MAT OG HELSE: Lag boller for å illustrere påskebudskapet. Synliggjør skolens kristne verdigrunnlag i forbindelse med påskehøytiden. Under steking smelter marshmallowen og gir et stort og søtt hull i midten av bollen. Det illustrerer den tomme graven første påskedag. Opplegget kan gjøres tverrfaglig med KRLE-faget.

Fra utvidet overordnet del for kristne friskoler

Kompetansemål mat og helse

  • Etter 4.trinn: lage enkle måltid og bidra til å skape ei triveleg ramme rundt måltid saman med andre
  • Etter 7.trinn: bruke oppskrifter i matlaging og rekne ut og vurdere mengda i porsjonane både med og utan bruk av digitale ressursar
  • Etter 10.trinn: bruke sansane til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smakar i matlaginga og forbetre oppskrifter, menyar og anretning av mat
  • Etter 10.trinn: vise gjennom matlaging og måltid korleis identitet og fellesskap blir formidla i ulike kulturar

Oppstandelsesboller

Marshmallows

  • Marshmallows er symbol på Jesu kropp.

La elevene prate sammen om hvordan Jesus døde, og hvorfor han måtte dø (Matteus 27, 45-57 og Johannes 3, 16-17).

For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.  Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Johannes 3, 16-17

Dypp marshmallowen i smeltet smør, etterfulgt av en kanel- og sukkerblanding og prate om det som står i Johannes 19, 38-40.

Josef fra Arimatea ba nå Pilatus om tillatelse til å ta ned Jesu kropp. Josef var disippel av Jesus, men i hemmelighet fordi han var redd for jødene. Pilatus ga ham lov, og han kom og tok kroppen ned.  Også Nikodemus var der, han som kom til Jesus første gang om natten. Han hadde med seg en blanding av myrra og aloe, omkring hundre pund.  De tok da Jesu kropp og svøpte ham i linklær med den velluktende salven i, slik skikken er ved jødenes gravferder.

Deigen

  • Selve deigen er symbol på graven.

Legg en marshmallows på deigen og rull det sammen til en bolle. Husk å dobbeltsjekke at det ikke er noen sprekker eller hull i deigen, slik at marshmallowsen ikke flyter ut. Snakk med elevene om at graven var strengt bevoktet, og understrek gjerne at det ikke var mulig å komme seg verken inn eller ut derfra.

Neste dag, dagen etter forberedelsesdagen, gikk overprestene og fariseerne sammen til Pilatus og sa: «Herre, vi er kommet til å tenke på hva denne bedrageren sa da han ennå levde: ‘Etter tre dager blir jeg reist opp.’ Gi derfor ordre om at graven blir godt sikret til den tredje dagen, så ikke disiplene hans skal komme og stjele ham og si til folket at han er stått opp fra de døde. Da ville vi få et nytt bedrag, verre enn det første.» Pilatus svarte: «Her har dere vaktmannskap. Gå så og sørg for vakthold slik dere finner det best.»  Da gikk de av sted og sikret graven, både med segl som de satte på steinen, og med vaktmannskap. Matteus 27, 62-66.

Om dere ønsker, kan elevene pynte bollene. Da rører man sammen en tjukk blanding av mel og vann til det får en litt grøtaktig konsistens. Før man steker bollene, skjær et kryss i bollene og fyll det med denne blandingen for å lage et kors. Sett bollene til etter-heving.

Heving og steketid

  • Heving og steketid kan være et bilde på ventetiden mellom døden og oppstandelsen.

For slik profeten Jona var i buken på den store fisken i tre dager og tre netter, slik skal Menneskesønnen være i jordens dyp i tre dager og tre netter. Matteus 12,40.

Mens bollene steker i ovnen, kan man evt. fortsette samtalen rundt Johannes 3,16. At Jesus tok den straffen som vi egentlig skulle ha, selv om han ikke hadde gjort noe galt.

Den tomme graven

Når bollene er ferdige,  er de et symbol på at Jesus stod opp, og at graven er tom. Når man tar en bit av bollene, vil man se at marshmallowsen er borte, og at den etterlater seg ett stort og søtt hull inni bollen. Prat med elevene om hvor viktig oppstandelsen er.

Men er ikke Kristus stått opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom 1.Kor 15,14 .

Gode nyheter

Mens man spiser bollene så kan man prate om at evangeliet ofte kalles gode nyheter. Spør elevene om de kan forklare hvorfor Jesu død og oppstandelse er gode nyheter for dem.

For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. Efeserne 2,8-9

Man kan også pynte bollene etter de stekt. Pynt med melisglasur eller dypp bollene i restene av det smeltede smøret og kanel- og sukkerblandingen.

Bilder og mye av teksten er hentet fra en påskepakke utarbeidet av Misjonssambandet Nordvest  – gjengitt med velvillig tillatelse.

 


Se alle ressurser til fastetiden og påske her 

Print Friendly, PDF & Email