Hans Nielsen Hauge var opptatt av å få rett person på rett sted. Med sitt budskap om kvinner og menns likeverd, var han på sett og vis med på å legge grunnen for Norges likestillingssamfunn.

Bør arven fra Hauge deles med noen i dag?

Kompetansemål etter 10.trinn, KRLE 

Kompetansemål etter 10.trinn,  samfunnsfag

Aktuelt lærestoff

Tro som bærer 10.trinn, Kap. 7 Hans Nielsen Hauge – mannen som endret Norge

Mål for timen

La elevene få se spor av Hans Nielsen Hauges innflytelse på norsk kultur og samfunnsliv. Utfordre elevene til å finne eksempler på samfunn hvor tradisjonelle kjønnsrollemønstre kan være problematiske for enkeltmennesker og storsamfunn i dag.


Presentasjon

Hvilken betydning har kristen tro hatt for norsk kultur og samfunnsliv slik vi kjenner det i dag? I årene før Norge fikk sin egen grunnlov, var det spesielt én mann som fikk stor betydning for det norske samfunnet. Det var predikanten og forretningsmannen Hans Nielsen Hauge. Flere av dem som signerte grunnlovserklæringen i 1814, regnet seg som haugianere. De var påvirket av Hauges undervisning.

Hvordan tenkte man så om kjønnsroller på slutten av 1700-tallet? På Hauge-instituttets hjemmeside står det slik om hvordan Hauge kom med nye tanker i sin undervisning:

(Hauge) så på kvinner og menn som likeverdige, og det var viktig å finne rett person til oppgaven. Han oppfordret menn til å lære noe om husarbeid og kvinner til å arbeide ute, fordi som han sa ”det kan oppstå situasjoner i livet der det er nyttig å kunne greie seg alene. Dødsfall kan inntre, krig og andre ulykker kan ramme familien”. Dette var helt nye tanker i en tid med sterke tradisjoner knyttet til kjønnsrollemønsteret. Dette førte til at noen kvinner engasjerte seg som forfattere, andre som sosialarbeidere, og over hele landet startet og ledet aktive kvinner misjonsforeninger.

Oppgave (kjønnsroller i dag)

I mange samfunn i dag er kjønnsrollene fortsatt klart definert for både menn og kvinner.
Finn ut litt om konsekvensene for menn og kvinner når dødsfall, krig eller andre ulykker rammer i et samfunn med sterke forventninger til hvordan kjønnsrollene skal fylles.
Tips til lenker:
Vi gjør oppmerksom på at Damaris Skole Grs ikke nødvendigvis identifiserer seg med alt innhold på eksterne nettsider. Vi oppfordrer til kritisk refleksjon rundt all kildebruk.

(Foto: Haugianerne av Adolph Tideman, haugeinstitute.org og Women in Pakistan wikipedia.org)