Denne undervisningsressursen er utarbeidet av Johannes Sæleset
UNDERVISNINGSRESSURS: I dette opplegget får elevane høve til å undra seg over korleis jorda har akkurat dei forutsetningane som må til for at menneska skal kunne leva her, kontrollera eld og utvikla teknologi. Undringa kan koma inn på at mennesket ser ut til å vera plassert her med ein hensikt utover berre å overleva. Forutsetningane som er lagt til rette, kan leia tanken inn på at Gud kan stå bak denne hensikten.
Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i naturfag
Kjerneelement, naturfag
- Jorda og livet på jorda
- Elevene skal gjennom naturfaget øke sin forståelse av naturen og miljøet. Elevene skal få en grunnleggende forståelse av hvordan jorda er dannet, og hvordan livet på jorda har utviklet seg. Kunnskap om jorda som system
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
Kompetansemål, naturfag etter 7.trinn
- gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet
Læringsmål
- Gjera greie for forutsetningar for liv på jorda
- Gjera greie for forutsetningar for at menneske kan kontrollere eld
- Kjenna til kva varmebehandling gjer med mat
- Kjenna til kva rolle eld har spelt i utvikling av teknologi og samfunn
- Reflektera rundt forutsetningane knytt til filosofi og tru
(Ta bort mål du ikkje ynskjer å fokusera på)
Intro
I dette opplegget får elevane høve til å undra seg over korleis jorda har akkurat dei forutsetningane som må til for at menneska skal kunne leva her, kontrollera eld og utvikla teknologi. Undringa kan koma inn på at mennesket ser ut til å vera plassert her med ein hensikt utover berre å overleva. Forutsetningane som er lagt til rette, kan leia tanken inn på at Gud kan stå bak denne hensikten.
Dei tre delane kan brukast i samanheng. Med unntak av del 2 kan dei også brukast enkeltvis.
Kvar powerpointpresentasjon har notat til lysbilda med formidling, oppgåver og aktivitetar. Kursiv tekst er lærarrettleiing
I tillegg til kompetansemålet om jordas forutsetningar for liv er opplegget relevant for desse måla:
Relaterte læreplanmål
- gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen (naturfag 7. trinn)
- utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem (naturfag 7.trinn)
- utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster (samfunnsfag 7. trinn)
Oversikt
Undervisningsopplegg i tre delar |
Undervisningsopplegg – filer |
Varigheit |
---|---|---|
1 – forutsetningar for liv, kontrollert eld og teknologi | Flammenes herre del 1 – powerpointpresentasjon | 2-3 timar |
2 – korte praktiske aktivitetar | 60 min | |
3 – gruppeoppgåver forutsetningar for liv, kontrollert eld og teknologi | Flammenes herre del 3 – gruppeoppgåver forutsetningar for liv, kontrollert eld og teknologi | 60 min |
Del 1 – forutsetningar for liv, kontrollert eld og teknologi
Tid: 3 timar
Undring og undervisning om forutsetningar for liv og teknologi. Opplegget er i naturfag, men dreg koplingar til samfunnsfag.
Utstyr
- PC og storskjerm
- Grupper på 3-4 elevar
- Eitt A3-ark per gruppe
Opplegg
- Flammenes herre del 1 – powerpointpresentasjon
- Avslutt gjennomgangen med å snakka om korleis vårt moderne samfunn er bygt på forbrenning
Vurdering
- Eigenvurdering opp mot læringsmål på lysbilde 3
Del 2 – korte praktiske aktivitetar
Tid: 60 minutt
Praktisk arbeid
Gjennomfør nokre av desse aktivitetane for å få erfaringar knytt til nokon av forutsetningane frå førre del
Opplegg
Atmosfæren – aktivitetar som bidrar til å observere effekten av lufttrykket
- Egg i flaske; eit forsøk frå Naturfagsenteret
- Luft klemmer saman flaske; eit forsøk fra Naturfagsenteret
- Vann inni glasset; eit forsøk frå Naturfagsenteret
Atmosfæren – aktivitet som gir ein opplevelse av ein alternativ atmosfære
- Puste på Jupiter
- Bland ut salmiakkvatn i ei bøtte. Følg anvising på flaska og bruk briller+hanskar.
- Dypp ein bomullsdott i salmiakkvatnet og legg denne i ei skål
- Ta med skåla til klasserommet
- Sett opp eit leiketelt eller liknande i klasserommet og plasser bollen inni.
- Sei til elevane at dei som vil «puste på Jupiter» kan besøke teltet etter tur og kjenne på lukten av ammoniakk
- Be dei ikkje snuse rett på bomullsdotten og ikkje ta på den
- Ha dialog med elevane om atmosfæren på Jupiter som eksempel på kor ulike forhold det er på andre planetar.
- Spør elevane om dei trur det går an å fyre bål på Jupiter
Mennesket – perfekt for å kontrollera eld
- Konkurranse: Raskaste «nervesignal»
- Del klassen i to lag
- La ein frå kvart lag stille seg ved eit bord i eine enden av rommet.
- På bordet ligg det ein lighter og seks lys – tre til kvart lag
- La resten av laga danne to rekker som held hendre heilt over til andre sida av rommet der lærar står med ein terning.
- Oppgåva: Du trillar terningen gjentatte gonger til du får seks. Med ein gong du har fått seks skal den som står nærmast deg frå begge lag klemme handa til nestemann. Så skal signalet gå frå hand til hand heilt til andre enden der det er førstemann å få tak i lighteren. Det vinnande laget får tenne eit lys.
- Vinnarlaget er det som først får tent sine tre lys
-
Vurdering
- Vurder om elevane ser aktivitetane i samanheng med læringsmåla i del 1.
Del 3 – gruppeoppgåver – forutsetningar for liv, kontrollert eld og teknologi
Tid: 60 minutt
Gruppeoppgåver der elevane skal anvenda forutsetningane frå del 1 i diskusjon, og reflektera over dei
Utstyr
- PC og storskjerm
- Utskrift av Flammenes herre del 3 – gruppeoppgåver forutsetningar for liv, kontrollert eld og teknologi
Opplegg
Vurdering
- Ut frå samtalar i grupper og plenum
- Viser eleven forståing for forutsetningar for liv?
- Gjer eleven koplingar mellom dagens tema og
- Erfaringar med eld i kvardagsliv og friluftsliv
- Kunnskap om kroppen
- Kunnskap om teknologi
Om forfatteren til undervisningsmateriellet
Johannes Sæleset er grunnskolelærer for trinn 5-10 og har skrevet doktorgrad i naturfagdidaktikk. Hans forskning handler om hvordan naturfaglærerstudenter lærer og underviser i praksis. Johannes har vært daglig leder i stiftelsen BioCosmos, og jobber nå som lærer ved Ekrehagen skole i Tromsø.