UNDERVISNINGSRESSURS: Skriftlig repetisjonsoppgave om Bibelen. Utfyller kap 4 i Tro som bærer, Bibelkunnskap.

Aktuelt kompetansemål i KRLE:

• drøfte ulike syn på Bibelen
Bibelen er historisk sett troverdig og godt dokumentert. Kristne tror dessuten at Gud åpenbarer seg for oss mennesker gjennom Bibelen og at den derfor er noe annet enn en vanlig bok. Den er Guds inspirerte ord, og Gud selv kan gjøre noe med de som leser den. Les «Bibelen om Bibelen».

Introduksjon til oppgaven:

Repeter hovedpunkter fra tidligere undervisning om Bibelen. La deretter elevene lese artikkel/les høyt i klassen om den tidligere rusmisbrukeren Shahab fra Iran som ble kristen da han begynte å lese Bibelen. Les artikkelen.

Oppgave:

Be elevene velge en av titlene under og skrive et essay (ev. artikkel, dikt) om Bibelen, basert på egne tanker om Bibelen, tidligere undervisning og artikkelen om Shahab.

1. Bibelen handler ikke om store helter, men om en stor Gud.

2. Bibelens viktigste mål er menneskers frelse.