Damaris Norge AS (DN) er eid av Tro & Medier, og er randsonevirksomhet for NLA Høgskolen – med særlig tilknytning til studiet Kommunikasjon og livssyn.|post@damaris.no

Bibelen og likekjønnet sex

UNDERVISNINGSRESSURS MED PPT: Hva sier Bibelen om sex mellom personer av samme kjønn?  Hvilke kjennetegn har et ekteskap i følge Bibelen? Vi ser også på argumenter fra dem som forsvarer likekjønnet sex og argumenter fra dem som tar avstand fra likekjønnet sex.

Denne undervisningsressursen bygger på boka Guttogjente  skrevet av Olof Edsinger, Per Ewert, Therése Ewert og Julia Wellstram, først utgitt på svensk av Svenska Evangeliska Alliansen.  Boka kan bestilles her. Undervisningsressursen er utarbeidet av Damaris Skole.


Damaris Skole har utarbeidet en PowerPoint-presentasjon til denne undervisningen.


Folkehelse og livsmestring

  • I KRLE handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal få utforske eksistensielle spørsmål og svar. Arbeidet med faget gir elevene kunnskap om menneskeverdet og hvordan dette forankres i ulike religioner og livssyn. Kristent menneskesyn gir fremtidshåp, det understreker alle menneskers verdi og at alle kan bety noe for andre, selv når de strever med å mestre livet. Faget bidrar til å utvikle elevenes evne til å reflektere over etiske spørsmål og problemstillinger som gjelder identitet, kjønn, seksualitet og psykisk helse, og setter dem i stand til å bygge fellesskap og ta ansvar for seg selv og andre.

Kompetansemål etter 10.trinn, KRLE


Alle mennesker er like verdifulle

Vårt selvsagte utgangspunkt er at alle mennesker, uansett hvilke seksuelle følelser de bærer på, er dypt og inderlig elsket av Gud. Alle mennesker er skapt i Guds bilde, og de har akkurat like høy verdi i hans øyne. Det er også derfor Gud vil hjelpe oss med å leve gode og meningsfulle liv. Som mennesker skapt i Guds bilde finnes det en god plan for våre liv på jorden som vi får utforske, og vi tror at Bibelen viser oss de viktigste punktene i den planen.

I denne undervisningsressursen vil vi særlig se på hva Bibelen sier om sex mellom personer av samme kjønn.

Vårt selvsagte utgangspunkt er at alle mennesker, uansett hvilke seksuelle følelser de bærer på, er dypt og inderlig elsket av Gud. Alle mennesker er skapt i Guds bilde, og de har akkurat like høy verdi i hans øyne. Det er også derfor Gud vil hjelpe oss med å leve gode og meningsfulle liv. Som mennesker skapt i Guds bilde finnes det en god plan for våre liv på jorden som vi får utforske, og vi tror at Bibelen viser oss de viktigste punktene i den planen.

Forfatterne av boka Guttogjente, er bevisste på at spørsmålene omkring LHBTI er vanskelige, og at mange mennesker er blitt såret når disse tingene har vært diskutert – ikke minst i kirken. Allerede nå vil vi derfor uttrykke vår sorg over dette, og over at mennesker i noen tilfeller har blitt dårlig behandlet og har opplevd seg mindre verdt på grunn av at andre har møtt dem uten kjærlighet.

I dagens situasjon er det likevel mye mer vanlig at man i kirker og menigheter er tause om temaet. Vi mener at også dette er uheldig. Dels fordi spørsmål omkring LHBTI er blitt så sentrale i samfunnet, men også fordi vi er overbevist om at Bibelens budskap om identitet og seksualitet er godt for oss mennesker – også når det skiller seg fra de stemmene som dominerer i samfunnet rundt oss.

Derfor vil vi ikke være tause om dette, men vi vil prøve å løfte fram også de vanskelige spørsmålene. Vi vet at forskjellige kristne kan komme til ulike konklusjoner på dette som på mange andre områder. Samtidig mener vi at det finnes gode argumenter for det som i alle tider har vært kirkens hovedlinje.

Snakk sammen

Alle mennesker er like verdifulle for Gud. Betyr det at Gud også synes at alt vi gjør med vår seksualitet er like bra?


For læreren

Hvilke refleksjoner gjør du deg i møte med denne historien? 

«Seksuell identitet»

Uttrykket «seksuell identitet» er en relativt moderne oppfinnelse. For eksempel begynte man ikke å bruke ordet «homoseksualitet» før på slutten av 1800-tallet. Man har imidlertid i store deler av menneskehetens historie kjent til at det er mennesker som tiltrekkes av samme kjønn. Man har også vært klar over at mennesker kan ha sex på forskjellige måter.

Dette gjelder også de bibelske tekstene. Både Det gamle og Det nye testamente omtaler ulike seksuelle handlinger. I Bibelen er det likevel slik at den formen for sex som presenteres som Guds tanke og plan, er den som skjer mellom en mann og en kvinne i ekteskapet.

Ekteskapet har fire kjennetegn

Ut fra de to første kapitlene i Bibelen kan man si at ekteskapet har fire kjennetegn:

1. Overgivelse – man elsker hverandre og vil hverandres beste.
2. Trofasthet – at man står fast ved løftene om å holde seg til hverandre «i gode og onde dager».
3. Mannen og kvinnen utfyller hverandre. Sammen kan de være et mer komplett bilde av Gud enn de kan være hver forseg.
4. Fruktbarhet – ekteskapet er den naturlige enheten for å sette nye barn til verden.

Bibelen advarer blant annet mot utroskap, sex før og utenfor ekteskapet, prostitusjon, voldtekt og incest. Alle disse seksuelle handlingene bryter med de to første punktene: overgivelse og trofasthet mellom en mann og en kvinne som er gift med hverandre.

Men Bibelen omtaler også likekjønnet sex som en avsporing fra Guds hensikt med seksualiteten. Likekjønnet sex er ikke en verre synd enn andre synder, men er i konflikt med Guds ordning for skapelsen uttrykt i de to siste punktene.

Den viktigste teksten om dette står i Romerbrevets første kapittel:

Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse. Romerne 1,26-27

I vår tid har disse og liknende bibeltekster ført til mye diskusjon. Ulike kirker har også trukket ulike konklusjoner om hvordan bibeltekstene skal tolkes (se tabell under). De aller fleste kristne i verden er likevel enige om at Guds tanke da han skapte oss, var at vi bare skulle ha sex innenfor et ekteskap med en person av motsatt kjønn.

Det betyr ikke at samfunnet må forby likekjønnet sex. Men i de fleste kirker fører Bibelens lære til at den som er kristen og bare tiltrekkes av samme kjønn, oppfordres til å leve seksuelt avholdende.

Uansett hva du selv kommer fram til når det gjelder dette, er det viktig at vi står opp for at alle mennesker, uansett seksuell identitet og orientering, fortjener å bli møtt med kjærlighet og respekt. Bibelen forteller at alle mennesker er påvirket av syndefallet, og dette påvirker både vår identitet og seksualitet. Ingen av oss er fri fra fristelser eller problemer på det seksuelle området. Derfor har vi ingen grunn til å se ned på eller dømme mennesker som har andre utfordringer med sin seksualitet enn vi selv har.

Les også: Hva er identitet? 

Det er også viktig å understreke at ifølge Bibelen er det ikke vår seksualitet som definerer oss som mennesker – men det faktum at vi er skapt i Guds bilde. Som kristne får vi ha vår identitet i det eneste fullkomne mennesket som noen gang har levd, nemlig Jesus Kristus! Derfor kan vi tro at det er fullt mulig å leve et godt og innholdsrikt liv uten å være seksuelt aktiv. Sex er tross alt ikke livets mening. Og dette er like sant for den som er heteroseksuell som for den som identifiserer seg som LHBTI.

Bibelen og likekjønnet sex

Det er altså fullt mulig å avvise likekjønnet sex, uten at vi dermed tar avstand fra de menneskene som har homoseksuelle følelser. Akkurat som i andre spørsmål må vi kunne skille mellom sak og person når det gjelder dette. Å ha meninger om en måte å leve på, betyr ikke at man fordømmer dem som likevel velger å leve slik. Gud elsker alle mennesker, også når vi synder og ikke lever slik han ønsker at vi gjorde.

Dessverre har ikke kirken alltid lykkes i leve opp til dette idealet. Mange mennesker som identifiserer seg som LHBTI har blitt dårlig behandlet både av kirken og samfunnet. Det er ikke OK! På den andre siden kan man si at pendelen nå har svinget til motsatt side, slik at det i dag er de som har et tradisjonelt syn på ekteskap og sex, som ofte blir mistenkeliggjort. Tenk at det skal være så vanskelig å ikke havne i en av grøftene!

Kjønnsnøytral ekteskapslov

I Norge har vi i dag en spesiell utfordring fordi ekteskapsloven som ble vedtatt i 2008, er kjønnsnøytral. At samfunnet har lover som ikke er i tråd med kristen etikk, er ikke så rart – det gjelder også på andre områder. Men det var lettere for mange kirker å leve med partnerskapsloven som gjaldt tidligere. Den loven innebar nemlig at likekjønnede par fikk samme juridiske rettigheter som en mann og en kvinne som er gift, men uten å definere relasjonen som ekteskap.

Partnerskapsloven er avskaffet, og Norge har en kjønnsnøytral ekteskapslov. Det betyr at koblingen mellom ekteskap, foreldreskap og den gudgitte sannheten om at mannen og kvinnen utfyller hverandre i å være et bilde av Gud, er blitt mye svakere. Samfunnets og de fleste kirkers normer har dermed glidd fra hverandre.

Ulike måter å argumentere på

Innenfor kirkene foregår det en diskusjon om hvordan man skal forholde seg til homofili og likekjønnet sex. Her er noen eksempler på argumenter fra begge sider:

De som forsvarer likekjønnet sex

De som tar avstand fra likekjønnet sex

Det viktige er ikke kjønnet til de som har sex med hverandre, men at de elsker hverandre. Bibelen er tydelig på at mannen og kvinnen både fysisk og psykisk utfyller hverandre. Sex er dessuten koblet til at vi kan få barn.
Sex trenger ikke være koblet til å få barn, sex handler først og fremst om nytelse og fellesskap mellom to mennesker uansett kjønn. Det er sant at ikke alle samleier fører til at det blir barn, men Gud har likevel velsignet sex mellom mann og kvinne i ekteskapet på en unik måte. Ekteskapet er designet for at barn skal kunne bli til og for at de skal få best mulige forutsetninger for en trygg oppvekst.
Gud har skapt alle mennesker, og han må derfor også ha skapt homoseksualitet. Hele Bibelen vitner om at synden har skadet oss mennesker. Dette gjelder både vår identitet og vår seksualitet, både heteroseksuelle og de som identifiserer seg med LHBTI. Derfor kan vi ikke forutsette at alt vi opplever som naturlig, også må være Guds vilje. Aktuell forskning tyder dessuten på at homoseksualitet ikke først og fremst er genetisk betinget, men oppstår i et komplisert samspill mellom arv og miljø.
Når Bibelens forfattere tar avstand fra likekjønnet sex, tenker de først og fremst på slike ting som pedofili og likekjønnet prostitusjon. Både Det gamle og Det nye testamentet tar på flere steder avstand fra likekjønnet sex, det står ingen steder at det handler om pedofili eller prostitusjon. I Romerbrevet 1, som er den viktigste teksten i tillegg til skapelsesberetningen, er det tydelig snakk om en gjensidig relasjon. Dessuten taler Bibelen også om likekjønnet sex mellom kvinner som problematisk. Dette ville vært merkelig hvis Paulus mente pedofili og prostitusjon – kvinner som kjøper sex av kvinner var og er nemlig ekstremt uvanlig.
Bibelens forfattere skrev det de gjorde fordi likekjønnet sex var i konflikt med datidens syn på menn som viktigere og mer verdifulle enn kvinner. Det finnes ikke dekning i Bibelen for å hevde dette. Tvert i mot viser flere av Bibelens sentrale tekster at menn og kvinner er likeverdige.
Jesus uttalte seg aldri om likekjønnet sex og samliv. Årsaken til dette var at Jesus var enig med det som alle jøder på denne tiden anså som selvsagt, nemlig at likekjønnet sex var mot Guds vilje.
I mange andre tilfeller tok Jesus et oppgjør med Det gamle testamentets (GTs) lover – kanskje dette også gjelder likekjønnet sex? Det finnes ikke noe i Det nye testamentet som tyder på dette. De lovene i GT som har mistet sin funksjon i den kristne kirke, er de sivile lovene, offerlovene og renhetslovene. Men mange av de moralske budene gjentas faktisk i Det nye testamentet. Og de gangene Jesus valgte å «korrigere» disse, gjorde han dem heller strengere enn mer tillatende. Eksempler på dette finner vi f.eks. i Matt 5,27-32.

Kommentar til læreren: 

Det er ikke mange temaer som er like følelsesladede i dagens samfunn som synet på homoseksualitet og likekjønnet sex. Derfor er det desto viktigere at vi som kristne underviser om disse temaene – ellers kommer våre kristne ungdommer til å overta samfunnets syn. Her legger vi vekten på den positive holdningen til det heteroseksuelle ekteskapet som kjennetegner Bibelen, og hvordan dette automatisk leder videre til et restriktivt syn på homoseksuell atferd.

Her er noen punkter som kan være nyttige å ta med i undervisning om homoseksualitet og likekjønnet sex:

  • Den naturlige situasjonen for sex er ifølge Bibelen et ekteskap mellom én mann og én kvinne. Dette kan føres tilbake til en grunnleggende ordning for skaperverket som handler om at mannen og kvinnen utfyller hverandre, og at deres seksuelle forening kan føre til at et nytt barn blir til.
  • Hver gang Bibelen uttaler seg om likekjønnet sex, er dette i negative ordelag (se 3 Mos 18,22, 20,13, Rom 1,18-32, 1 Kor 6,9-11 og 1 Tim 1,8-11). Grunnen til dette er ikke først og fremst at likekjønnet sex er en større synd enn andre, men at det så tydelig er i konflikt med Guds ordning for skaperverket.
  • Alle mennesker er påvirket av synden. Dette gjelder også vår identitet og seksualitet. Uansett om vi er heteroseksuelle eller LHBT, har syndefallet medført at vi er skadet i vår seksualitet. Kallet til å leve ut vår seksualitet på den måten Gud har tenkt, innebærer utfordringer for de fleste av oss. Det viser også at vi ikke bør la vår seksualitet bli hele vår identitet. Et menneske som lever seksuelt avholdende, kan også leve et rikt og fullverdig liv.
  • Det generelle rådet som kirken har pleid å gi til mennesker som ikke er gift med noen av motsatt kjønn, er å leve som singel, i sølibat. Dette gjelder både homoseksuelle og heteroseksuelle som 1) ikke har noen partner, 2) har en partner, men ennå ikke har giftet seg og 3) er skilt eller enke/enkemann.

Snakk sammen

1. Bør vår biologi spille noen rolle for hvem vi blir sammen og gifter oss med, eller bør vi bare fokusere på hvilke følelser vi har for hverandre – uansett kjønn? Hvorfor / hvorfor ikke?

2. «All kjærlighet er god,» sier mange i dag. Hvordan vil du si at Bibelen utfordrer dette utsagnet?

3. Tror du selv at man kan leve et godt liv uten sex? Hvorfor / hvorfor ikke?

Her er flere ressurser knyttet til kjønn og seksualitet i kristent perspektiv:

Her finner du flere ressurser inspirert av boka Guttogjente:

Bibelen og likekjønnet sex

UNDERVISNINGSRESSURS MED PPT: Hva sier Bibelen om sex mellom personer av samme kjønn?  Hvilke kjennetegn har et ekteskap i følge Bibelen? Vi ser også på argumenter fra dem som forsvarer likekjønnet sex og argumenter fra dem som tar avstand fra likekjønnet sex. Hentet fra boka Guttogjente.

Homo, bi, trans og skeiv

UNDERVISNINGSRESSURS MED PPT: I dag brukes mange forskjellige ord for å beskrive hva slags seksualitet eller seksuell identitet man definerer seg med. Her understreker vi at at alle mennesker, uansett hvilke seksuelle følelser de bærer på, er dypt og inderlig elsket av Gud. Hentet fra boka Guttogjente.

Hva er kjærlighet?

UNDERVISNINGSRESSURS MED PPT: I den kristne tradisjonen beskrives kjærlighet som noe dypere enn en pirrende følelse, eller en tilfeldig kontakt. Kjærligheten beskrives som noe som foregår på minst fire plan. De utfyller hverandre, og vi behøver alle fire. Disse dimensjonene av kjærlighet beskrives med hvert sitt ord på gresk. Aktuell i KRLE-faget og det tverrfaglige temaet "Folkehelse og livsmestring", kan også tilpasset norskfaget.

Print Friendly, PDF & Email
2021-12-03T14:35:16+01:00Av |

Flott om du deler:

Gå til toppen