«En familie. En reise. Et barn som kommer til å forandre verden for all fremtid.» Slik omtales Veien til Betlehem i reklamen, og slik kan den sentrale handlingen i filmen oppsummeres.

SAMTALEGUIDE: Kanskje skal du børste støvet av nettopp denne filmen nå når advent nærmer seg? Advent er en reise mot julens dramatiske hendelse, der alt handler om det lille spedbarnet som var Gud selv. Her gir vi deg en introduksjon til filmen, og noen spørsmål til ettertanke. Hva med vise denne i klasserommet? 7 års-aldersgrense.

Sammendrag

Filmen gir et nærbilde av Marias unike og krevende oppgave som Jesu mor. Vi aner sporene av en kvinnelig regissør som formidler sterke inntrykk av Maria både i møte med foreldrene, forloveden Josef og slektingen Elisabeth.

Filmatisk rammes fortellingen inn av de tragiske drapene på unge gutter i Betlehem. Dette bidrar til å synliggjøre dype motsetninger både politisk, sosialt, kulturelt og religiøst. Kontrastene er store mellom eliten i Jerusalem – med Herodes i spissen – og småkårsfolket i Nasaret og Betlehem.

På en tekstnær måte blir bibelhistorien gjenfortalt, slik vi finner den i de to første kapitlene i Matteusevangeliet og Lukasevangeliet. Profetier fra det gamle testamentet om frelserkongen Messias står også sentralt i handlingen. I filmen fungerer disse løftene både som en trussel for Herodes og som et levende håp for de troende.

Bakgrunn

Etter Mel Gibsons suksess The Passion of the Christ gikk flere filmselskap i 2005 med planer om å filmatisere den gripende historien om Jesu fødsel. New Line Company hev seg på Mike Rich sitt manus, og kom alle konkurrentene i forkjøpet med The Nativity Story (Veien til Betlehem) som hadde premiere ved starten av advent 2006.

Samtidig gjenspeiler filmen en økt interesse for bibelhistorien som fortelling. Dette kan synes motsetningsfylt i en samtid preget av stadig mindre bibelkunnskap, men harmonerer med dagens sterke fokus på fortellinger. Filmer som Veien til Betlehem kan bidra til å holde «ryktet om Jesus» levende i en sekularisert kultur og lede oppmerksomheten mot Bibelens store fortelling om Guds Sønn som ble menneske.

Veien til Betlehem har lagt stor vekt på autentisk gjengivelse av historien slik Bibelen selv forteller den, og det vi ellers vet om samfunnet i Midtøsten på Jesu tid. Teologer, arkeologer og andre fagpersoner ble konsultert da Jesu fødsel skulle få sin mest påkostede filmatisering.

Samtalespørsmål

1. Hva er din umiddelbare respons på denne filmen?

2. Hvilken person, hendelse eller scene engasjerte deg spesielt?

3. Hvordan skildres Maria og Josef som personer? Hvordan takles balansen mellom det at de hadde en helt spesiell rolle som Jesu foreldre, og det at de kan være forbilder for oss?

4. Hvilken rolle spiller vismennene?

5. Hva slags syn på livet har Herodes?

6. Hvordan balanserer filmen mellom det menneskelige og det guddommelige i fortellingen om Jesu fødsel?

7. Tror du filmen kan utfordre ulike menneskers oppfatninger av Jesus? I tilfelle hvordan?

8. Er du enig eller uenig i følgende utsagn: «Filmen er et eksempel på hvordan moderne film om Jesus kan fungere som kirkekunst.» Begrunn svaret.

9. Det har vært framhevet at bibelformidling bør være både autentisk (troverdig) og relevant (livsnær) for at den skal kunne gi mening. I hvilken grad synes du at Veien til Betlehem fungerer som slik bibelformidling?

Av Lars Dahle/Eivind Algrøy