Anbefalt bok: Romanen I en annen verden er en engasjerende, gripende og utrolig godt skrevet roman med utgangspunkt i Jehovas vitner, skrevet av walisiske Grace McCleen. Undervisningsressursen kan brukes i norsk og/eller engelskfaget.

McCleen bygger på egne barndomserfaringer i sin debutroman og har blitt tildelt to utmerkelser for I en annen verden (Gyldendal 2013).

Original tittel: The Land of Decoration.

Les anmeldelse i Dagbladet her. Les oversetterens tanker rundt arbeidet med boka her. (Nettsiden til norsk oversetterforening).

Kompetansemål etter 10.trinn, norsk

Kompetansemål etter 10.trinn, engelsk

Oppgaveforslag:

1. Skriv en bokanmeldelse.
2. Skriv et brev til Judiths lærer som tar opp måten hun takler mobbeproblemet i klassen på. Hva gjør hun bra? Er det noe hun kunne gjort annerledes?
3. Hva tenker du om mobbing i forhold til det Bibelen sier om at alle mennesker er like verdifulle?

Se også Les mer – skriv bedre

Tips til tverrfaglig arbeid, engelsk:

• Les boka (ev. utdrag av boka) på engelsk.
  • Se et lite utdrag fra originalutgaven lest og illustrert.

Andre aktuelle tema i boka

Flere viktige tema i romanen kan danne utgangspunkt for samtale eller som aktualiseringer i undervisningen:
  • Psykisk helse. Judith hører en stemme i hodet som etter hvert dominerer livet hennes mer og mer. Hva kan gjøre oss syke, hvordan oppleves det å miste grepet på virkelighetsforståelsen, hallusinere, ha angst?
  • Samvittighetsfrihet. Judiths far vil ikke streike, og møter både liten forståelse, mobbing og etter hvert vold fra sine kolleger. Judiths mor døde da Judith ble født, fordi hun av samvittighetsgrunner ikke ville ha blodoverføring. Hva er sann toleranse? Hvor langt skal vår samvittighetsfrihet strekke seg? Når kan vår samvittighet bli til skade for andre?