«Suksess er det eneste sanne mirakel, som vasker vekk synd,» sier sirkussjefen August. Sitatet kan være utgangspunkt for andakter og samtaler om hva synd egentlig er.

 

Kategori: Sitat
Utgiver: Twentieth Century Fox
Aldersgrense: 11 år

Tema: Synd, Frelse, Mirakel, Suksess

Se traileren:

Bakgrunn:

Vann til elefantene er en romantisk film med Robert Pattinson (Twilight-filmene) og Reese Witherspoon (Walk the Line) i hovedrollene. Gikk på kino i  2011.  Filmen er basert på en bok som lå 12 uker på New York Times’ bestselgerliste.

Filmen forteller historien om Jacob Jankowski på 1930-tallet, en veterinærstudent som mister foreldrene sine i en bilulykke. Samme dag mister han også barndomshjemmet, siden faren tok opp lån på huset for å betale skolegangen til Jacob. Fortvilet og full av sorg vandrer Jacob langs togskinnene, og hopper om bord på et forbipasserende tog. Dette toget viser seg å være et sirkus, og Jacob blir etter hvert ansatt som veterinær. Han får ansvar for elefanten Rosie, og blir dermed også bedre kjent med sirkussjefens kone, Marlena, som rir på elefanten. Jacob og Marlena utvikler følelser for hverandre, noe som byr på problemer for begge.

Sitatet er hentet fra en scene der sirkussjefen August, Marlena og Jacob spiser sammen. August har et skiftende humør, og har tidligere hatt et voldsomt raseriutbrudd der han slo løs på elefanten Rosie med en krok til hun fikk store sår. Både Marlena og Jacob er rasende på August for dette, og Marlena nekter å snakke med August i en periode. August ser ut til å angre, og klarer å vinne tilbake begge to. Det går også veldig bra med sirkuset når Jacob finner ut at elefanten forstår instrukser på polsk, og at de kan lage en flott forestilling uten å bruke vold, men derimot snakke til elefanten. Dette fører til fulle sirkustelt, noe August og resten av sirkuset er lettet over siden handlingen foregår under den harde depresjonen i USA på 30-tallet. August er tydelig glad for at Marlena har tilgitt raseriutbruddet hans og smiler mens han sier: «Suksess er det eneste sanne mirakel, som vasker vekk synd.»

Forslag:

Sitatet kan brukes som en innledning til å snakke mer om hva synd egentlig er, og hva synd innebærer (Rom 6, 23: «Syndens lønn er døden…»), og videre til hva Jesu død betyr for hvert enkelt menneske. I Ef 2,8 står det: «For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.» Som mennesker ønsker vi gjerne å klare oss på egen hånd, men Bibelen forteller tydelig at det greier vi ikke. Frelsen er suksessen som er det eneste sanne mirakel, og våre egne forsøk kommer alltid til kort.

Ellers sier sitatet også noe treffende om tiden vi lever i. Suksess er for mange målestokken på et vellykket liv, og det er lett å la seg blende av suksess. Kanskje kan suksess bidra til å skygge over og dekke forhold som egentlig er kritikkverdige?

Bibelvers:

Ef 2,8 (For av nåde er dere frelst, av tro)
Luk 9,25 (Hva gagner det et menneske om det vinner hele verden, men…)
Rom 6,23  (Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er…)
Print Friendly, PDF & Email