ARTIKKEL FOR LÆREREN: Hvordan skildres vold i spillmediet? Finnes det etiske refleksjoner knyttet til voldsbruken i spill? Hva med relasjonen til kristen tro og tanke?
Kompetansemål KRLE, etter 10.trinn
Voldsbruk og etikk i spill
Voldsbruk: Fra Super Mario til Call of Duty
Hvorfor vold i de fleste spillsjangrene?
Uskyldig og «tegnefilm-aktig» vold
Vold er et narrativt virkemiddel
Problematisk vold
Aktuelle spørsmål å stille seg
Hva er så forskjellen på disse voldsskildringene? Hvorfor tenker vi på den ene som mer harmløs enn den andre? Handler det om hvor direkte skildringene er, eller går det mer på selve formålet med spillet? Hvordan blir volden rammet inn? Blir den glorifisert? Gjort uproblematisk? Handler det om at Call of Duty skildrer mer konkrete drap enn Super Mario? Er vold i enhver form en negativ handling? Finnes det ulike former for vold som er forsvarlig?
Kan drap rettferdiggjøres?
Flere av spørsmålene som møter oss over, munner ut i et viktig etisk spørsmål: Kan det å ta livet av en annen person rettferdiggjøres under noen som helst omstendighet?
Heavy Rain
Call of Duty
I de fleste juridiske kontekster skilles det mellom disse to formene for å ta en annen manns liv. I den bibelske konteksten leser vi at «å slå i hjel,» altså overlagt drap, er et brudd på de ti bud, mens krig ikke er innebefattet av dette budet. Krig skildres ikke som noe godt – tvert imot, krig skildres som en horribel konsekvens av syndefallet. Samtidig har Bibelen et realistisk bilde av denne falne tilværelsen, og vet at kriger vil oppstå. Krig blir dermed et minste onde, uten at dette likevel skildres som noe positivt.
Aktuelle spørsmål å stille seg
«Intet er sant, alt er tillatt»
Sentralt for snikmorderne er deres credo, eller trosbekjennelse: «Nothing is true, everything is permitted» («Intet er sant, alt er tillatt»). Fordi alt er tillatt, behøver ikke snikmorderne å bry seg med moralske spørsmål om det er rett eller galt å ta livet av motstanderne: Er de i veien, så må de fjernes. Slik sett er det ikke rart at Machiavelli er å finne på snikmordernes lag (selv om deres credo er langt eldre enn Machiavelli). Siden intet er sant, trenger man heller ikke underlegge seg moral, filosofi eller religion.
Dette blir en videreføring av forfatteren Fjodor Dostojevskijs tese: «Når Gud er død, er alt tillatt.» Om det ikke finnes en kilde til etikk og moral utenfor skaperverket, kan all etikk og moral i det ekstreme tilfellet kokes ned til overlevelse, arv og gagnstanke («Jeg, meg og mitt, og så min neste om det tjener til mitt beste»). Dermed blir voldsbruk legitimt, så lenge det tjener formålet. Målet helliger med andre ord middelet. Samtidig er dette et paradoks. Credoet sier at alt er tillatt, men dette gjelder tydeligvis ikke for motstanderne, tempelridderne. Snikmorderne har et motto som tillater dem å bruke ethvert virkemiddel for å oppnå sitt mål, mens dette ikke gjelder for tempelridderne.
Aktuelle spørsmål å stille seg
Påstanden “Nothing is true, everything is permitted” (“Intet er sant, alt er tillatt”) er et godt utgangpunkt for refleksjon over relativismen. Videre egner tesen “Når Gud er død, er alt tillatt” seg svært godt for samtale om relasjonen mellom Guds eksistens og grunnlag for etisk tenkning. Samtidens sekularisering og relativisme gir mange aktuelle eksempler her.
Spill og læringsutbytte
- Språk er den mest opplagte, ettersom så å si alt i spillbransjen foregår på et fremmedspråk for den norske spilleren (engelsk, fransk, tysk, spansk, italiensk og japansk er de vanligste språkene i spill).
- Men også reaksjonsevnene til spilleren utfordres. Call of Duty-serien (og lignende spill) krever hurtig reaksjonsevne og at man kjapt analyserer og evaluerer situasjonen, for deretter å pønske ut og praktisere en taktikk som lar deg håndtere situasjonen best mulig.
- Spiller man flere sammen, lærer man at ansvarsfordeling er en viktig del av et godt lagarbeid.
Forenlig med kristen tanke?
Bearbeidet av KrdOnline etter en artikkel av Ingar T. Hauge