Dette prosjektet har blitt gjennomført i 6.klasse klasse ved Oasen skole Birkelid. Undervisningsopplegget kan fritt benyttes av pedagoger og tilpasses etter egne ønsker og behov.

NORSK, SAMFUNNSFAG OG KRLE: Dette er et prosjekt med fokus på Hans Nielsen Hauge og hans innflytelse i Norge som kristen forkynner, forfatter og samfunnsbygger. Prosjektet fokuserer på lesestrategier, og høytlesning fra boken Norske kristne helter: Hans Nielsen Hauge Fakkelbæreren er sentralt. Undervisningsopplegget inneholder også gruppearbeid.

Prosjektet ble utført over en periode på syv uker, der fire uker var undervisning og to uker satt av til å lage presentasjon. Fremføring og jubileumsfest for Hans Nielsen Hauge ble gjort den siste uka av prosjektet. 

Her følger et detaljert opplegg med evaluering for undervisningstimene.

Foto: Proklamedia.no

Om forfatteren Inger Anna M. Drangsholt

Inger Anna er forfatter av boka Norske kristne helter: Hans Nielsen Hauge Fakkelbæreren. Hun er også lærer ved Oasen skole Birkelid og har utarbeidet dette undervisningsopplegget sammen med kollega Maren Tønnessen.

Ved spørsmål eller kommentarer, kan Inger Anna M. Drangsholt kontaktes via e-post.

Lytt til Inger Anna M. Drangsholt fra et seminar om Hans Nielsen Hauge under Veritaskonferansen 2024:

Tverrfaglig tema – Demokrati og medborgerskap

Synliggjøring av det kristne verdigrunnlaget i norsk

Kompetansemål etter 7.trinn, norsk

  • Lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
  • Bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
  • Presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser
  • Beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål

Synliggjøring av det kristne verdigrunnlaget i samfunnsfag

Kompetansemål etter 7.trinn, samfunnsfag

  • Utforske hvordan mennesker i fortiden livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket og påvirker demografi, levekår og bosettingsmønstre
  • Beskrive sentrale hendelser som har ført til det demokratiet vi har i Norge i dag, og sammenligne hvordan enkeltmennesker har mulighet til å påvirke i ulike styresett
  • Gi eksempler på hva lover, regler og normer er, og hvilken funksjon de har i samfunnet, og reflektere over konsekvenser av å bryte dem
  • Reflektere over hvordan møter mellom mennesker har bidratt til å endre hvordan mennesker har tenkt og samfunn har vært organisert

Kompetansemål etter 7.trinn, KRLE

  • beskrive hovedpunkter i kristen tro
  • utforske tekster og materielle uttrykk som kilder til kunnskap om kristendommen

Læringsmål

  • Jeg kan fortelle om Hans Nielsen Hauge og hans liv
  • Jeg kan fortelle hvilket budskap Hans Nielsen Hauge hadde til folk i Norge på 1700-tallet 
  • Jeg kan fortelle om noen lover og regler i Norge som fantes på Hans Nielsen Hauges tid
  • Jeg kan fortelle hvordan Hans Nielsen Hauge hjalp folk med å lære å lese og skrive
  • Jeg kan forklare hvordan Hans Nielsen Hauge bidro til å skape arbeidsplasser i Norge
  • Jeg kan fortelle hvorfor Hans Nielsen Hauge ble fengslet flere ganger
  • Jeg kan forklare hvorfor Hans Nielsen Hauge er ansett som en viktig person i Norges historie

Oversikt over innholdet i boken Norske kristne helter: Hans Nielsen Hauge Fakkelbæreren

  • Kronologisk oversikt over Hans Nielsen Hauges liv, med datoer s. 278-279
  • Fakta om Hauge og hans arv i Norge og verden: s. 270-275
  • Andre spor av Hauge: s.276-277

Aktuelle kapitler

  • Verdt å leve? – kapittel som handler om Hauges angst for Gud og aggresjon mot faren da han var liten. s.17-24
  • Gullungen – om Hauges tid på skolen s.25
  • Dødsredd – et kapittel som tar for seg historiske begreper fra datidens Norge s.35
  • Ulykken – da Hauge nesten døde s.39

Forfølgelse av Hauge

  • Buret s.123
  • Flukten s.145
  • Godt ment s.201
  • Helt mørkt s.225 (i fengsel)

Om god moral i arbeidslivet

  • Planen s.179 -Hauge ønsker at Guds rike skal komme til Norge
  • Kanoner og kirkeklokker s.209

Om at Guds Ord er til å stole på

  • Veiviseren s. 193 (kompasset i fortellingen er symbolet på Guds ord)

Saltkokeri

  • Salt s. 231 (også tema om å være lys og salt i verden/stole på Gud)

Ressurser

Aktuelle bibelvers 

“La ingen se ned på deg bare fordi du er ung. Fortsett å være et forbilde for de kristne i alt du sier, og i alt du gjør. Hold fast på kjærligheten og troen, og lev rent, slik at de ser at du er til å stole på”  (1. Timoteus 4:12)

“Ditt ord er et lys for min fot, og en lykt for min sti” (Salme 119:105)

“Dere er verdens lys! En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules.  Heller ikke tenner man en oljelampe og setter den under et kar. Nei, man setter den på en holder, så den lyser for alle i huset. Slik skal deres lys skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerningene dere gjør, og prise deres Far i himmelen!” (Matteus 5:14-16)

“Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, det som er god livsførsel og som fortjener ros, legg vinn på det! (Fil 4,8)

“Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men adlyd dem av et oppriktig hjerte, i ærefrykt for Herren.  Alt arbeid skal dere gjøre helhjertet, for det er Herren og ikke mennesker dere tjener.” (Kol 3.22-23)

”Bygg hus, plant hager, spis frukten, — Sørg for at den byen som jeg har ført dere bort til, må ha fred og fremgang, og be til Herren for den. For når det går den vel, går det også dere vel” (Jer 29,5-7)

Undervisningsopplegg over syv uker

Time Pedagogisk opplegg Evaluering
1.UKE

1.time

  • Vise presentasjon (PPT) av Norge rundt 1800.
  • Gjettekonkurranse hvilket land det gjelder.
  • Litt om Hans Nielsen Hauge og hva han er kjent for (se PPT)
  • Førlesning: Vise forsidebilder av tre ulike bøker om Hans Nielsen Hauge. Snakk om forsidebildene og boktitlene for å bli litt kjent med ham.
Jeg viste presentasjonen fra begynnelsen og fulgte planen. Elevene viste stort engasjement og gjettet mange forskjellige land. De ble overrasket da det var Norge! Ei jente sa: Jeg tenkte: “stakkars dem som bor der” – og så var det jo Norge!

Videre viste jeg dem tre forskjellige forsider av bøker (se PPT) , og ba dem tenke gjennom hvilke assosiasjoner de fikk til historien om Hauge. 

  • Mannen som forandret Norge (sa seg selv)
  • Helt på jordet. Her fant vi sammen ut at setningen kan leses på to forskjellige måter – og utforsket det.  De fikk med seg at “noe spesielt skjedde på et jorde” og ville gjerne vite hva det var. “Det får dere høre etter hvert.”
  • Fakkelbæreren. Elevene var usikre på hva fakkelbærer skulle bety. I følge noab.no er fakkelbærer en person som bærer en fakkel, samt en talsperson/forkjemper i overført betydning.  Snakk også om betydningen av ild i kristen sammenheng. Ild er bl.a. symbolet på Guds nærvær i mørket og Den hellige ånd. 
    • I 2.Mos 13,21 kan vi lese om hvordan en ildstøtte ledet Israelsfolket i ørkenen om natten (Gud ledet som en skystøtte om dagen).
    • I Apg 2,1-4 kan vi lese om hva som skjedde på pinsedag, da disiplene fikk Den hellige ånd og mennesker kom til tro på Jesus.

Hans Nielsen Hauge som fakkelbærer handler om at han både var en talsperson og forkjemper for å spre kristen tro og kristen praksis i landet vårt. 

2.time
  • Se presentasjon (fra lysbilde 13). Her forteller jeg, som forfatter, hvordan jeg jobbet for å lage boken. Hvordan lager man en skjønnlitterær tekst av  faktatekster?
  • Les høyt første kapittel av boken Fakkelbæreren s. 17
  • Underveis skal elevene tenke/notere ned fakta fra Hauges barndom som ligger innbakt teksten. Ha lysbilde 15 på skjermen.
  • Elevene lager tankekart “Hauges barndom” samtidig som de lytter til høytlesning.
Jeg fortalte om prosessen med å lese mange, mange bøker. Bakgrunnsintervju om boken kan høres på radio Sunnmøre og i et misjonsblad. Jeg leste første kapittel høyt, mens jeg hadde spørsmål på skjermen. Jeg ba elevene notere ned det de ville underveis, som tankekart.

Muntlig gjennomgang etterpå. Fungerte fint! Noen etterspurte “det som skjedde på jordet”.

3.-4. time Fortsette med temaet Hauges barndom og Norge på Hauges tid. 

  • Høytlesning fra s.25-27 (Gullungen) 
  • Fortelle hva som skjer i kapittelet Biblioteket og s. 35 Dødsredd.
  • Kopier opp og del ut s. 35-38. La elevene lese selv, vis lysbilde 21 med fremmedord. 

Oppgave:

  • Finn fakta om Hauges barndom.
  • Noter vanskelige ord/nye uttrykk. Disse skal brukes i lapp i hatt*.

*Legg alle lappene i en hatt. La en elev få komme frem og trekke en lapp. De andre elevene i klassen skal gjette seg frem til ordet ved å stille eleven spørsmål om ordet, men uten å bruke selve ordet (som i alias). Den som først gjetter ordet, er nestemann til å komme frem og trekke en ny lapp.

Høytlesning og fortelling gikk greit, og etterpå jobbet elevene med å finne fremmedord, som stod på skjermen,  i en tekst de hadde fått utdelt. De skulle lese teksten, streke under fremmedordene og se om de fant forklaring på dem i teksten eller om de måtte google dem. 

Vi gikk så gjennom uttrykkene.

Hadde lapp i hatt på slutten, der jeg delte klassen i to lag. Jeg hadde sett for meg noe lignende “grip mikrofonen”, men pga en misforståelse hos en elev, ble det heller en slags Alias – der en elev kom frem fra hvert lag, og fikk ett minutt hver på seg til å gjette ordene i hatten.  Jeg innså at ett minutt var litt for mye, de kunne hatt et halvt.  Jeg hadde hatt lyst til å prøve miming også, men rakk det ikke. 

Lekse denne uka Lese Forordet i Fakkelbæreren s.11-15
2.UKE

5.time

  • Vise forfatterskolen fra Salaby – tre måter å starte en fortelling på
  • Introdusere boksskjema, som elevene skal bruke mens de lytter
  • Høytlesning fra Fakkelbæreren:
    • Ulykken s.39
    • Nåde – Ikke hele kapittelet, men fra s. 43
Jeg begynte med å vise film fra Salaby, og den engasjerte elevene godt. De hadde aldri hørt uttrykkene kronologisk, in medias res og retroperspektiv før, men virket som de tok det kjapt.

De skulle gjette hva jeg begynte fortellingen min med («Ulykken»)…og det klarte de fint. De hadde også fått forklart boksskjema og kunne notere eller tegne noe fra fortellingen om de ville. Det virket ikke som så mange gjorde det, jeg skulle kanskje vært tydeligere hvis de SKULLE. 

Vi rakk å lese kapittelet Nåde også. Etterpå snakket vi om spørsmål som var på skjermen, lysbilde 31.

Jeg samlet inn arkene/boksskjemaene på slutten av timen. 

6.time
  • Sammenfatt tiden da han var konfirmant og arbeidskar.
  • Fortell Vendepunktet, s.75 i Fakkelbæreren.
  • Tegneserie?
  • Boksskjema – Hauges barndom
  • Vise “fasit” på skjerm
  • Blooket?
Jeg begynte med å si at vi skulle ha blooket på slutten av timen, hvis vi rakk det. Det vekket engasjement! Jeg viste så lysbilder (32ff) på skjerm og fortalte om tiden da Hauge var konfirmant og at han var arbeidskar.  Det er viktig å fokusere på at han ønsket å følge Guds vilje, men ble distrahert av fremtidsdrømmer. Han ønsket seg opp og frem i livet. Hans dro til Fredrikstad, men det endte ikke så greit. Han reiste da hjem igjen, og så skjedde den store hendelsen på jordet. Jeg leste høyt Vendepunktet. Deretter stilte jeg spørsmål om hvilket forhold Hauge hadde til Gud etter hendelsen på jordet (se lysbilde 34). Etterpå viste jeg eksempel på boksskjema som oppsummerer Hauges barndom. Jeg hadde egentlig tenkt å levere ut igjen skjemaet de hadde begynt på tidligere, som de kunne prøve seg på først – men tiden ble for knapp. Rakk kun fire minutter med blooket på slutten, men elevene var ivrige her.
7.- 8. time Les og gjenfortell

  • Helt himmelsk – les høyt s.83 Hans fortalte om Gud til andre. Først var folk begeistret, så kom det mer motstand.
  • Fortell fra s.88 nederst. “En gang han var i skogen for å hogge ved”
  • Reisefølge (s.97): fortelle om mannen som trodde han var gal
  • Fortell at Hans Nielsen Hauge skrev bøker (har noen lest leseleksen? Hvem kan gjenfortelle) og om kampen rundt å gi ut bok.
  • Les Gryende predikant s.111-116
  • Fortell om Hauges reiser og arrestasjoner
  • Lese Buret s. 123

Aktivitet:

  • Let og finn ord, skriv i boksskjema (grupper på tre og tre elever. En sekretær, to finner ord):

Følgende ord hengt opp i klasserommet/på gangen;

Jeg fortalte om den første tiden etter opplevelsen på jordet, med fokus på at Hauge fryktet Gud på feil måte før møtet med DHÅ. (Kombinerte med andakt om at vi ikke skal frykte Gud på en negativ måte, men likevel ha gudfryktighet.)

Elevene fulgte godt med!

Leste litt her og der, der jeg gjenfortalte noe.  

Suksess med «let og finn» (motiverte ved å si at ordene de fant, kom i blooket)

Rakk en kort blooket til slutt.

Ekstra
  • Det brenner en ild – Musikal om Hans Nielsen Hauge
  • Hans Nielsen Hauge 250 år 15:06. Filmen er laget av Kathrine Tallaksen Skjerdal (sokneprest i Høvåg). Se de første fem minuttene av denne, som oppsummerer barndommen.
  • Saltmannen, lydbok om Hauge, kapittel 2: oppsummerer opplevelsen på jordet og bøkene Hauge skrev.
  • Faktatekst om vekkelse i Helt på jordet. Makkerlesning.
  • Tegneserie – på jordet. 
  • Bruke teksten Umulig s.93 som utgangspunkt for å finne språklige virkemidler. F.eks. finn eksempler på hvordan følelser beskrives?
  • Leksa – høre noen setninger om Hauge.
Lekse denne uka Kapittelet Umulig i Fakkelbæreren, s,93-96
3.UKE

9.time

  • Hauges reiser som predikant, lysbilde 45
  • Repetere læringssamtale s.46-47
  • Dele ut artikkel Kall det et kall fra Helt på jordet.
  • Elevene ha læringssamtale knyttet til dette. 
  • Gå gjennom
Jeg ga oppsummering om Hauges reiser i begynnelsen av gjerningen. 

Brukte tid på å forklare læringssamtale/sette elevene igang. 

Kunne nok repetert enda mer og forklart. Da jeg sa at de fikk «ni minutter på seg», trodde noen at selve læringssamtalen skulle være ferdig da. Men jeg mente at da skulle de ha lest teksten.

10.time
  • Hauges plan om å forandre Norge
  • Litt repetisjon Hauge på vandring
  • Flukten s.145 (lese halve siden…teaser til leksa denne uka)
  • Planen s.179, se spørsmål på lysbilde 50
  • Blooket
Begynte med å si at jeg ønsket at elevene skulle få med seg hva slags karakter Hauge hadde. «Det viktigste er ikke karakterene dere får, men karakteren!» Forklarte dette begrepet!

Leste opp tegneserie-tekst

Leste en teaser på Flukten, som var lekse denne uka. 

Leste Planen s.179 . Virket som elevene fulgte med, de fleste…prøvde å understreke dette med Hauges hjerte…(bl.a. ivret for å hjelpe fattige)

Blooket til slutt var suksess

11.time
  • Lytt til kap. 4 i  lydboka Saltmannen av Ivar skippervold. Fra 2.20 min.  og utover:
    • Kap. 4 Vandringsmann, forkynner, forfatter og gründer.
      Om Eiker papirmølle og andre bedrifter
  • Spørsmål å svare på under lytting:
    • Hvor mange bedrifter ble opprettet til sammen?
    • Hvor langt gikk Hauge til sammen?
    • Hvor mange av hans bøker ble solgt?
  • Vise kart  og samtale over reiseruten hans.  Se s.11 i “Helt på jordet
  • Sammenlign med vanlig norgeskart
  • Kart, oppgave om det
  • Blooket

Ekstra ressurs:

Elevene lyttet til lydbok. Det er usikkert hvor mye de fikk med seg, men de satt iallfall musestille (etter bytting av plasser).

Etterpå skulle de svare på spm. Litt varierende engasjement. Men de var iallfall overveldet over hvor langt han gikk, og hvor mange bøker han ga ut.

12.- 13. time
  • Startet med andakt om at Hauge ville la lyset sitt skinne ved å gjøre gode gjerninger. 
  • Repetisjon om at Hauge opprettet mange bedrifter, bl.a. teglverk i Kristiansand, lysbilde 56
  • Evt også gjenfortelle Talentspeider, s.41 i Helt på jordet
  • Lese Kanoner og kirkeklokker s.209

Elevene svarer på spørsmål som er på skjermen, lysbilde 57

Vise fakta om Hauge som “forkynner, vandringsmann og gründer”. Dette er også meningen å være overskriften på et boksskjema elevene skal lage. Lysbilde 58.

Elevene velger åtte faktasetninger hver som de putter inn. (evt repetere/vise tidligere boksskjema)

Ekstra Youtube

Lekse denne uka Les Flukten, utdelt ark s. 145-149

Skriv ned tre fremmede ord fra teksten.

4.UKE

14.time

  • Les Helt mørkt s.225
  • Fortelle at Hans Nielsen Hauge ble deprimert i fengselet. Alle bøkene ble inndratt, eiendommene konfiskert og han satt uten lov og dom. Var alt håp ute?
  • Fortelle at han fikk komme ut av fengselet for å utvinne salt.  
  • Lytt til Saltmannen. Lydbok om Hauge
  • Svare på spørsmål, lysbilde 63, muntlig 

Lese artikler “Om saltutvinning» og «Se, han strikker” (makkerlesing?)
Snakke om etterpå.

Klassen konsentrert og lydhør! Jeg leste mer enn jeg hadde tenkt.

Repeterte først litt om Hauge frem til nå. Leste så om Hauge i fengsel, forhør, besøk av to venner osv.

Poeng jeg dro frem: Det så veldig mørkt ut, men lyset skulle fortsatt skinne. Det kan se mørkt ut i Norge nå.. men lyset er sterkere enn mørket.

  • Hauge var langt nede i fengselet. Trodde kristendommen kom til å bli utryddet i Norge! 

Ok med Saltmannen. De interesserte seg for prosessen med saltlaging.

15. time
  • Blooket
  • Fortell/les om Hauge etter fengselstiden Dommen s.243 (1814 – grunnloven) og Et bryllup verdt å huske s.249
Blooketen handlet om:

  • Dommen: Hva fikk Hauge som straff til slutt?
  • Når falt dommen? 23.des 1814
  • Hvor mange mennesker ble kalt inn som vitner? (600)
  • Hva gjorde Hauge da han var en fri mann?
  • Hva skjedde med Andrea, som Hauge giftet seg med?
  • Hvem var Ingeborg?
  • Hvor mange ansatte var på Bakke gård? (23)
  • Hvor mange dyr var det på Bredtvedt gård (ti hester, 30 kyr))
  • Hvem besøkte Hauge på gården? (Prester, biskoper, vanlige folk, professorer)
16.time
  • Blooket 
  • Repetisjon om Hauge
  • Begynne på forside
Begynte med blooket denne gangen, om det de har lært i det siste. Stort engasjement.

Etterpå repeterte jeg Hauges liv (tidslinjene) og det var det vi rakk denne timen. 

Jeg hadde tenkt å ta mer om Hauges betydning i dag, men siden de skal ha presentasjon om dette, droppet jeg det.

Bruke faktakapittelet i slutten av boken Fakkelbæreren

17.time

Boksskjema. Dele i grupper

Startet med andakt om betydningen av å fylle seg med bra ting og Guds Ord. Ift Hauge/hvordan det preget ham.

Satte i gang med å legge ark i perm. Dette var noe elevene ikke var vant til, og det ble litt kaotisk…men viktig! Godt jeg hadde satt av mye tid til det!

Evt ekstra Tegneserie, skriv fortelling ut i fra den.
5.UKE

18.time

Se film om Hauge og gjøre ferdig forside til prosjekt Elevene jobbet med forside først, og så film i fem minutter mot slutten
19.time Andakt om karakterer

  • Fokus på Hauges karaktertrekk. Gjennomgang ark.
  • Henteaktivitet (Hauges karaktertrekk)
  • Inndeling i prosjektgrupper.
    1. Hauge som barn og ung voksen (til og med opplevelsen på jordet)
    2. Hauges reiser og virksomhet
    3. Hauge i fengsel + saltkokeri. 
    4. Hauge etter fengselstiden + Hvordan feires og huskes Hans Nielsen Hauge i dag?
    5. Hauges betydning i dag. 
    6. Film om Hauge

Hver gruppe fikk ulikt tema. I tillegg skulle en gruppe, lage film.

I lekse for neste uke, får de følgende:

  • Se film om Hans Nielsen Hauge og noter ned noen faktasetninger til temaet du skal skrive om:
    • Hauge som barn og ung voksen, 1.00- 5.36
    • Hauges reiser frem til den siste arrestasjonen,  5.36 – 10.31
    • Hauge i fengsel + saltkokeri, 10.31 – 12.41
    • Hauge etter fengselstiden 12.41- 14
    • Hauges betydning idag 0.00-1.00
Jeg hadde andakt med fokus på viktigheten av hvem vi er på innsiden. Snakket bl.a. om David som var gjetergutt og ingen så på som viktig, men han ble konge. Gud ser til hjertet! “La ingen forakte deg fordi du er ung, men vær et forbilde osv…” Snakket om at det er viktigere hva slags karakter man har enn karakterene man får.

Så snakket jeg om Hauges ulike karaktertrekk, deretter fikk elevene hvert sitt ark og skulle finne karaktertrekkene på lapper ute i gangen:

  • Rettferdig
  • Nøysom
  • Gudfryktig
  • Ambisiøs og målrettet
  • Trofast og selvoppofrende
  • Pålitelig
  • Godhjerta og snill
  • Arbeidsom og flittig

Hadde også to ekstra “lureord”

  • Blauthjerta
  • Kalkulerende

 Ordene skulle de plassere på riktig rute på boksskjemaet. 

Noen fikk omtrent alt rett, andre strevde med å forstå ordene. (God begrepstrening, dette! Særlig for fremmedspråklige, men også andre.) Det var veldig nyttig å gå gjennom etterpå. «Nøysomhet» og «gudsfrykt» er jo generelt fremmedord for vår nye generasjon. Fint at de lærer!

Etterpå gikk jeg nøye gjennom plan for presentasjon. Kilder de kan bruke og gruppene) De rakk å se på classroom for oppgaven og begynne å se på spørsmålene der (se under) 

6.UKE

20.time

– 24.time

  • Lage presentasjon og film
De neste to ukene jobbet elevene i grupper i fire norsktimer, for å lage presentasjon og film. (Filmen var ikke ferdig etter to uker, men blir jobbet videre på mens elevene har et annet skriveprosjekt)
7.UKE

25.time-29.time

  • Fremføringer
  • Haugefest
    • Ballonglek
    • Vise film
    • Blooket
    • Kake
Det var stas med fest. Vi hadde pyntet med mange papirvimpler i klasserommet og ballonger. Tekst «Hauge 200 år»  stod flere steder. Det var nøyaktig 200 år siden han døde i 2024.  Partyhatter til lærerne.

Begynte med å vise filmen for klassen. Premiere altså! Stas! Samtidig fikk elevene spise brownies. Etterpå ballonglek hvor jeg hadde lagt forskjellige spørsmål om Hauges liv som sammenrulla papirlapper inni ballonger som hang ved tavla. De som ville, kunne sprenge en ballong og svare på spørsmålet. Premie hvis de klarte det.

Deretter muffins og blooket.

Fornøyd gjeng!