Demokrati og medborgerskap – respekt og toleranse2024-09-20T17:01:29+02:00

Demokrati og medborgerskap #Respekt og toleranse

Her finner du undervisningsressurser, aktualiseringer og samtaleguider til filmer, samt bakgrunnsstoff for læreren.

Skapt og elsket – et undervisningsopplegg om kropp, identitet og kjønn

UNDERVISNINGSRESSURS: 'Skapt og elsket' er et undervisningsopplegg i åtte deler om kropp, identitet og kjønn. Her finner du bakgrunnsinformasjon for læreren, samt en oversikt over kompetansemål. Undervisningsressursen er tilpasset ungdomsskoletrinnet og utarbeidet av MorFarBarnUng og Damaris Skole.

Samtaleguide Quislings siste dager

SAMTALEGUIDE: Samtalene mellom landsforræderen Vidkun Quisling og presten Peder Olsen står sentralt i Erik Poppes nye storfilm. Her møter vi en sterk historie om ondskap, ansvar, synd og tilgivelse. Er en person som Quisling i stand til å angre? Og er presten i stand til å tilgi?

Kampen om begrepene i abortdebatten

ARTIKKEL FOR LÆREREN: Regjeringen har fremmet et forslag om å utvide abortgrensen fra uke 12 til uke 18. Dette har igjen satt debatten om abort på dagsordenen. Hvordan påvirker språk og begreper abortdebatten?