Hvis Gud er død, kan vitenskapen overleve? Praktisk myteknusing i klasserommet

PODCAST FOR LÆREREN: Vi hører ofte at vitenskapen gjør det unødvendig å tro på Gud. Men kan vitenskapen leve uten Gud?

Dette seminaret fra Veritaskonferansen 2022 tar for seg Eirik Newths religionskritiske ungdomsbok Jakten på sannheten med spesielt fokus på bakgrunn og premisser for vitenskapens fremvekst, bærekraft og slitestyrke.

Bjørn Are Davidsen

Bjørn Are Davidsen er sivilingeniør, forfatter, redaktør av www.fagsjekk.no og arbeider i NKSS. Han har skrevet flere bøker, blant annet Lurt av læreboken?  (2019).

Flere ressurser fra Bjørn Are Davidsen

Lurt av læreboken? Er de mørke fremstillingene riktige?

PODKAST: Bjørn Are Davidsen var en av foredragsholderne på en fagdag for lærere med temaet '1000 år med kristendom i Norge'. Davidsen gir i sitt foredrag '-Lurt av læreboken? Er de mørke fremstillingene riktige?' noen eksempler på hvordan kristen tro, tanke og historie omtales i læremidler og litteratur for barn og ungdom.

Hvordan møte utbredte myter om vitenskap og tro?

PODCAST: Hvor mørk var egentlig den mørke middelalderen? Hvem har trodd at jorden var flat? Har kristne alltid trodd at naturvitenskapen står i konflikt til kristen tro? Hvor mange vitenskapsmenn har kirken brent på bålet? Bjørn Are Davidsen tar oss gjennom de mest utbredte mytene om tro, vitenskap og kirkehistorie.

TRODDE KRISTNE AT JORDEN VAR FLAT?

FOR LÆREREN: Du har kanskje hørt noen påstå at kristne før i tiden trodde at jorden var flat. Er dette myte eller fakta? i denne videoen gir Bjørn Are Davidsen et kjapt svar på dette. Denne myten finner man også i lærebøker. Her kan du se et eksempel fra lærebok i samfunnsfag.

2023-01-13T08:44:48+01:00Av |

Flott om du deler: