Tverrfaglig undervisningsressurs.
Fag: Norsk, KRLE, naturfag (evt. Mat og helse)
Ta utgangspunkt i aktualiseringen «Hva er egentlig sunt?» Merk: Aktualiseringen er knyttet til nyttårsforsetter og passer kanskje best i starten av et nytt kalender-år.
Oppgavene er knyttet til kompetansemål i fagene. Det er opp til lærer om man fokusere på ett eller flere fag.
Kompetansemål og oppgaver:
Norsk:
- Vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder
- Tolke og vurdere ulike former for sammensatte tekster
Oppgaver:
- Velg en forside på et ukeblad (evt. forsiden her til høyre) og beskriv de ulike delene/modalitetene i denne sammensatte teksten. Stikkord: Fargebruk, fonter, bilder, symboler. Hvordan er delene satt sammen? (Layout).
- Hvilke budskap kommer frem av ukebladet? Hva er det som formidles? Hva kommer tydeligst frem?
- Finn en reklame for et slankeprodukt. Analyser reklamen. Stikkord: Virkemidler, målgruppe, budskap. Du kan gjerne trekke inn AIDA-prinsippet og vurdere i hvilken grad reklamen bruker AIDA. Et eksempel finner du HER.
KRLE:
- Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur
Aktuelt lærestoff i KRLE:
Tro som bærer/Etikk kapittel 3, Ansvar for mitt liv.
Oppgaver:
- Hva mener vi med begrepet kroppskultur?
- Hva slags kroppskultur mener du/dere dominerer blant norsk ungdom i dag?
- Er det et etisk dilemma når media så sterkt presser oss til å fokusere på oss selv i stedenfor andre? Sier Bibelen noe om det å ta vare på oss selv og andre? Har vi f.eks. lov til å elske oss selv?
- Hva er forskjellen på den relasjonen vi har til våre venner, sammenlignet med vår familie?
- Hvorfor er det slik at vi er opptatt av å være gode venner, men ikke alltid av å være en god bror, søster, datter eller sønn?
Naturfag:
- Gjøre greie for hvordan livsstil kan føre til sykdom og skader, og hvordan det kan forebygges
Oppgaver:
- Hva mener vi med begrepet livsstil?
- Hvilke ulike typer spiseforstyrrelser finnes?
- Handler livsstil bare om mat og trening? Har det noe betydning for kroppen vår hvordan vi tar vare på oss selv i forhold til våre følelser og vårt åndelige liv?
- Kan det å hjelpe andre være en del av vår livsstil?
Mat og helse (kan inngå i de andre fagenes oppgaver) :
- Informere andre om hvordan matvaner kan påvirke sykdommer som henger sammen med livsstil og kosthold
- Vurdere kostholdsinformasjon og reklame i media
Valgfaget fysisk aktivitet og helse (kan inngå i de andre fagenes oppgaver):
- utveksle synspunkter om aktuelle råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet
Ressursen er utviklet av Hilde Grimm