Troens vei
Religioner, livssyn og filosofi
For læreren
Kapittel 1
1. Hvorfor skal vi lære om religioner og livssyn?
Her finner du ressurser knyttet til kompetanse-mål etter 10.trinn, som også er nyttig for lærere på mellomtrinnet:
Kapittel 2
2. Jødedommen
Her finner du ressurser knyttet til kompetanse-mål etter 10.trinn, som også er nyttig for lærere på mellomtrinnet:
- gjøre rede for sentrale trekk ved noen religioner og deres utbredelse i dag, inkludert samer og andre urfolks religioner
- utforske hvordan religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i noen religioner og livssyn
- utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og kulturliv
Kapittel 3
3. Islam
Her finner du ressurser knyttet til kompetanse-mål etter 10.trinn, som også er nyttig for lærere på mellomtrinnet:
- gjøre rede for sentrale trekk ved noen religioner og deres utbredelse i dag, inkludert samer og andre urfolks religioner
- utforske hvordan religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i noen religioner og livssyn
- utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og kulturliv
Kapittel 4
4. Hinduismen
Her finner du ressurser knyttet til kompetanse-mål etter 10.trinn, som også er nyttig for lærere på mellomtrinnet:
- gjøre rede for sentrale trekk ved noen religioner og deres utbredelse i dag, inkludert samer og andre urfolks religioner
- utforske hvordan religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i noen religioner og livssyn
- utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og kulturliv
Kapittel 5
5. Buddhismen
Her finner du ressurser knyttet til kompetanse-mål etter 10.trinn, som også er nyttig for lærere på mellomtrinnet:
- gjøre rede for sentrale trekk ved noen religioner og deres utbredelse i dag, inkludert samer og andre urfolks religioner
- utforske hvordan religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i noen religioner og livssyn
- utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og kulturliv
Kapittel 6
6. Livssynshumanismen
Her finner du ressurser knyttet til kompetanse-mål etter 10.trinn, som også er nyttig for lærere på mellomtrinnet:
- gjøre rede for sentrale ideer fra livssynshumanisme og andre ikke-religiøse livssyn
- bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i noen religioner og livssyn
- utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og kulturliv
Kapittel 7
7. Samene i Norge
Her finner du ressurser knyttet til kompetanse-mål etter 10.trinn, som også er nyttig for lærere på mellomtrinnet:
- gjøre rede for sentrale trekk ved noen religioner og deres utbredelse i dag, inkludert samer og andre urfolks religioner
- utforske hvordan religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
- bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i noen religioner og livssyn
- utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og kulturliv
Kapittel 8
8. Filosofi
Her finner du ressurser knyttet til kompetanse-mål etter 10.trinn, som også er nyttig for lærere på mellomtrinnet: