Denne siden er under redigering.

Det er en egen nettverkssamling for lærere og lærerstudenter under Veritaskonferansen. Samlingen er like aktuell enten du er lærer i grunnskole eller videregående skole, og enten du er på en offentlig skole eller en kristen friskole.

KOMPETANSEUTVIKLING FOR LÆREREN: Er du opptatt av forholdet mellom din kristne tro og undervisningen i ulike fag? Vi vil i dette nettverket dele erfaringer, reflektere over muligheter, utfordringer og behov for ressurser, samt vise til ressurser som allerede finnes.

Veritaskonferansen på BIG i Grimstad (18.)-19.-(20.)okt

Denne årlige konferansen har stort fokus på kristen apologetikk. NLA Høgskolen, Laget og Bibelskolen i Grimstad står som arrangører, med Damaris Norge som sentral samarbeidspartner.

1000 år med kristendom i Norge

I år markerer vi at det er 1000 år siden Olav den hellige inviterte til ting på Moster i 1024, og la grunnlaget for Norge som kristen nasjon og rettsstat. Under Veritaskonferansen vil vi reflektere over kristendommens betydning for landet vårt, både historisk, i dag og for fremtiden. Vi ønsker å besvare utfordrende spørsmål som:

• Hvordan ble Norge “kristnet”, og hvilken forskjell har det gjort?
  • Hva med ondskapen og maktmisbruken som kristne har stått for?
  • Er det noe i den kristne arven vi i ikke har råd til å miste?
  • Hvor går veien videre for Norge; er kristen tro fortsatt aktuell i 2024?

John Dickson

Hovedtaler  i år er teologen og historikeren John Dickson. Under konferansen lanseres hans bok Bøller og helgener: Et ærlig blikk på det gode og onde i kristendommens historie.  Han har selv en spennende historie som tidligere ateist, rocke-musiker, samt filmskaper og produktiv forfatter.

Egen nettverkssamling for lærere lørdagen kl. 14.45-15.45

• Erfaringsdeling. Hvordan kan kristen tro og kristne verdier kan synliggjøres i undervisningen? Hva oppleves utfordrende?
    • Øyvind Sund, Hauge vgs, naturfag
    • Andreas Magnus, Kristiansand katedralskole Gimle (KKG), religion og etikk
    • Tarjei Bjerke Dalane, Laget, Grill en kristen
  • Presentasjon av undervisningsressursen Skapt og elsket om kjønn identitet, kropp og kjønn