UNDERVISNINGSRESSURS: Å lese skaper bedre skriveferdigheter. Her finner du en mal for bokprosjekt/ leselogg der livsynsaspektet er integrert. Se forslag til ulike spørsmål for å finne spor av livssyn.

Fag: Norsk (evt. engelsk)

Utdrag fra synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i norskfaget

Kompetansemål etter 10. trinn, norsk

Kompetansemål etter 10. trinn, engelsk


Mal for oppgaver i bokprosjekt / leselogg: Oppgavene er nivåinnedelt og går over 6 uker, men du kan også korte ned og tilpasse det til den tiden du vil sette av.

Oppgavene er inspirert av kurs og materiell fra Marianne Lillevangstu, men supplert med spørsmål som også spør etter spor av livssyn.

Les mer – Skriv bedre

Å lese skaper bedre skriveferdigheter. For svake lesere er også mengdelesning spesielt viktig. Elevene får øvd opp lesehastighet, ordforråd og de får tips til egne skriveoppgaver. I tillegg er det viktig av de får anbefalt gode bøker, tilpasset sitt nivå, slik at de opplever leseglede.

Ikke alle ungdomsbøker har et språk eller en moral som vi setter høyt. Det kan også være vanskelig å få tid til å lese nok ungdomslitteratur, slik at du som norsklærer er sikker på om du kan anbefale bøkene du gir ut. Men ved å stille riktige og kritiske spørsmål til det elevene leser, kan vi sikre at de uansett bok ikke leser ukritisk.

Tips: Se også Mal for filmanalyse der livssynsaspektet er integrert


Marianne Lillevangstu er en ressursperson i forhold til leseopplæring. Boka «Inn i teksten – ut i livet» kan anbefales.


Et kritisk blikk og spor av livssyn:

Leseloggen du finner her er inspirert av kurs og boka til Lillevangstu, men supplert med oppgaver som også setter fokus på bokas spor av livssyn; verdier, menneskesyn, virkelighetsoppfatning og forankring av tro og tillitt. Vi stiller også spørsmål ved om bokas hovedpersoner alltid tar gode og riktige valg og om valgene er i tråd med Bibelen eller ikke. På denne måten hjelper vi elevene til å ha et kritisk blikk, også når de leser skjønnlitteratur.

Les mer om livssyn her. 

Eksempler på spørsmål:

  • Hva slags type er hovedpersonen innvendig? Beskriv oppførsel og mennesketype. Har han et bestemt livssyn eller tro?
  • Dersom du var hovedpersonen, er det noe du ville ha gjort annerledes til nå i handlingen? Tar han/hun gode eller dårlige valg?
  • Hva tror du forfatteren ønsker å si deg med denne boka?
  • Er budskapet i boka i samsvar med Bibelen, eller ikke?
  • Klarer du å finne bibelvers som støtter eller går imot bokas budskap (moral)? Hva kan du altså bekrefte utfra et kristent livssyn? Og hva samstemmer ikke med et kristent livssyn? Vis til konkrete eksempler enten i tanker, dialoger eller handlinger.

Tema

  • Hva er hovedtema/hovedtemaer i boka?
  • Hvordan utvikles og synliggjøres temaet/temaene?
    • Gjennom personer, bestemte ting, skilderinger etc.?
  • Hvilke verdier er tydelige i boka – og hvordan kommer de fram?
    • Synet på rett og galt, vakkert og stygt, godt og ondt.
  • Hvilket syn på mennesket kommer fram – og hvordan?
    • Sies det noe om hva som gjør mennesket verdifullt? (Er vi gitt en verdi eller skaper vi vår egen verdi? Er vi «mer enn natur», og i tilfelle; hva? Er det noe åndelig ved mennesket, og i tilfelle; hva?)
    • Hva synes å gi livet mening? (Utseende, prestasjoner, status/karriere, penger, vennskap, familie, noe åndelig?)
    • Sies det noe om døden i boka? (Slutt på alt? Vi lever videre, og i tilfelle; hvordan?)
  • Hvilket syn på virkeligheten kommer fram?
    • Åpner boka for at det finnes noe mer enn det vi kan «ta og føle på»? (Noe åndelig, Gud eller guder?)
  • Hva oppmuntrer boka oss til å tro på, altså hva vi kan ha tillit til? (Noe religiøst eller oss selv?)

Budskap

  • Hvilket hovedbudskap finner du i boka – og hvilke/hvilket livssyn kan ligge under?
    • Kan hovedbudskapet forenes med en eller flere religioner? I tilfelle; hvilken/hvilke?
    • Kan hovedbudskapet forenes med et eller flere ikke-religiøse livssyn? I tilfelle; hvilket/hvilke?

Vurdering

  • Med utgangspunkt i kristen tro: Hvilke deler av hovedbudskapet i boka er i tråd med Bibelen? Hva er på kollisjonskurs med Bibelen?

Praktisk:

Som lærer må du revidere leseloggen etter ditt behov og tidsbruk. Det anbefales å sette inn tidsfrister, f.eks. ukenummer i kolonnen til høyre, slik at ikke elevene forskyver oppgavene til de siste ukene.

Elevene kan skrive på PC eller i arbeidsbok. Legg merke til at middels og sterke elever også skal gjøre A-oppgaver før de går videre til sitt nivå. Oppgavene bygger på hverandre. Du som lærer velger selv om du deler ut hele oppgavearket med en gang, eller om du klipper inn en og en uka av gangen, f.eks. på arbeidsplanen/ukeplanen.

Spesielt for svake elever:

Jeg anbefaler at du sletter oppgaver B og C før du deler ut oppgavene til svake elever, slik at det ikke blir for mye tekst. Dersom elevene får oppgavene digitalt, kan de velge å svare ved å fylle ut inne i cellene. Da har de allerede en mal som sikrer orden og struktur, og man ser lett hvilke oppgaver de har gjort.

Trinn:

Leseloggen er spesielt rettet mot 8. trinn, men kan også brukes på 9. og 10. trinn. Dersom elevene har gått gjennom sjangerlære og virkemidler i romaner og/eller noveller, kan loggen gjerne utvides med oppgaver om dette.

Malen/Oppgaver til leseloggen – Les mer – Skriv bedre finner du HER


Boktips som kan knyttes til leseloggen: Katakombens hemmelighet av Tom Egeland.
Undervisningsressurs utarbeidet av Hilde Grimm med innspill fra Margunn Serigstad Dahle