UNDERVISNINGSRESSURS: ‘Skapt og elsket’ er et undervisningsopplegg i åtte deler om kropp, identitet og kjønn. Her finner du bakgrunnsinformasjon for læreren, samt en oversikt over kompetansemål. Undervisningsressursen er tilpasset ungdomsskoletrinnet og utarbeidet av MorFarBarnUng og Damaris Skole.
Bakgrunnsinformasjon til læreren
Alle mennesker er skapt i Guds bilde som Hans elskede barn. Vi er skapt i kjærlighet, til kjærlighet, med alt vi er: ånd, sjel og kropp. Bibelen inviterer oss til å se alle sider ved livet i sammenheng og i relasjon til Ham som har skapt oss, elsker oss og går sammen med oss gjennom alt.
Vår verdi og vår identitet er noe som er gitt av Gud, ikke noe vi behøver å skape selv. Kroppen og seksualiteten er, på samme måte som selve livet, skapt med formål og mening som vi skal oppdage og utforske.
Guds godhet er et faktum midt i menneskelig lidelse og opplevd meningsløshet. Han er god, også om vår seksualitet eller vår kjønnsidentitet skaper dyp smerte. Vi har tillitt til en Gud som vil oss vel.
Vår verdi er uavhengig av følelser, tanker, personlighet, seksuell orientering eller handlinger. Vår verdi er forankret hos Gud fra skapelsen av. Vi er elsket, ønsket og villet lenge før vi tenker eller føler noe.
Ettersom hele kroppen fra begynnelsen av er gitt høy verdi og skapt i Guds bilde, er den aldri ‘feil’ i utgangspunktet. Kroppen er en integrert del av vår identitet. Den er heller ikke underordnet følelsene eller et ‘problem som må fikses’. Slik holdninger har gnostiske røtter, og er fremmede i et kristent verdensbilde. Til tross for syndefallets konsekvenser, er kroppen ønsket, elsket og villet av Gud.
Våre kropper, våre følelser, våre tanker og vår seksualitet bærer likevel konsekvenser av syndefallet. Det innebærer smerte og lidelse, for noen i større grand enn for andre. Ikke minst kan dette gjelde mennesker som opplever at seksuelle følelser og den delen av identitet som dreier seg om det seksuelle, går på tvers av Guds ord. Dette må vi ta på største alvor og gå sammen med alle som kjemper med slike følelser og spørsmål. Syndefallet påvirker også vår identitet. Dels ved at vi forankrer vår trygghet i det skapte i stedet for hos Skaperen. Og dels ved at vi søker vår identitet utenfor relasjonen til Gud og hans rammer for livet.
At skaperverket har en grunnskade, innebærer også fristelse, forførelse og forvirring. Vi kan forledes til å tro at friheten ligger i å følge vårt hjerte og leve ut alle lyster.
Frelse er noe Gud har gjort for oss, da Jesus gjennom sin død og oppstandelse sonet all verdens synd en gang for alle. Frelse er også noe Gud gjør i oss, det er prosessen der Gud gir oss en ny identitet. Vi er nye skapninger i Kristus, vi har fått et nytt hjerte, en ny Herre, et nytt liv, en ny hensikt.
Mye av dette er hentet fra grunnlagsdokumentet til Kroppens teologi, publisert 2023
Utdrag fra Felleskristen erklæring om «kjønns- og seksualitetsmangfold»
Biologien
- Det finnes kun to biologiske kjønn: hunkjønn og hankjønn. Menneskets kjønn blir bestemt ved unnfangelsen.
- Det er størrelsen og funksjonen til kjønnscellene som først og fremst avgjør hvilket kjønn vi er. Kvinner produserer store kjønnsceller (eggceller), menn produserer små kjønnsceller (sædceller).
- I tillegg til kjønnscellenes avgjørende betydning, er kvinnelige eller mannlige kjønnskromosomer (XX eller XY) innvevd i nesten alle kroppens flere tusen milliarder celler. Selv om det hvert år blir født en del norske barn med kromosom-avvik, og 10-15 barn blir født med uklare kjønnsorganer, så betyr ikke dette at det finnes mer enn to biologiske kjønn.
- Ideen om subjektivt kjønn og selvvalgt «kjønnsidentitet» basert på følelser eller preferanser, bygger på ideologi og har ikke et biologisk eller naturvitenskapelig fundament.
- Å undervise barn og unge om «gutter, jenter og andre kjønn», at det finnes et «indre kjønn», at de kan være «født i feil kropp» og at kjønn er «flytende», er dypt problematisk. Slik påvirkning kan føre til forvirring, utrygghet og destruktive livsvalg hos mange barn og unge.
- Relasjonen mellom mor, far og barn er biologisk unik, gudvillet og grunnlaget for familie, slekt og samfunn
Les mer om Felleskristen erklæring om kjønns- og seksualitetsmangfold, publisert 2024
Tverrfaglige tema, synliggjøring av det kristne verdigrunnlaget og aktuelle kompetansemål
Folkehelse og livsmestring
# identitet og menneskeverd
# seksualitet og kjønn
Demokrati og medborgerskap
Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i norsk
Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i samfunnsfag
Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i naturfag
Synliggjøringen av det kristne verdigrunnlaget i kroppsøving
Kompetansemål norsk, etter 10.trinn
Kompetansemål samfunnsfag, etter 10.trinn
- reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
- reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
Kompetansemål naturfag, etter 10.trinn
Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn
- gjøre rede for og reflektere over syn på kjønn og seksualitet i kristendom
- reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i noen religioner og livssyn
- utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
Kompetansemål kroppsøving, etter 10.trinn
Her kan du lese hva Utdanningsdirektoratet (Udir) skriver i sin veileder om undervisningen om kjønn og identitet.
Hvorfor et undervisningsopplegg om kropp, identitet og kjønn?
I dag finnes det mange ulike stemmer som sier noe om vår kropp, vår identitet og vårt kjønn. Hvem man lytter til, kan få store konsekvenser for hver enkelt og samfunnet som helhet.
Denne serien med undervisningsressurser har vi kalt ‘Skapt og elsket‘ fordi vi som kristne tror at alle mennesker er skapt og elsket av Gud. Ingen er en tilfeldighet. Ingen er en feil. Ingen er uønsket av sin Skaper. Alle mennesker er skapt med en hensikt, og alle er elsket av Gud med en evig kjærlighet.
Disse grunnsannhetene tjener som et kompass for å navigere i møte med spørsmålene om hvem man er og hvordan man skal forstå kroppen og sitt eget kjønn. I dette undervisningsopplegget skal vi med basis i et kristent verdensbilde utforske flere krevende spørsmål om kropp, identitet og kjønn. Slik kan flere unge forhåpentligvis utvikle en tryggere forståelse av hvem de selv er. Tema som respekt og toleranse blir også berørt.
Innhold
Time | Tema |
---|---|
1 | Identitet og følelser. Hvem er jeg? Hva former opplevelsen av min identitet? Hvorfor kan vi ikke alltid stole på følelsene våre? Hva skjer i hjernen, og hvorfor er det behov for aldersgrenser? |
2 | Kroppen forteller oss viktige ting om hvem vi er og om vår identitet. Furry fandom og andre caser. |
3 | Et sant og sunt selvbilde. Kroppspress. Hva er kjennetegn på dem som er fornøyd med egen kropp? |
4 | Jente og gutt. Biologiske forskjeller mellom kjønnene, ulike betydninger av ordet ‘kjønn’, samt noe om interkjønn og kjønnsdysfori. |
5 | Kjønn er noe man er, ikke noe man gjør. Forskjell på kjønn og kjønnsuttrykk. Historier fra noen som har hatt negative assosiasjoner til eget kjønn. |
6 | Født i feil kropp? Går det an å bytte kjønn? Historier fra personer som har forsøkt å «bytte kjønn». |
7 | Hvilke konsekvenser får det for samfunnet dersom kjønn er uavhengig av biologi? To kjønn gir orden og frihet. |
8 | Respekt og toleranse med Pride som case. |
Undervisningsressurs i åtte deler, samt bakgrunnsinformasjon til læreren
Tilbakemeldinger eller spørsmål til forfatterne?
Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Britt-Ellen Skregelid Birkeland fra Damaris Skole Grs og Asbjørn Berland fra MorFarBarnUng. Fagmiljøet tilknyttet kommunikasjon og livssyns-studiet ved NLA Høgskolen har også bidratt i utarbeidelsen av undervisningsopplegget.
Har du innspill eller kommentarer?
- Kontakt MorFarBarnUng og/eller Damaris Skole Grs