Undervisningsressurs tiltenkt 10.trinn.
Kan vi virkelig vite om Jesus har levd, om han døde på et kors og stod opp igjen fra graven? Eller er det bare en historie som kristne har funnet på?
Kompetansemål etter 10.trinn, KRLE
- gjøre rede for og reflektere over sentrale momenter i kristen tro
- bruke og drøfte fagbegreper i kristendommen
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om kristendommen
Se alle ressurser til påsken her
Forslag til elevoppgave:
- Hvilke innvendinger har du selv, eller har du hørt, til at det Bibelen sier om Jesus er helt sant? Lag en liste med innvendinger eller ting du lurer på.
- Les teksten om Josefus, Tacitus og evangelienes troverdighet. Elevene kan gjerne undersøke mer om historikerne Josefus og Tacitus på nettet.
- Prøv å finne svar eller momenter som kan si noe om spørsmålene du har notert.
Når klassen har laget sine lister, alene eller to og to, deler læreren ut PDFen av de aktuelle tekstene som er nevnt. (Fra «Josefus om Jesus» og videre ut). Ha en felles oppsummering der dere ser på de vanligste innvendingene og hvilke svar elevene har funnet.
Aktuell litteratur for mer om evangelienes troverdighet: Skeptikerens guide til Jesus 1 og Skeptikerens guide til Jesus 2, av Stefan Gustavsson. (Luther 2014/2015).
I evangeliene kan vi lese at Jesus ble dømt til døden på korset av Pontius Pilatus og at han stod opp igjen etter tre dager og viste seg for disiplene.
– Er dette noe som bare Bibelen forteller, noe evangelieforfatterne har funnet på og som det ikke finnes andre historiske bevis for?
Josefus om Jesus
I dette sitatet bekreftes fire viktige fakta om Jesu liv, død og oppstandelse som vi også finner i NT:
Tacitus om Jesus
Selv om Tacitus var langt ifra objektiv i sitt syn på de kristne og mente deres tro var “ond” og “overtroisk”, gir han oss noen interessante fakta:
5. De kristne ble anklaget for deres “fordervelige overtro” (antakelig troen på Jesu oppstandelse)
Evangeliene er troverdige
Historisk verk | Original | Eldste bevarte kopi | Tidsavstand | Antall bevarte kopier |
Aristoteles | 384-322 f.Kr. | 1100 e.Kr. | 1400 år | 5 |
Herodotos | 480-425 f.Kr. | 900 e.Kr. | 1300 år | 8 |
Platon | 427-347 f.Kr. | 900 e.Kr. | 1000 år | 7 |
Cæsar | 100-44 f.Kr. | 900 e.Kr. | 1000 år | 10 |
Det Nye Testamentet | 50-90 e.Kr. | 120-350 e.Kr. | 30-300 å | 5000+ |
Tabellen er hentet fra Stefan Gustavssons bok: Kristen med god grunn – om sannhet i en tid fylt av tvil (s. 95). Vi ser at Det nye testamente langt overgår andre historiske verk når det gjelder påliteligheten til at det vi leser i NT i dag, høyst sannsynlig er det samme som ble skrevet ned i originalmanuskriptene. Ingen av originalmanuskriptene fra noen av verkene er blitt bevart fram til i dag, men den korte tidsavstanden mellom originalmanuskriptene og eldste kopi, gjør at det er svært lite sannsynlig at originalene har blitt endret på når de ble avskrevet.
Når det i tillegg finnes et så høyt antall av kopier som er funnet på forskjellige steder (under arkeologiske utgravinger), og over 90% av teksten mellom disse stemmer overens, er det svært gode grunner for å tro at Det nye testamentet har blitt bevart slik det opprinnelig ble skrevet ned.
Hvorfor er det da så mange som tror at Det nye testamentet ikke er til å stole på og at evangeliene bare forteller en myte om Jesus?
I tillegg var disiplene redde etter at Jesus hadde blitt korsfestet, og deres jødiske tro og tradisjon inneholdt ingen oppfatning om en Messias som skulle bli dømt til døden av hedenske myndigheter. Likevel begynte de å tro så sterkt at Jesus hadde stått fysisk opp fra de døde at de var villige til å gå i døden for sin tro. Derfor er den mest sannsynlige forklaringen på deres frimodige tro at Gud virkelig reiste Jesus opp fra de døde!
Tekst av Finn Olav Jøssang