.

Hva sier hinduismen om sex?

Mark Breitenstein fra Hare Krishna mener at hensikten med å ha reproduktiv sex, innenfor ekteskapet, er å oppfostre gudsbevisste barn.

Egoistisk lyst er ødeleggende. Likekjønnet sex, som ikke kan resultere i barn, har ingen annen hensikt enn å tilfredsstille ens lyst.

Det å gifte seg og få barn er en plikt i hinduismen, er budskapet fra Sanatan Mandir Sabha, hindutempelet på Slemmestad.

Sex er imidlertid også en glede, og teksten Kama Sutra viser at det lenge har vært avanserte tanker rundt dette i hinduismen.

Disse videoene er laget av Uenighetens fellesskap og først publisert på religioner.no. Uenighetens fellesskap er et formidlingsprosjekt der flere titalls vidt ulike tros- og livssynssamfunn forteller som sitt syn i ulike spørsmål.

Arbeidsark om synet på sex i ulike religioner og livssyn

Her er et arbeidsark til utdeling. I sammenligning med kristen tro, hva er likt og hva er forskjellig?

Religion/livssyn Hva er likt? Hva er forskjellig?
Jødedom
Islam