Tverrfaglig undervisningsressurs.
Fag: Norsk, KRLE, naturfag (evt. Mat og helse)

Ta utgangspunkt i aktualiseringen «Hva er egentlig sunt?» Merk: Aktualiseringen er knyttet til nyttårsforsetter og passer kanskje best i starten av et nytt kalender-år.

Oppgavene er knyttet til kompetansemål i fagene. Det er opp til lærer om man fokusere på ett eller flere fag.


Kompetansemål og oppgaver

Norsk:

  • Vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder
  • Tolke og vurdere ulike former for sammensatte tekster

Oppgaver:

  1. Velg en forside på et ukeblad (evt. forsiden her til høyre) og beskriv de ulike delene/modalitetene i denne sammensatte teksten. Stikkord: Fargebruk, fonter, bilder, symboler. Hvordan er delene satt sammen? (Layout). 
  2. Hvilke budskap kommer frem av ukebladet? Hva er det som formidles? Hva kommer tydeligst frem?
  3. Finn en reklame for et slankeprodukt. Analyser reklamen. Stikkord: Virkemidler, målgruppe, budskap. Du kan gjerne trekke inn AIDA-prinsippet og vurdere i hvilken grad reklamen bruker AIDA. Et eksempel finner du HER.

KRLE:

  • Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur

Aktuelt lærestoff i KRLE:

Tro som bærer/Etikk kapittel 3, Ansvar for mitt liv.

Oppgaver:

  1. Hva mener vi med begrepet kroppskultur?
  2. Hva slags kroppskultur mener du/dere dominerer blant norsk ungdom i dag?
  3. Er det et etisk dilemma når media så sterkt presser oss til å fokusere på oss selv i stedenfor andre? Sier Bibelen noe om det å ta vare på oss selv og andre? Har vi f.eks. lov til å elske oss selv?
  4. Hva er forskjellen på den relasjonen vi har til våre venner, sammenlignet med vår familie?
  5. Hvorfor er det slik at vi er opptatt av å være gode venner, men ikke alltid av å være en god bror, søster, datter eller sønn?

Naturfag:

  • Gjøre greie for hvordan livsstil kan føre til sykdom og skader, og hvordan det kan forebygges

Oppgaver:

  1. Hva mener vi med begrepet livsstil?
  2. Hvilke ulike typer spiseforstyrrelser finnes?
  3. Handler livsstil bare om mat og trening? Har det noe betydning for kroppen vår hvordan vi tar vare på oss selv i forhold til våre følelser og vårt åndelige liv? 
  4. Kan det å hjelpe andre være en del av vår livsstil?

Mat og helse (kan inngå i de andre fagenes oppgaver) : 

  • Informere andre om hvordan matvaner kan påvirke sykdommer som henger sammen med livsstil og kosthold
  • Vurdere kostholdsinformasjon og reklame i media

Valgfaget fysisk aktivitet og helse (kan inngå i de andre fagenes oppgaver):

  • utveksle synspunkter om aktuelle råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet

 

 

  Ressursen er utviklet av Hilde Grimm