«Gucci og Prada pleide å være mine guder. Nå har jeg gitt livet mitt til Herren.» Den engelske skuespilleren Danielle Westbrook forteller om hennes omvendelse.

 – Gucci og Prada pleide å være mine guder. Nå har jeg gitt livet mitt til Herren. 
Kategori: Sitat
Utgiver: Sunday Mirror, 24. juli 2011 

Bakgrunn:

Daniella Westbrook er en engelsk skuespillerinne og har bl.a. spilt i den kjente britiske såpeoperaen East Enders på BBC. Westbrook slet i mange år med kokain-avhengighet, hvilket til slutt gjorde at neseseptumet hennes (som deler de to neseborene) etset bort.

Etter at mannen hennes, Kevin, mistet jobben sin som følge av finanskrisen flyttet de med barna sine til Orange County i California. Her ble de invitert av noen venner til Sanctuary Church i Westminster, California. I et intervju i Sunday Mirror forteller Danielle om den sterke opplevelsen:

Første gang jeg kom til denne kirken følte jeg noe så åndelig virkelig at jeg bare hadde lyst til å gråte.

Etter noen få besøk i menigheten gikk jeg opp til alteret og ba Jesus om å tilgi mine synder.

Det var en fantastisk opplevelse! Jeg skjønte at det var ting jeg hadde slitt med, slik som skyld, som jeg ikke fant noen løsning for. Jeg skjønte at det er ting en terapuat ikke kan gi meg – ting som bare Jesus Kristus kan gi.

Du kan lese hele intervjuet med Daniella og Kevin på nettsiden til Sunday Mirror.

 

Forslag:

I intervjuet forteller Daniella om hvordan Gucci og Prada pleide å være hennes guder, men at hun nå har gitt livet sitt til Herren. Klær og materialisme hadde altså plassen i livet hennes som bare Gud fortjener. I tillegg var hun i mange år avhengig av kokain, noe som kontrollerte livet hennes og nesten fikk henne til å ta sitt eget liv.

For mange i vårt samfunn er rikdom og materielle goder noe som lett kan ta Guds plass. Bibelen advarer oss mot at penger og rikdom lett kan kontrollere livene våre, gjøre oss avhengige av materielle goder, få oss til å misunne andre og stadig ønske oss mer. Istedenfor at vi eier pengene begynner de å ‘eie’ oss. Derimot så ønsker Gud at vi skal være Hans eiendom, der vi er kjøpt fri fra vår egen synd og skyld, og Han kan øse sin kjærlighet over oss.

Men det er ikke bare penger og materielle ting som kan oppta Guds plass.

Nesten hva som helst i livet kan fungere som en avgud, et alternativ for Gud, en konkurrerende Gud”, skriver pastor og forfatter Tim Keller i boka Counterfeit Gods.

Han mener at en ‘avgud’ er det som blir så viktig i livet ditt at du tror at det vil gi deg det som bare Gud kan gi. Baserer man livet sitt på noe annet enn Gud, enten det er penger, jobb, karriere, kjæreste, popularitet, utseende, m.fl. vil man bare bli skuffet i det lange løp.

Mange ser til disse tingene for håp, mening, og tilfredstillelse – noe som bare Gud kan gi, mener Keller. Det var dette Daniella fikk oppleve, de tingene hun ikke fant noen løsning for, var det bare Jesus som kunne gi henne.

Fordi Gud har skapt oss og formet oss, er det bare Han som kan fylle våre liv med varig kjærlighet, glede og fred. Han kjenner oss, og vet om alle våre behov. Han vil sørge for oss og velsigne oss med det vi trenger til både ånd, sjel og kropp. I tillegg ønsker Han å ha førsteplassen i livene våre slik at Hans gode vilje får innpass i livene våre og vi kan leve i Hans plan for livene våre. Han vil oppmuntre og inspirere oss og gir oss noe å leve for. Han skuffer oss ikke.

 

Bibelvers:

2. Mos 20,2-3 (Du skal ikke ha andre guder enn meg)
5. Mos 7,6-9 (Isralesfolket ble valgt ut til å være Guds eiendomsfolk)
Matt 6,24 (Dere kan ikke tjene både Gud og mammon)
Rom 6,16-23 (Vi er frigjort fra synd i Jesus Kristus)
1. Tim 6,6-10 (Advarsler mot pengekjærhet)
1. Pet 2,9-10 (Dere er et utvalgt folk, et hellig presteskap)
Print Friendly, PDF & Email