Om filmklippet

Du trenger:
– DVD-en Veien til Betlehem, og utstyr til å vise den.

Start: 1:21:06 (Gjeterne kommer til stallen. I kapittel 20 på DVDen)
Stopp: 1:25:10 (når stallen filmes utenfra)

Lengde på klippet: 4 min 4 sek

Maria og Josef har fått låne en stall hvor Maria fikk føde Jesus. Gjeterne på marken har hatt besøk av en engel som har fortalt dem at det er født en frelser i Betlehem. I klippet ser vi at gjeterne kommer sammen med de tre vismennene for å ære barnet.

Til samtale

Foto: SF Norge

På den tiden da Jesus ble født, hersket romerne i Israel. Men i Israel var det en profeti som sa:

”Se, dager skal komme, lyder ordet fra Herren, da jeg lar en rettferdig spire vokse fram i Davids ætt. Han skal være konge og styre med visdom og gjøre rett og rettferd i landet.” Jer 23,5

Israelittene hadde et håp om at det en dag skulle komme en konge, en Messias, som skulle fri dem fra undertrykkelsen. Kong Herodes, som styrte i Israel på den tiden, hadde også hørt profetien. Da ryktet gikk om at denne kongen nå var født i Betlehem, fryktet han at han skulle miste all makt.
Men Jesus skulle vise seg å ikke være konge i den forstand som Herodes tenkte, eller israelittene for den saks skyld. Han kom ikke til jorden for at folk skulle tjene ham, men for selv å tjene og gi sitt liv for menneskene (Matt 20,28).

Som Maria sier i klippet:

”Han er for hele menneskeheten. Vi har alle fått en gave.”

Når vi snakker om Jesus som konge, er det fordi han er en som fortjener å æres og tilbes. Han er, som den ene vismannen i klippet sier:

”Den ypperste av alle konger, født i største beskjedenhet. Gud, i kjøtt og blod.”

Gud, skaper og opprettholder av hele universet, lot seg føde i en stall i Betlehem. Vi ser det på reaksjonene til de tre vise menn, spesielt hos den siste, hvor stort dette faktisk er. Vismannen blir fylt av en ærefrykt når han forstår hvem det lille barnet er.

Se utfyllende samtaleguide til filmen.