Aktualisering til kap. 4 i Tro som bærer, bibelkunnskap, og oppgaven «skriv om Bibelen» her på Damaris Skole. Artikkel om en iraner som ble kristen etter bibelstudier.

Sterk historie fra Iran:

Med verdens høyeste heroinforbruk per innbygger har Iran et av de mest dødelige rusmiljøene i verden. Her når kristne TV-programmer ut med evangeliet til millioner av seere, blant annet til den tidligere rusmisbrukeren Shahab.
Som tenåring og ung voksen utmerket Shahab seg i sport og hadde en from livsstil. Likevel kunne han ikke forstå meningen med livet.
-Jeg lurte på hvorfor jeg var født inn i denne verden, og hva som var meningen med livet mitt. Det ble ikke meningsfullt tross min suksess og religiøse praksis, forklarer Shahab.
Han fant tilflukt fra de deprimerende tankene i sin nye vennekrets, hvor eksperimentering med narkotika var populært. Den påfølgende avhengigheten dominerte livet hans, og han fant fortsatt ikke svar på det han lurte på: meningen med livet.

Jesus framfor dop

Vendepunktet kom da hans søsken ledet ham til et rehabiliteringssenter.
Her kvittet jeg meg med dop. Det var også her at jeg lærte bibelvers for første gang og ble nysgjerrig på Kristus, forteller Shahab.
Han begynte å se på SAT 7- PARS for å lære mer om Jesus. Shahab samlet etter hvert opp nok mot til å ringe SAT-7 PARS–teamet, som har oppfølgingsansvar for seerne. Etter bibelstudier sammen med teamet på Skype, bestemte Shahab seg for å følge Jesus.
Det ble en umiddelbar forandring i livet mitt. Jeg ble full av liv og glede, og ønsket å dele dette med andre. Nå er meningen med livet mitt å hjelpe andre ved å oppmuntre dem til å følge med på SAT-7 PARS.

Kristen uten bibel

Bibel er mangelvare i Iran, men Shahab har klart å få tak i en elektronisk utgave. Han studerte Ordet flittig, helt fram til han en dag fikk trusler på nett av myndighetene.
Nå kan jeg ikke oppbevare et eneste eksemplar av hele Bibelen hjemme. Derfor leser jeg vers på skjermen når jeg ser på SAT-7 PARS, og skriver ordene ned i en egen journal. SAT-7 PARS er min eneste kilde til Ordet, forteller Shahab.
Shahab var spent på å treffe andre troende i den armenske kirken i sin hjemby. Men den lokale kirken måtte motvillig vise han bort, i frykt for at medlemmene kunne bli fengslet om Shahab, en innfødt perser, feiret gudstjeneste med dem.
Jeg nektes å eie en bibel og gå på gudstjeneste. Derfor er SAT-7 min kirke. Forfølgelsen jeg opplever, hindrer meg ikke å tilbe i mitt eget hjem, og være et levende vitne for min kone og min lille sønn. Jeg vil vokse nærmere den Gud jeg elsker, avslutter Shahab.Hentet fra Norea Mediemisjons nettside 17.09.13. Oversatt av Åshild Appleyard. Bearbeidet for Damaris Skole av Anethe V. Birkeli

Oppsummering:

1. Studerte Bibelen – ble kristen – opplevde forandring i livet (følelser, ønsker, mål og mening)
2. Kan straffes for å eie og lese Bibelen – finner måter å gjøre det på likevel, tross risiko.
3. Bibelen (dvs Gud) har skapt et nytt indre liv, dermed blir ytre fare og ubehageligheter mindre viktig. Fokus og prioriteringer har blitt annerledes enn før.
4. Bibelen (=Gud) kan forandre liv!