Undervisningsressurs til kirkehistorie: Filmen Luther handler om den tyske reformatoren og tiden han levde i. En fin introduksjon til undervisning om reformasjonen.

Du finner også lenke til et brettspill om Luther. Utfyller kap. 4 i læreverket Tro som bærer, Kirkehistorie og Kirkekunnskap.

Aktuelle kompetansemål i KRLE etter 10. trinn

Gjøre rede for viktige hendelser i kristendommens historie fra reformasjonen til vår tid i Norge og i verden og for kristendommens stilling i dag
– Forklare hovedtrekk ved romersk-katolsk, (…) og protestantisk kristendomstradisjon

Denne ressursen inneholder:

1. Kort om filmen Luther/bruk av filmen
  2. Lenke til ressursbank, andre aktuelle filmer  i arbeid med kirkehistorie
  3. Samtalespørsmål til temaet rettferdiggjørelse
  4. Innføring i Luthers syn på rettferdiggjørelse, med PDF-fil.
  5. Lenke til mal for filmanalyse
  6. Lenke til brettspill om Martin Luther/repetisjonsoppgave

Kort om filmen

Luther gikk på kino i Norge i 2004, og er altså ikke helt ny lenger. Den er likevel stadig et  aktuelt alternativ når reformasjonen og Martin Luther står på undervisningsplanen . Se trailer på Youtube her. «Mange vet at Martin Luther er en av verdenshistoriens viktigste personligheter. Men bare noen få, selv de som er vokst opp med kristen tro, vet noe særlig om personen Martin Luther, hans nederlag og hans triumfer. Filmen Luther gir de historiske fakta et menneskelig ansikt og skildrer den tyske reformatoren som en briljant og lidenskapelig ung mann full av visjoner. Og det hele foregår i kanskje en av de mest omveltende tidsepokene i historien, renessansen, som dannet overgangen fra middelalderen til nyere tid.» (Fra www.filmweb.no)

Bruk av filmen

Filmen kan med fordel vises i sin helhet. Den kan være bakgrunn for samtale i klassen om:
– Martin Luthers liv og betydning.
– Reformasjonen.
– Kirkens plass og rolle i samfunnet på Luthers tid.

Forberedelse til undervisning om Luthers syn på rettferdiggjørelse

Forslag til samtalespørsmål:
1. Hvordan tenker dere at et menneske må være for at Gud skal bli fornøyd?
2. Er det mulig å «forhandle» med Gud i forhold til dårlige tanker og handlinger? F.eks. «Jeg vet at det var stygt å baksnakke xx, men nå hjelper jeg ekstra til hjemme, så da går det vel opp i opp…?» Begrunn.
3. Hvordan er det mulig for et menneske å kjenne Gud?
4. Hvordan kan Gud være både god og rettferdig på en gang? Avslutt samtalen med å fortelle om Martin Luthers oppdagelse av rettferdiggjørelse.

Martin Luthers store oppdagelser

1. Hvordan bli rettferdig så vi kan møte Gud uten å frykte?
2. Hva kaller Gud de troende til?
Gjennom sin lære om rettferdiggjørelsen ga Martin Luther en viktig nøkkel til å forstå forholdet til Gud. Han viste at det er mulig å finne en nådig Gud. Gjennom å tro på Jesus Kristus som Frelser og Herre, ser Gud på oss som rettferdige, altså som helt uten skyld og ondskap.  Jesus sin rettferdighet bli regnet som vår rettferdighet. Vi trenger ikke lenger bruke livet på å prøve å blidgjøre Gud, for frelsen er en gave vi kan velge å ta i mot.
Rettferdiggjørelsen var grunnlaget for læren om kallet. Luther lærte at på grunn av frelsens gave, kan kristne bruke alle sine krefter på å tjene sin neste. Derfor er alle ærlige livsoppgaver uttrykk for en gudstjeneste. Alle er kalt til å tjene Gud og sine medmennesker gjennom relasjoner, oppgaver og yrker. Guds kall til tjeneste gjelder faktisk alle som tror på Jesus! Læren om kallet  gjør at kristne kan tjene og ære Gud gjennom måten de lever sine hverdagsliv på.

Begge disse lærepunktene var revolusjonerende i Martin Luthers samtid. Og de er stadig et radikalt budskap til mennesker i dag. Her kan du finne en PDF-fil med Martin Luthers store oppdagelser til å dele ut i klassen. (Foto: Wkipedia Commons)

Ønsker du å utvide arbeidet med filmen? Kanskje et tverrfaglige prosjekt med norsk eller engelsk? Her finner du en god mal for filmanalyse

Repetisjons-oppgave:

Brettspill om Luther (la elevene bearbeide lærestoffet om Luther gjennom Luther-spillet).