Et undervisningsopplegg om misjon, knyttet til Indonesia. Med filmklipp. Utfyller Tro som bærer, Kirkehistorie, kap. 8, misjon.

Kompetansemål for KRLE/Kristendom:

– utforske kristendommens stilling og særpreg i et land utenfor Europa og drøfte spørsmål knyttet til kristen misjon, humanitært arbeid og økumenisk virksomhet

Mål for timen: 

Utforske kristendommens stilling og særpreg i Indonesia. Drøfte hva kristen misjon er og hvilken plass humanitært arbeid har i kristen misjon.

Nøkkelspørsmål:

Indonesias lovgivning forbyr å påvirke noen til og skifte religion. (Strafferamme er fem års fengsel). Hvorfor vil kristne fra Norge, Amerika, Tyskland, Sør-Korea og andre steder drive misjon i Indonesia? Vil kristen misjon bryte lovene i et land?

Materiell: 

Sterk lukt-kilde, for eksempel en flaske parfyme eller en uåpnet boks makrell i tomat. NB: Sjekk at ingen elever har allergi mot parfyme.

 


AKTUALISERING:

Skap ro i klassen, ta frem parfymen eller makrellen og sørg for å fylle hele rommet med lukt. Gå gjerne rundt i rommet, lag litt drama. 

Samtale:

Spør om elevene merket noe lukt i rommet. Hva tenker de om lukten? Liker de den/ikke? Hvorfor? Konklusjon er at alle har fått en impuls som har gjort noe med tankene deres. Alle kan velge selv hva de vil gjøre med lukta. Eks: Åpne vinduet, holde seg for nesa, gå ut og kjøpe samme type parfyme, velge å aldri spise makrell i tomat.

Film (klikk for å gå til filmen) – Historien om Tini 03:49.

Kartini fra Indonesia forteller om hvordan hun gikk over fra islam til kristen tro. Hun forteller om vanskeligheter rundt konverteringen, og hvordan praktisk hjelp fra en norsk familie hjalp henne til økonomisk selvstendighet og større trygghet til å leve i sin nye tro.

Om filmen:

Kartini ble kristen fordi hun flyttet inn i en kristen familie da hun begynte på ungdomsskolen. Hun fikk se og oppleve hvordan familien levde dagliglivet. Hun ble invitert med på gudstjenester. Det hun opplevde fra menneskene rundt seg, var troverdig og gav henne lyst til å lære mer om kristen tro. Hun valgte til slutt å la seg døpe og opplever at hun har fått velsignelse og fred i livet. Kartini ble kristen etter å ha møtt kristne fra sin egen folkegruppe. Senere fikk hun praktisk hjelp og støtte fra norske misjonærer.

Poeng fra filmen:

De vi er mye sammen med påvirker oss, enten vi liker det eller ikke! Alt vi ser, hører og opplever, gjør vi oss opp en mening om, enten bevisst eller ubevisst. Jmf. Lukta i klasserommet. Den gjorde noe med tankene, den fikk de som var der til å ta stilling. – Liker jeg denne lukta eller ikke?

KRISTEN MISJON UT FRA BIBELEN:

Kristen misjon er mer enn å selge et budskap. Det er å leve troverdige liv i kjærlighet til andre mennesker. En kristen misjonær ønsker å tjene Gud gjennom å tjene mennesker rundt seg. Derfor kan han/hun ha mange slags oppgaver, både praktiske og mer undervisningsrettede/forkynnende.
Aktuelle bibelvers:

Matteus 28,18-20 (misjonsbefalingen)
Apostlenes gjerninger 1,8 (lokalt og globalt perspektiv, vente på den Hellige Ånd)
Efeserne 5, 1-2 (elske andre slik Jesus har elsket oss)
2. Korinterbrev 2, 15-16 (om å være en vellukt for Kristus. Kristne er en «god lukt» for de som velger å tro, «vond lukt» for de som ikke vil tro)

Oppgave:

  1. Be elevene skrive ned behov som de tror kan finnes i et utviklingsland. (U-land: Et land med en stor andel mennesker i fattigdom, lavt utdanningsnivå, dårlig infrastruktur, lite utviklet helsevesen, svake sosiale ordninger). Ta ev. en felles idémyldring på tavla.
  2. Be deretter elevene skrive ned hvilke yrker/kompetanse som kan være nyttige for å dekke disse behovene. Ev. felles svar på tavla.

Lærerens oppsummering etter oppgaven:

En kristen misjonær kan være en som jobber med hvilket som helst av de nevnte yrkesfeltene dere kom frem til. (Eks: Engelsklærer, ingeniør, lege, sosionom, farmasøyt, teolog,).

 Viktig om valg av type misjonsarbeid:

I noen land er det ok at misjonærene driver utadrettet evangelisering. Altså setter opp møter på offentlige steder, kontakter folk på gata, har kristne dramastykker i parken osv. Dette har ofte blitt sett på som «tradisjonell» misjon. Misjonæren prøver å formidle det kristne budskapet direkte til de han/hun møter på. En slik tilnærming er imidlertid forbudt og/eller farlig i muslimske områder og i diktaturstater. Misjonærer som arbeider i Europa eller i områder preget av animisme (naturreligion, fedredyrkelse) har frihet til å drive direkte utadrettet evangelisering.

Fokus på Indonesia:

Ta en kjapp idémyldring på hva elevene vet om landet. 

Fakta:

Velg hvor mye tid som skal brukes på landet og hvor grundig klassen har anledning til å gå inn i stoffet. Bruk en fakta-gjennomgang som passer gruppen.

  • Indonesia er verdens 4. største nasjon, rundt 250 millioner innbyggere
  • Rundt halvparten av befolkningen bor på øya Java. Overbefolkning har vært og er en utfordring på denne øya
  • Hovedstaden Jakarta ligger på Java
  • 85-90 % av befolkningen er muslimer (tallene som oppgis varierer), svært mange praktiserer en blanding av islam og fedredyrkelse/tradisjonell naturreligion
  • Verdens største muslimske nasjon (merk: sekulær grunnlov og styre)
  • Rundt 10 % er kristne, både protestanter og katolikker
  • Også mange kristne praktiserer en blanding av kristendom og fedredyrkelse
  • Andre godkjente religioner i landet er hinduisme, buddhisme og konfucianisme
  • Forbudt ved lov å påvirke noen til å skifte religion, kan få opp til fem års fengsel
  • Myndighetene støtter likevel aktivt muslimsk misjon, via religionsdepartement og sosialdepartement. Det gis tomter og tillatelse til å bygge muslimske læresteder (pesantren), som fungerer som misjonsstasjoner i lokalmiljøene. Fattige barn blir tilbudt gratis undervisning ved slike læresteder.
  • Gjennom egne statlige programmer blir nomadiske jungelstammer uten registrert religion, tilbudt gratis hus, skolegang, helsetjenester og moské hvis de vil bli bofaste. Betingelsen er alltid at de må registrere seg som muslimer. Noen ganger skjer dette uten at de det gjelder skjønner hva registreringen innebærer.
  • Et tropisk øysamfunn med rundt 6000 bebodde øyer.
  • Mange hundre språk og kulturer, ikke en ensartet kultur.
  • Bahasa Indonesia er offisielt språk.
  • Rikt på natur-ressurser, f.eks palmeolje, gummi, krydder, gull.
  • Dårlig infrastruktur i store deler av landet
  • Ungt demokrati: Fra 1998.
  • Selvstendig siden 1945
  • Var nederlandsk koloni

Spørsmål etter fakta-gjennomgang:

  • Hvilken type kristen misjon kan man drive i Indonesia? 

(Svar: Ikke direkte evangelisering. Kristen misjon er likevel lov i betydningen av at alle har lov til å praktisere sin egen religion. Man har også lov til å svare på spørsmål som stilles. En kristen lege kan arbeide blant fattige og påvirker omgivelsene gjennom livet han/hun lever. Jmf. Lukta i klasserommet). 

Utarbeidet av Anethe V. Birkeli