Fra tvekampen til tillit

Delt med velvillig tillatelse fra fagsjekk.no

UNDERVISNINGSRESSURS: Fagsjekk har produsert tre korte animasjonsfilmer om kristenretten og Landsloven. Her formidles kunnskap om viktige historiske røtter, som vi fortsatt kan hente inspirasjon fra i arbeidet for et bedre samfunn. I den tredje filmen, Fra tvekampen til tillit, lærer vi om grunnleggende verdier som vårt norske samfunn er bygd på.

Filmene om kristenretten og Landsloven er utviklet i samarbeid med produksjonsselskapet Sølvrev og med faglige bidrag fra:

• Jørn Øyrehagen Sunde, professor i rettshistorie
  • Eivor Oftestad, professor i kristendomshistorie
  • Henrik Syse, forskningsprofessor

Les mer på fagsjekk.no

Spørsmål til filmen

1. Hvilket substantiv på h bruker vi om en vond handling som noen gjør for å ta igjen på noen andre? Dette ble forbudt i Landsloven.
  2. Hvordan ønsket kong Magnus at de skulle løse konflikter i stedet?
  3. Tenk deg at vikingen Arne gjorde noe vondt mot vikingen Jon og at hevn var vanlig. Var Arne den eneste personen Jon kunne hevne seg på?
  4. Kristenretten og Landsloven har begge jubileum i 2024. Hvor mange år fyller hver av dem?

Refleksjon

1. Hvilke likheter ser du mellom tankene bak kristenretten og Landsloven?
  2. Hvor viktig mener du det er at lover er like for fattige personer og rike personer?
  3. Hva betyr «æreskultur» og finner vi eksempler på det i dag?
  4. Når noen stjeler fra deg, kan du forsøke å løse det i en rettssak. Der kan den anklagede erkjenne seg skyldig, eller argumentere for sin uskyld, og få en dom etter norsk lov, eller bli frifunnet. Vi ser likevel at noen i stedet vil løse dette ved å ta igjen – hevne seg – på personen selv, eller på noen i familien eller gruppa. Hvem er det da som bestemmer hvilke regler og normer som gjelder og hvordan kan det bli et samfunnsproblem?
  5. I dag er Norge et av landene hvor flest stoler mest på hverandre. Vi har tillit til at lovene er rettferdige og stoler på at andre følger dem. Er dette (denne normen) noe som kan endre seg med tiden og hvordan?
  6. Har du noen eksempler på hvordan straffedømte får hjelp til å komme tilbake til samfunnet? Hvorfor ønsker samfunnet å hjelpe de kriminelle?
  7. Tenk deg at kong Olav den hellige og kong Magnus Lagabøte fikk reise med tidsmaskin fram til 2024. Hva tror du de ville ment om samfunnet vårt i dag? Gi to positive eksempler og to negative eksempler.

Rollespill

Velg mellom rollespill A eller B.
A: Velg hvem som skal være sterke krigere som slåss. La en spille rollen til kong Magnus som avbryter slåssingen og forklarer den nye loven.

B: Lag et rollespill der to familier fra ulik slekt forbyr barna å leke sammen fordi slekten ligger i strid med hverandre. Finn en avslutning der slektene slutter fred med hverandre.

Tre korte animasjonsfilmer om kristenretten og Landsloven

1 – Norge 1024

I den første filmen, Norge 1024, får vi vite at innføringen av kristenretten er begynnelsen på prosessen som førte til et samfunn med nye verdier og rettigheter også for fattige.

2 – Historien om Magnus

I den andre filmen, Historien om Magnus, blir vi kjent med kong Magnus Lagabøte og ser hvordan en enkeltperson kan påvirke utviklingen i en hel nasjon.

3 – Fra tvekampen til tillit

Tilhørende undervisningsressurser

Norge 1024

UNDERVISNINGSRESSURS: Fagsjekk har produsert tre korte animasjonsfilmer om kristenretten og Landsloven. Her formidles kunnskap om viktige historiske røtter, som vi fortsatt kan hente inspirasjon fra i arbeidet for et bedre samfunn. I den første filmen, Norge 1024, får vi vite at innføringen av kristenretten er begynnelsen på prosessen som førte til et samfunn med nye verdier og rettigheter også for fattige.

Historien om Magnus

UNDERVISNINGSRESSURS: Fagsjekk har produsert tre korte animasjonsfilmer om kristenretten og Landsloven. Her formidles kunnskap om viktige historiske røtter, som vi fortsatt kan hente inspirasjon fra i arbeidet for et bedre samfunn. I den andre filmen, Historien om Magnus, blir vi kjent med kong Magnus Lagabøte og ser hvordan en enkeltperson kan påvirke utviklingen i en hel nasjon.

2024-04-25T14:12:28+02:00Av |

Flott om du deler: