Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om identitet og kjønn. Bakgrunnsinformasjon til læreren

Kommer i løpet av 2024

UNDERVISNINGSRESSURS: ‘Skapt og elsket’ er et undervisningsopplegg i seks deler om identitet og kjønn. Det er tilpasset ungdomsskoletrinnet og utarbeidet av MorFarBarnUng og Damaris Skole.

Bakgrunnsinformasjon til læreren

Alle mennesker er skapt i Guds bilde som Hans elskede barn. Vi er skapt i kjærlighet, til kjærlighet, med alt vi er: ånd, sjel og kropp. Bibelen inviterer oss til å se alle sider ved livet i sammenheng og i relasjon til Ham som har skapt oss, elsker oss og går sammen med oss gjennom alt.

Vår verdi og vår identitet er noe som er gitt av Gud, ikke noe vi behøver å skape selv. Kroppen og seksualiteten er, på samme måte som selve livet, skapt med formål og mening som vi skal oppdage og utforske.

Guds godhet er et faktum midt i menneskelig lidelse og opplevd meningsløshet. Han er god, også om vår seksualitet eller vår kjønnsidentitet skaper dyp smerte. Vi har tillitt til en Gud som vil oss vel.

Vår verdi er uavhengig av følelser, tanker, personlighet, seksuell orientering eller handlinger. Vår verdi er forankret hos Gud fra skapelsen av. Vi er elsket, ønsket og villet lenge før vi tenker eller føler noe.

Ettersom hele kroppen fra begynnelsen av er gitt høy verdi og skapt i Guds bilde, er den aldri ‘feil’ i utgangspunktet. Kroppen er en integrert del av vår identitet. Den er heller ikke underordnet følelsene eller et ‘problem som må fikses’. Slik holdninger har gnostiske røtter, og er fremmede i et kristent verdensbilde. Til tross for syndefallets konsekvenser, er kroppen ønsket, elsket og villet av Gud.

Våre kropper, våre følelser, våre tanker og vår seksualitet bærer likevel konsekvenser av syndefallet. Det innebærer smerte og lidelse, for noen i større grand enn for andre. Ikke minst kan dette gjelde mennesker som opplever at seksuelle følelser og den delen av identitet som dreier seg om det seksuelle, går på tvers av Guds ord. Dette må vi ta på største alvor og gå sammen med alle som kjemper med slike følelser og spørsmål. Syndefallet påvirker også vår identitet. Dels ved at vi forankrer vår trygghet i det skapte i stedet for hos Skaperen. Og dels ved at vi søker vår identitet utenfor relasjonen til Gud og hans rammer for livet.

At skaperverket har en grunnskade, innebærer også fristelse, forførelse og forvirring. Vi kan forledes til å tro at friheten ligger i å følge vårt hjerte og leve ut alle lyster.

Frelse er noe Gud har gjort for oss, da Jesus gjennom sin død og oppstandelse sonet all verdens synd en gang for alle. Frelse er også noe Gud gjør i oss, det er prosessen der Gud gir oss en ny identitet. Vi er nye skapninger i Kristus, vi har fått et nytt hjerte, en ny Herre, et nytt liv, en ny hensikt.

Mye av dette er hentet fra grunnlagsdokumentet til Kroppens teologi.

Hvorfor et undervisningsopplegg identitet og kjønn?

I dag finnes det mange ulike stemmer som sier noe om vårt kjønn og vår identitet. Hvem man lytter til, kan få store konsekvenser for hver enkelt og samfunnet som helhet.

Denne serien med undervisningsressurser har vi kalt ‘Skapt og elsket‘ fordi vi som kristne tror at alle mennesker er skapt og elsket av Gud. Ingen er en tilfeldighet. Ingen er en feil. Ingen er uønsket av sin Skaper. Alle mennesker er skapt med en hensikt, og alle er elsket av Gud med en evig kjærlighet.

Disse grunnsannhetene tjener som et kompass for å navigere i møte med spørsmålene om hvem man er og hvordan man skal forstå sitt eget kjønn. I dette undervisningsopplegget skal vi med basis i et kristent verdensbilde utforske flere krevende spørsmål om kjønn og identitet. Slik kan flere unge forhåpentligvis utvikle en tryggere forståelse av eget kjønn og hvem de selv er.

Time Tema
1 Identitet og følelser. Hvem er jeg? Hva former min identitet? Hva er styrker og svakheter ved følelser? Hva skjer i hjernen, og hvorfor er det behov for aldersgrenser?
2 Kropp og kroppsglede. Hvordan er kroppen viktig for vår identitet?
3 Jente og gutt. Biologiske forskjeller mellom kjønnene, ulike betydninger av ordet ‘kjønn’, samt noe om interkjønn og kjønnsdysfori.
4 Kjønn er noe man er, ikke noe man gjør. Forskjell på kjønn og kjønnsutrykk. Historier fra noen som har hatt negative assosiasjoner til eget kjønn.
5 Født i feil kropp? Går det an å bytte kjønn? Historier fra personer som har forsøkt å ‘bytte kjønn’.
6 Hvilke konsekvenser får det for samfunnet dersom kjønn er uavhengig av biologi? Respekt og toleranse med Pride som case. To kjønn gir orden og frihet.

Folkehelse og livsmestring

# identitet og menneskeverd
# seksualitet og kjønn

Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i norsk

Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i samfunnsfag

Kompetansemål norsk, etter 10.trinn

Kompetansemål samfunnsfag, etter 10.trinn

Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn

Undervisningsressurs i seks deler

Del 2 av 6. Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om identitet og kjønn

UNDERVISNINGSRESSURS: ‘Skapt og elsket’ er et undervisningsopplegg i seks deler om identitet og kjønn. Hvert undervisningsopplegg kan også brukes selvstendig. Tema i denne timen er kropp og kroppsglede. Hvordan er kroppen  viktig for vår identitet?

Del 1 av 6. Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om identitet og kjønn

UNDERVISNINGSRESSURS: ‘Skapt og elsket’ er et undervisningsopplegg i seks deler om identitet og kjønn. Hvert undervisningsopplegg kan også brukes selvstendig. Tema i denne timen er identitet og følelser. Hvem er jeg? Hva former min identitet? Hva er styrker og svakheter ved følelser? Hva skjer i hjernen, og hvorfor er det behov for aldersgrenser?

2024-06-17T13:41:14+02:00Av |

Flott om du deler: