Faglig fordypning for læreren2024-04-10T13:23:50+02:00

Faglig fordypning for læreren

Artikler og bakgrunnsstoff for læreren, samt tips til bøker

Magnus Lagabøtes Landslov 750 år

FAGLIG FORDYPNING FOR LÆREREN: I 2024 markerer vi 1000 år med kristen tankegang i norsk lovverk siden Kristenretten ble vedtatt på Moster i 1024. Vi kan også feire at det er gått 750 år siden Norge fikk en felles lovbok for hele landet -  en Landslov.

Mostertinget og fremveksten av kristenretten

FAGLIG FORDYPNING FOR LÆREREN: I 2024 er det 1000-årsjubileum for Mostertinget. Mange ser dette som startskuddet for fremveksten av kristenretten og gjennombruddet for kristendommen i Norge. Men hva skjedde egentlig på Moster, hvor kom impulsene fra og hvilken betydning har tinget hatt?

Podkast for læreren

Lurt av læreboken? Er de mørke fremstillingene riktige?

PODKAST: Bjørn Are Davidsen var en av foredragsholderne på en fagdag for lærere med temaet '1000 år med kristendom i Norge'. Davidsen gir i sitt foredrag '-Lurt av læreboken? Er de mørke fremstillingene riktige?' noen eksempler på hvordan kristen tro, tanke og historie omtales i læremidler og litteratur for barn og ungdom.