Fag: Samfunnsfag og KRLE

Borgerkrigen i Syria har vart lenge. Ulike muslimske grupper kjemper mot hverandre. Den kristne minoriteten i Syria lider også. Undervisningsressurs med forslag til prosjektoppgaver.

Kompetansemål – Samfunnsfag:

• lage spørsmål om sentrale internasjonale konfliktar på 1900-talet og i vårt eige hundreår, formulere årsaksforklaringar og diskutere konsekvensar av konfliktane
  • drøfte viktige omveltingar i samfunnet i nyare tid, og reflektere over korleis dagens samfunn opnar for nye omveltingar

Kompetansemål – KRLE:

• utforske kristendommens stilling og særpreg i et land utenfor Europa og drøfte spørsmål knyttet til kristen misjon, humanitært arbeid og økumenisk virksomhet
  • utforske religioners stilling og særpreg i et land utenfor Europa med og uten digitale verktøy
  • drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder
  • gi en oversikt over mangfoldet i islam, viktige historiske hendelser og islams stilling i Norge og verden i dag

Kristne i Syria

Før borgerkrigen måtte ikke kristne kirker i Syria leve i skjul. Så lenge de ikke var en trussel mot myndighetene, fikk de lov å holde sine gudstjenester i fred. En rapport fra USA i 2010  (International Religious Freedom Report) beskriver likevel noe om hvilke diskriminerende regler kristne må forholde seg til. Myndighetene anerkjenner f.eks. ikke at en muslim har konvertert til kristendommen, men det godkjennes dersom en kristen konverterer til islam. En muslimsk kvinne kan ikke gifte seg med en kristen mann, men en kristen kvinne kan gifte seg med en muslimsk mann. Dersom hun da ønsker å bli begravd med sin mann på en muslimsk kirkegård, må hun konverterer til islam.

Borgerkrigen har forverret situasjonen for de kristne i Syria dramatisk! I starten av konflikten ble de kristne beskyldt for å støtte myndighetene, eller i det minste for å ikke ta parti i konflikten. Nå er situasjonen mye tøffere: Mange kristne har blitt fortført, skadet og drept. Kirker er ødelagt. Mange tusen kristne har flyktet fra landet.

Man frykter nå at Syria vil bli et land hvor fanatiske muslimer vil få mer makt og kristne vil miste muligheten til å leve som en minoritet under fredelige forhold. Mange kristne har blitt isolert eller drevet på flukt.

Hasaka er en by med mange kristne. Byen er nå nesten isolert og mange tusen kristne får ikke den hjelpen de trenger. Biskoper og prester har bedt om hjelp, men det er for farlig for hjelpeorganisasjoner å komme til Hasaka.

Knut Arild Hareide er leder i KrF. Han forteller til Dagen at de kristnes lidelse får for liten oppmerksomhet i media. Det er mange ytterliggående islamister som vil kristne til livs. Dette så vi også når gassanlegget i Algerie ble mål for terror. Terroristene slapp muslimer fri og henrettet andre.

Flere kristne organisasjoner jobber for å hjelpe kristne som blir forfulgt. Her kan dere lese mer om hvordan Stefanusalliansen og Åpne Dører har satt fokus på bønn og hvordan de vurderer situasjonen for de kristne i Syria.

Denne flotte Prezi-presentasjonen (engelsk) gir en god oppsummering av situasjonen, inkludert historikken, til Syria.

Våren kan symbolisere nytt liv og en lysere tid. «Den arabiske våren» har så langt ikke skapt så mye positivt som vi skulle ønske. «I land etter land har islamistiske bevegelser klart å øke sin innflytelse etter den arabiske våren», forteller Per Kristian Haugen i en god kommentar i Aftenposten.

Aktuelle prosjektoppgaver

1. Undersøk hvordan situasjonen er for kristne i andre arabiske land, f.eks. Egypt.
  2. På 1800-tallet var studenter med på å sette i gang flere opprør i f.eks. Frankrike i forbindelse med den franske revolusjon (Se f.eks. siste del av  filmen Les Miserables). Undersøk hvilken rolle ungdommer/studenter har hatt i ett eller flere land under «Den arabiske våren».
  3. Kartlegg hvilke religioner folk i de arabiske landene tilhører og se spesielt på hvilke kristne minoriteter som finnes.
  4. Diskuter hva som er årsakene til konfliktene i ett eller flere av disse landene og undersøk hvilke land har lykkes i å gjennomføre en mer fredelig revolusjon. Hva skal til for å skape varig fred i et land?
  5. Presenter en norsk eller internasjonal organisasjon som jobber for å hjelpe forfulgte.
  6. Hva skal til for at vi vil kalle et land for demokratisk? (Be elevene også definere begrep som ytringsfrihet, trykkefrihet og trosfrihet)
  7. Konflikten i Syria har skapt et stort antall flyktninger. Finn ut hvor mange, og hvilke land som har tatt i mot flest flyktninger. Hvilke konsekvenser kan det få for Syria som nasjon at mange unge mennesker forlater landet? Hvilke konsekvenser får flyktningestrømmen i mottakerland?

(Elevene lager f.eks. en muntlig presentasjon, individuelt eller i gruppe, som kan brukes som øvelse til muntlig eksamen. Temaet kan inngå som en del av en videre eksamensoppgave. Dersom elevene får ulike oppgaver og presenterer, kan de også lære mye av hverandre)

Bibelvers som handler om forfølgelse, undertrykkelse og konflikter:

Kilder: