Tverrfaglig ressurs til ungdomsskolen, KRLE/samfunnsfag.

Vi møter daglig en flom av pågående budskap i media om skjønnhetsidealer og implisitte krav om vellykkethet. Hvordan påvirker dette unges utvikling av selvbilde og identitet?

Aktuelt kompetansemål i KRLE, fra offentlig plan:

• Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur

Aktuelle kompetansemål i samfunnsfag, fra offentlig plan:

• Forklare hva holdninger og fordommer er og drøfte muligheter og utfordringer i et flerkulturelt samfunn. (8. kl)
  • Ha kunnskap om vennskap og mobbing.(8. kl)
  • Drøfte forholdet mellom kjærlighet og seksualitet i lys av kulturelle normer. (10. kl)
  • Forklare hva holdninger og fordommer er og drøfte muligheter og utfordringer i et flerkulturelt samfunn (10. kl)

Aktuelt lærestoff i KRLE:

Ressursen kan brukes i sammenheng med Tro som bærer/Etikk, kapittel 1.

Lenker til ressursene:

• En artikkel i pdf-format fra ressurssiden Ungdom&Medier, med lenker til aktuelle artikler fra NRK og Dagbladet.
  • Bilder fra utstillingen Love me av fotograf Zed Nelson. Utstillingen viser sterke bilder av mennesker som gjør ekstreme valg for å oppnå et vestlig skjønnhetsideal.
  • Lenke til NRK nord sin omtale av utstillingen Love me.

Forslag til bruk av foto-utstillingen Love me

Lærerens forarbeid:

Se gjennom bildene i Love me.  Bestem deg for om du vil bruke hele utsillingen, eller bare en del. Les om bakgrunnen for prosjektet i høyre marg av første bilde, klikk Introduction/Info for mer utfyllende informasjon.

I klassen:

1. Forklar i korte trekk hva Zed Nelsons prosjekt gikk ut på.

2. Forklar at dere nå skal se hele/deler av utstillingen. Be elevene ha noe å notere på/med. De skal notere bilder som gjør ekstra inntrykk, samt tanker undervegs.

3. Vis bildene på storskjerm i klassen. Les høyt/oversett kommentarene og titlene som hører til hvert bilde.

4. Spørsmål til samtale i etterkant:

• Hvilket bilde gjorde sterkest inntrykk? Hvorfor?
  • Hva tror du er de viktigste grunnene til at folk gjør så drastiske inngrep i kroppen sin som noen av bildene viser?
  • Hvor mener du grensene bør gå for hva kirurger kan gjøre med en kropp? Hvorfor?
  • Hva sier Bibelen om kroppslig skjønnhet? Les f. eks. 1. Samuel 16,7, Ordspråkene 31,30, Romerne 13,13 og 1. Timoteus 2,9-10. Hva tenker du om disse versene i forhold til bildene vi så?

(Foto: Bokomslag, Love me, av Zed Nelson)