Samtaleguide til filmen «The Good Lie». Med aktuelle kompetansemål for KRLE og forslag til fordypningsoppgave.

Filmen og samtaleguiden er aktuell inn mot følgende kompetansemål:

Kristendom
– drøfte kristendommens betydning for kultur og samfunnsliv
– utforske kristendommens stilling og særpreg i et land utenfor Europa og drøfte spørsmål knyttet til kristen misjon, humanitært arbeid og økumenisk virksomhet
Livssyn
– forklare hva livssyn er, og vise hvordan livssyn kommer til uttrykk på ulike måter
Religiøst mangfold
– samtale om og forklare hva religion er, og vise hvordan religion kommer til uttrykk på ulike måter
– diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
– utforske religioners stilling og særpreg i et land utenfor Europa med og uten digitale verktøy
Filosofi og etikk
-reflektere over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur, liv og død, rett og galt
-drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder
– drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati

 

Fakta

Regi: Philippe Falardeau
Skuespillere: Reese Witherspoon, Ger Duany, Arnold Oceng, Emmanuel Jal
Sjanger: Drama
Kinopremiere: 21.11.2014
Manus: Margaret Nagle
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2014
Lengde: 1 t. 49 min.
Produksjonsselskap: Black Label Media, Blue Sky Films, Good Lie Productions
Distribusjon: Scanbox
Aldersgrense: 11 år (Ungdom / Voksen)

Sammendrag

Carrie (Reese Witherspoon) er singel, tøff og frittalende. Plutselig forandres livet når hun sier ja til å hjelpe tre sudanske flyktninger til å starte et nytt liv i USA. Dette byr på en rekke utfordringer for dem alle; det er ikke greit å vite om det er løver på den amerikanske landsbygda eller hvordan man viser takknemlighet. The Good Lie er en sterk historie om barn som overlever det umenneskelige, men som må bære traumene med seg videre. Det er også en historie om identitet, familiebånd, offer og håp.

Bakgrunn

Filmen er basert på virkelige hendelser. Den promoteres også med et kjent fjes som kan vekke oppmerksomhet og lokke publikum: Academy Award vinneren Reese Witherspoon fra «Walk the Line» og «Water for Elephants».
Det er likevel ikke Witherspoon som bærer historien eller er i sentrum av fortellingen. De som virkelig løfter denne filmen og presterer på overbevisende vis, er de sudanske flyktningene. Skuespillerne har selv bakgrunn fra landet, enten som flyktninger eller som barn av slike. Filmens Jeremiah (Ger Duany) og Paul (Emmanuel Jal) har selv vært barnesoldater i Sudan, mens Mamere (Arnold Oceng) flyktet fra landet som to-åring. Emmanuel Jals livshistorie er fortalt i en dokumentar fra 2008, War Child (se trailerpå Facebook her) og hans egen bok War Child: A Child Soldier´s Story (2009). Se musikkanmeldelse av plata Warchild  fra nrk her.
Les filmanmeldelse fra filmfestivalen i Toronto 2014 her.

 

 

 

 

 


Spørsmål med fokus på kristendom, livssyn, religiøst mangfold

1) Flere av hovedpersonene i filmen har et tydelig kristent livssyn. Hvordan blir dette vist i filmen?

2) Kan du finne eksempler på hvordan det kristne livssynet blir tolket/praktisert ulikt av ulike personer?

3) Hvilke konkrete verdier og normer ser ut til å være viktigst for

a) Jeremiah
b) Paul
c) Mamere
d) Carrie fra arbeidsformidlingen
e) Damen fra kirkens flyktningehjelp
f) Vaktene på flyplassen
Begrunn svarene med eksempler fra filmen.

4) Jesus sa: Ingen har større kjærlighet enn den som gir livet for vennene sine. (Joh. 15,13) Kan du finne eksempler på en slik kjærlighet i filmen?


Spørsmål med fokus på Filosofi og etikk

(identitet og livstolkning, natur og kultur, liv og død, rett og galt)

1) Filmen viser hvordan barn i Sør-Sudan vokser opp med en slags huskelek som er en muntlig repetisjon av navnene til egne stamfedre. Hva tror du denne huskeleken har å si for barnas/ungdommenes oppfatning av seg selv? Deres følelse av tilhørighet? Deres lojalitet til de andre søsknene i familien?

2) Hvordan bruker noen av flyktningene historier fra Bibelen til å tolke livet sitt her og nå? (Stikkord: Moses)

3) Hva blir fremhevet i filmen som det viktigste i livet? (Stikkord: Livet som en gave, ansvar for å gjøre det beste med livet, i respekt for de som måtte dø og ikke fikk sjansen til å leve videre. Ansvar for sine nærmeste og de fattige. Takknemlighet og forvaltning.)

4) Hva blir sagt i filmen om tilværelsen etter døden?

5) Hvilke syn på løgn og sannhet blir formidlet?

6)  Hva tenker du om «de gode løgnene» i filmen, hvordan vil du forsvare/ikke forsvare dem?


Oppgave for videre arbeid:

Tro og maktkamp i Sudan

(jmf. kompetansemål KRLE: utforske religioners stilling og særpreg i et land utenfor Europa)
Skriftlig oppgave, lærer bestemmer omfang i tidsbruk og antall ord.

Oppgave: Hva vet du om konflikten i og mellom Nord-Sudan og Sør-Sudan? Hvilken rolle har religion spilt i det sudanske samfunnet under borgerkrigen? Hvilken stilling har religion i ulike deler av det sudanske samfunnet i dag?
Tittel: Tro og maktkamp i Sudan
Sjanger: Lærer bestemmer
Omfang: Lærer bestemmer omfang i tidsbruk/antall ord

Tips til kilder:
Åpne Dørers hjemmeside
War Child: A Child Soldier´s Story (selvbiografi, Emmanuel Jal  2009)
Sudan-Darfur (Globalis, nettside drevet av FN-sambandet)
Artikkel i Vårt Land på nett(17.08.14)
Fakta hentet fra artikkelen:
Sør-Sudan
◾Frigjøringsbevegelsen SPLM/A kjempet for selvstendighet for Sør-Sudan fra 1983-2005. Borgerkrigen kostet omkring to millioner mennesker livet.
◾Fredsavtalen som ble inngått i 2005 ledet til en folkeavstemning om selvstendighet der 99 prosent av innbyggerne i sør sa ja til løsrivelse. Sør-Sudan ble selvstendig stat 9. juli 2011.
◾FN-operasjonen UNMISS fikk i oppdrag å sikre fred og sikkerhet og bistå statsbyggingen. Tidligere KrF-politiker Hilde Frafjord Johnson ledet styrken i tre år, fram til i sommer.
◾President Salva Kiir sparket i fjor sommer visepresident Riek Machar etter en langvarig maktkamp. De to mobiliserte sine respektive folkegrupper, dinka og nuer, mot hverandre.
◾Anslagsvis åtte millioner mennesker, fordelt på en rekke folkegrupper, bor i Sør-Sudan. Minst 10.000 mennesker antas drept og 1,5 millioner er fordrevet siden desember 2013. Mer enn fire millioner trues av sult og sykdom, ifølge OCHA.

Anethe V. Birkeli/Damaris skole  2014 Foto: Filmplakat fra Scanbox